שאל את הרב

הלכות ליל הסדר

הרב יובל שרלו הרב יובל שרלו 21/04/19 05:04 טז בניסן התשעט

שאלה

שלום כבוד הרב וחג שמח!

אתמול חגגנו המשפחתי את ליל הסדר ולצערי היה לי מאוד קשה.(אבי דתי ,אימי לא ..אנחנו כעיקרון בית דתי,אך תמיד יש לי הרגשה שזה חצי קלאצ ויש דברים שצריך להקפיד עליהם יותר)(אציין שאני גם סובלת מocd שאני בטוחה שהלחץ שלי השפיע על הדבר,חג פסח זה חג מאוד מלחיץ עבורי).

לצערי בליל הסדר כל שניה הערתי לאבי על כל דבר שלא התקיים בדיוק כפי שכתוב בהגדה ואני יודעת שנועד פגעתי בו.

שמתי לב פתאום לפני המה נשתנה שהוא לא חצה את המצה ב'יחץ' ואז אכן חצה חצה אותה אני תוהה לעצמי אם זה יצאנו לידי חובה או לא? כיוון 'זה יהיה מאוחר מידי.

לאורך הסדר הייתי ככ לחוצה ,שלא שמתי לב שכתוב רק למלא את הכוס (הייתי בטוחה שצריך לשתות) ובסוף יצא ששתיתי 6 כוסות במקום ארבע.את הכוס הראשונה של הקידוש שתיתי כמו שצריך ואז בטעות כוס שלא הייתי אמורה לשתות,לאחר מכן שתתי את הכוס בזמנה.גם את השלישית בזמנה,לפני הרביעית לפני הזמן,ואחכ הבנתי שטעיתי ושתיתי את הרבנית בזמן .

דבר נוסף שלצערי לא התקיים כראוי נטלנו ידיים להוציא ..ושכחתי לברך על אכילת מצה ,לאחר מכן נטלתי שוב ידיים ברכתי המוציא ועל אכילת מצה.

אני ממש מאוכזבת מעצמי וכועסת על עצמי,וממש פוחדת שלא יצאתי לידי חובת ליל הסדר.האם זה עד כדי כך גרוע? בתודה מראש וסליחה על האריכות.חג שמח!

תשובה

שלום וברכה

הבה נעשה סדר

ראשית, יצאתם ידי חובה ליל הסדר. מנהגי ליל הסדר הם חשובים מאוד, אך לעולם צריך לזכור כי ישנו חוט שידרה הלכתי של ליל הסדר, שאותו קיימתם, והוא הדבר החשוב ביותר, וגם אם מנהג זה או אחר לא קויים במלואו – אין לקרוא לכך שלא יצאתם ידי חובה.

זה נכון ביחס ליחץ. אמנם, נהוג לעשות כך מסיבות שונות, אך אם הדבר לא נעשה – הוא לא פוסל את ליל הסדר.

גם בשתיית הכוסות לא פסלת שום דבר.

ברכת בסופו של דבר על אכילת מצה כדין.

לאמור – שמחה גדולה צריכה להיות לך על שזכיתם גם השנה לקיים את מצוות התורה המיוחדת לליל הסדר.

כל טוב וחג שמח

כתבות נוספות