שאל את הרב

הצהרת סיום מלווה

הרב יובל שרלו הרב יובל שרלו 14/12/21 13:33 י בטבת התשפב

שאלה

שלום, תודה מראש על ההקשבה והמענה.

עוד זמן מה יעברו שישה חודשים מאז שקיבלתי היתר נהיגה (כלומר מהיום שבו עברתי את הטסט). לפי הכללים, כדי לקבל רשיון של נהג חדש ללא מלווה יש לחתום שנסעתי 50 שעות עם ליווי במהלך ששת החודשים של היתר הנהיגה. הבעיה היא ש50 שעות זה המון זמן, כך שאין סיכוי שאספיק לנהוג את משך הזמן הזה עד תום התקופה הזו והרבה אחריה (וכדי להוסיף על הקושי, התקנות מחייבות ש20 מתוך 50 השעות יהיו בסביבה עירונית, שזה כמעט בגדר בלתי אפשרי למי שמתגורר ביישוב שהנסיעה בו מקצה לקצה אורכת כשלש דקות, כמוני. ואין צורך להרחיב לגבי מי שאין להוריו רכב או ביטוח וכדו'). למיטב הבנתי, מי שלא חותם מקבל הארכה של שישה חודשים נוספים, בהם הוא יהיה חייב בליווי (ואינלי מושג מה קורה אם גם זה לא מספיק, סיטואציה שעלולה לקרות בנקל לדעתי).

זו בעיה ידועה מאוד, ומקובל בקרב ה"עולם" לחתום על הטופס בכל מקרה, למרות שזהו שקר (עשיתי בדיקה קטנה כדי לוודא שזהו מנהג העולם, בנוסף לשמועה הנפוצה והמפורסמת). הרבה טוענים שהן המחוקקים והן בעלי התפקידים במשרד התחבורה מודעים לכך שהדרישות מוגזמות ויודעים ש"כולם" משקרים בחתימה הזו, נוסח "איני הנהג" של וויז. יש הרבה סברות ש"מוכיחות" שלא ייתכן שמישהו באמת מצפה שהנהג החדש ינהג את משך הזמן הנדרש, אך בסופו של דבר, אלו התקנות שכתובות על הנייר.

אני לא יודע מהי בדיוק השאלה שלי, כי על פניו אין כאן סיבה להתיר לשקר, אך כיוון שזו בעיה אמיתית (שישה חודשי ליווי נוספים זה לא דבר של מה בכך, וייתכן באמת שלא זו הייתה כוונת המחוקק), ובעלת תפוצה כל כך רחבה (האם באמת 'כולם' עוברים על איסור אמירת שקר?), אשמח אם הרב יתן לי קצת הכוונה כאן.

אגב, חבר אמר לי שהוא מתכוון לחתום, אך להקפיד להשלים את חמישים השעות לפני שינהג בלא ליווי, האם כאן יש מקום להתיר?

תודה רבה, וסליחה על הבלבול, נריה.

תשובה

שלום וברכה

אני מתקשה להתיר את הדבר.

גם בשל העובדה שזה שקר.

וגם בשל העובדה שבדרישות אלה יש היגיון, ומדובר למעשה בזלזול בדיני פיקוח נפש.

אם היה עוול בדרישה הזו - היה מקום לבחון האם יש להפעיל כאן את ההלכה של "עם נבר תתבר".

ברם, לא מדובר בדרישה שהיא עוול, וכן נראה שהמחוקק מאוד התכוון לזה, ולכן הדבר נראה לי בעייתי מאוד.

כל טוב ונהיגה במסילת ישרים....

כתבות נוספות