שאל את הרב

הקשר בין פעולות גשמיות לרוחניות

הרב יובל שרלו הרב יובל שרלו 25/01/21 10:37 יב בשבט התשפא

שאלה

שלום כבוד הרב,

ביהדות קיימים שלל ניגודים בין הגשמיות לרוחניות (כמו לדוגמא הקרבת קורבנות).

ברצוני לשאול מה הקשר בין נטילת ידיים (פעולה גשמית) לבין ברכת המזון (פעולה רוחנית)? או בין טבילתה של האישה במקווה (פעולה גשמית) לבין היטהרותה (רוחנית)?

בתודה מראש.

תשובה

שלום וברכה

בשאלות רוחניות עמוקות יש צורך לעבור תהליך של דיוק הדדי, עד שמתבררת הסוגיה על בוריה.

השתמשת בשורה הראשונה במינוח "ניגודים", ואיני בטוח שאני יודע לדייק למה התכוונת. שהלוא אין מדובר בניגודים אלא דווקא בהתאמות, וזאת על בסיס שני עניינים:

ראשון בהם הוא העובדה שהמערכת הגשמית יוצרת את המרחב שבו הרוח יכולה להתעצם. מבחינה זו, המערכת הגשמית מסייעת ומשרתת את עולם הרוח.

שני בהם, עמוק יותר, הוא עבודת ה' שנעשית גם על ידי המערכת הגופנית. ביסודו של דבר, אנחנו אחדות שלמה של גופניות ורוחניות, וגם הגוף שותף ביצירה הגדולה, לא כמשרת אלא כחלק מהותי.

ובדוגמאות שנתת:

נטילת ידיים – היא פעולה גשמית שגם יוצרת את האווירה המתאימה לעולם הרוח להתייחס לאכילה כאל פעולה קדושה ולא מסואבת, וגם הופכת את הידיים עצמם לשותפים בקדושת האוכל;

והדבר נכון גם לגבי טבילה: יש בטבילה הרבה מאוד משמעויות שמשפיעות על הרוח, כגון ראיית האישה או האיש הטובים כנולדים מחדש לאחר שחזרו להיות מוקפים מים כמו ברחם, ובד בבד יש לטבילת הגוף משמעות בפני עצמה: גם הגוף הוא חלק בלתי נפרד מעבודת ה', והופך להיות טהור על ידי הטבילה במקווה.

ואם לא כוונתי טוב למבוקש בשאלה – אשמח אם תחזרו.

כל טוב

כתבות נוספות