שאל את הרב

הרב מאיר כהנא

הרב יובל שרלו הרב יובל שרלו 06/06/09 23:22 יד בסיון התשסט

שאלה

בס"ד

שלום לכבודו, הרב יובל שרלו שליט"א,

ברצוני לשאול את דעת הרב בקשר ליחס הראוי לרב כהנא ולתורתו?

בידי ספרו המרכזי "הרעיון היהודי" (שהוא לענ"ד מעין תורת הגזע בחתפושת יהודית) עיינתי בו ואף ישבתי עם אחד מהר"מים בישיבה התיכונית בה אני לומד והנ"ל הראה לי כיצד הרב כהנא הוציא מהקשרם וסילף עשרות מקורות.

היינו עדים (וגם ממשיכים להיות) לראות למה צמחו להיות תלמידיו המובהקים, אנשים כמו ברוך גולדשיין, איתמר בן גביר,ח"כ בן ארי וכ'ו.

האם יש ללמוד את תורתו ולהתייחס אליה כזרם לגטימי ביהדות?כחלק מארון הספרים היהודי?

ןללמוד אותה כפי שלומדים תפיסות שונות במוסר,חסידות,אמונה,ארץ ישראל וכו'?

או שיש לתייג את ספריו כספרים שאינם שייכים לארון הספרים היהודי, אך בכל זאת נלמדים על מנת להרחיב את דעתנו וכ'ו?

האם ביכלל ראוי לכנותו רב?

תודה וכל טוב

תשובה

שלום וברכה

אחלק את תשובתי לשני חלקים:
א. אני חושב שמוגזם לומר כי דבריו של הרב כהנא כולם מסולפים ומוצאים מהקשרם. הטיעונים שלו בחלקם מחייבים התמודדות רצינית (למשל – מצוות השמדת כל עבודה זרה מארץ ישראל), ולא יעזור לעצום את העיניים או להכפיש. יש ללמוד אותם ולהתמודד איתם.
ב. לעצם הדברים המופיעים שם – אני אכן חושב כי פרשנותו של הרב כהנא לתורה להלכה ולמוסר רחוקה מאוד מאוד מתורת ישראל* הביאה לתהומות קשים מאוד של חלק מהשמות שציינת (שהחלטתי לא לפרסם אותם), ושהיא מסוכנת מאוד מאוד. היא אכן מעלה את השאלה האם יש פרשנות לתורה, שהיא מחוץ לתחום, על אף שלבושה החיצוני נראה כמו תלמוד תורה אמיתי. לדעתי התשובה לכך שהיא שכן, אולם בשל העובדה שקשה לנסח קריטריונים הקובעים מה מגדיר דיון הלכתי כ"בחוץ" אני מעדיף שלא להגדיר את ספריו ככאלה, אלא לשים אותם בארון הספרים אך מאוד מאוד בצד.

כל טוב

כתבות נוספות