שאל את הרב

המשך

הרב אבנר פורת הרב אבנר פורת 05/05/22 21:35 ד באייר התשפב

שאלה

אני יודע שהקב"ה טוב, ברור שהקב"ה שופט את חיים עפ"י חיים וכד', אבל כל אחד יכול היה להיות צדיק כמשה או רשע כבלעם. דיברת גם על העשיית טוב, אבל היום רציתי ללמוד ולא הייתי מסוגל , כל הזמן בחששות וגם בתפילה, לא מסוגל להתפלל. תמיד נחמד לי ללמוד והפעם באמת לא הייתי מסוגל, גם מפחיד אותי לגדול ושלא תבוא הגאולה, אבאלי כבר סוף, שיגמר כבר העולם ורק יהיה שמחה ואחדות, אבל זה לא קורה ומפחיד אותי שעוד 5 שנים, שנתיים עדייח לא תבוא הגאולה. זה מטורף באמת שמה שכתוב בגמרא ובתנ"ך ביחס לכל אתחלתא דגאולה והכל באמת קגה- יש ירידה עצומה ברוח, חוצפה, אין חכמים כמו פעם, שףיש פירות בארץ, יש שלטון ישראל על יהודים וממש הכל, אבל הגאולה לא באה! אף אחד לא יהיה זכאי כי כולם יכלו להיות טובים והם לא היו, הם שחקו בטלפון, ראו נסדרות או סתם התבטלו בדברים אחרים. הכל התחיל לי מכך שאני רוצה להתחיל לנגן, אבל ראיתי בהתחלה בכלל בעיה הלכתית, הסתכלתי ואפשר לתרץ עם התוס' שם שאכן זה לא וודאי, אבל האין זה תסתם הנאה? אין זה משרת את לימוד התורה, אלא את עצמי, הנאה שלי, באמת אוף כי בא לי, אבל מה זה יעזור לי. אבל דוד כן ניגן, אבל לא יודע. אני לא יודע אם אני יכול ללמוד תורה ג"כ כל החיים, אבל אני כן יכול, האין כל אחד יכול? אבל מה עליי לעשות? ולא רק אלא כל אחד יכול והרבה לא עושים זאת, ואין אדם שיכול לצאת זכאי ככה בגלל שהמון לא עושים זאת במודע והולכים לסרטים וסדרות ומשחקי כדורגל וכו וכו.

לא הבנתי את מה אמרת פה:"חוץ מהזיכוך שהאדם יעבור על מה שהיה חסר, הוא יקבל שכר ומעלה רוחנית על כל הטוב שכן בחר בו. הבנתי את הסוף, אבל איזה זיכוך אתה מדבר על מה שחסר לו? התוכל להגיד לי תשובה ברורה בבקשה? אני לא יודע אם ללכת למישהו זה יעזור כי אני חייב תשיבות אחרת זה לא יעבור לי לעולם. תודה רבה

תשובה

שוב שלום אח יקר

א. כמובן שעל זה שלא יכולת ללמוד היום אין תביעה עליך. אבל אני חושב שזו בהחלט ראיה לכך שיש משהו שצריך לטפל בו, כי במצב רגיל החששות לא אמורות להשפיע עד כדי כך.

ב. מה שכתבתי לגבי הבחירה איך להתבונן על המציאות נכון גם ביחס לגאולה בשני אופנים: גם בכך שזו בחירה של האדם אם להתמקד בבעיות הקיימות או בכל הטוב שה' משפיע עלינו בדורות אלו של קיבוץ גלויות, פריחת הארץ, מדינה ועוד ועוד. וגם בכך שהרבה יותר נעלה מלחיות בדור הגאולה השלמה זה להיות חלק ממי שמביא אותה גאולה, וזה משהו שאתה יכול לבחור להיות שותף בו ברגע זה ממש, בלי קשר לשאלה מתי הגאולה תסתיים.

ג. לגבי אלו שלדעתך לא יהיו זכאים בגלל שהם יכלו להיות טובים - שוב, כמו שכתבתי בפעם הקודמת, אתה לא יכול לדעת איך הקב"ה ידון כל אחד, כי אתה לא יודע עם מה הוא התמודד, עם איזה קשיים ואלו כוחות היו לו, וכמה הוא באמת היה מודע ומבין למה שמתבקש ממנו.

ד. לגבי הנגינה, יש בהחלט מקום לזה לפי הצורך, ולפי השמחה והנחת שזה מעניק לאדם. במקרה שלך, נראה לי שזה ממש ממש נצרך, ואם כן, זו תהיה מצווה גדולה אם תדאג לעשות את זה באופן שיעזור לך לחזור לשמחת החיים ולנחת.

ה. לגבי לימוד תורה כל החיים - אני ממש מציע ומבקש לא להיות עסוק במה תעשה כל החיים. תתעסק במציאות הנוכחית שלך. תלמד כפי יכולתך (בנחת ובשמחה) וכפי מה שמתאים באמת לכוחותיך היום. מה יהיה בעתיד? מי יודע. וזה לא ממש משנה כעת.

ו. במשפט שציטטת התכוונתי שזה שהקב"ה דן את האדם דין אמת, זה נכון גם לגבי השלילה שיש בו, שבעקבותיה הוא יצטרך לעבור איזשהו זיכוך אחרי מותו (וכך צריך להתייחס לזה' ולא כעונש חיצוני או נקמה חלילה), וגם ביחס לטוב שקנה בעקבות מעשיו הטובים.

ז. אני מוכן בשמחה להמשיך ולסייע ואתה מוזמן לשאול, אבל אני עדיין חושב שנכון לבקש סיוע כדי להצליח להתמודד בצורה נכונה עם החרדות והפחדים.

בהצלחה רבה

כתבות נוספות