שאל את הרב

הלכות האבלות

חדשות כיפה רבני בית הלל 01/05/18 12:29 טז באייר התשעח

שאלה

שלום רב ותודה מראש על העזרה. רציתי להביע תודה והערכה על כך שאתם תמיד עוזרים בשאלות ומכוונים בצורה הטובה ביותר!

אני נמצאת בשנת אבל על אבי ומאוד קשה ועצוב לי. יש לי 2 שאלות ספציפיות, האם מותר לי לקנות בגדים רגילים של יום יום בשנת האבל? כמובן לא שמלות לאירועים אלא בגדים רגילים. לגבי ציפורניים, אני יודעת שאסור במספריים ובקוצץ בזמן ה30 אך האם מותר לשייף אותן עם פצירה? רק להוריד קצת האורך כי הן מפריעות מאוד.

שוב תודה מראש!

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן

תשובה

שלום שקד,

אפתח בהשתתפות בצערך, איבוד הורה בגיל צעיר קשה במיוחד, אני מקווה שהלכות אבילות יסייעו בידך למצוא שגרה חדשה בחייך.

ביחס לקנייה ולבישה של בגדים חדשים בשנת האבל. על פי מנהג הספרדים אחרי סוף השלושים אין איסור, ואילו על פי מנהג האשכנזים אמנם אין איסור אך יש מנהג לא לקנות בגדים חדשים כל י"ב חודש של אבלות על ההורים. כבר כתבו אחרונים רבים שמנהג זה אינו מתייחס לבגדים תחתונים. אני חושב שאפשר להרחיב היתר זה גם לבגדים רגילים של יום יום, ולהשאיר את המנהג על תילו רק ביחס לבגדים חשובים. הבסיס הרעיוני לחלוקה זו היא שהאיסור בלבישת בגדים חדשים (ומכובסים ומגוהצים) נבע מהחריגות שהייתה לאירועים אלו בעולם עד לא מכבר. אנשים לא קנו בגדים למעט חגים או אירועים מיוחדים אחרים, ועל כן אסרו על האבל לקנות את בגדים כדי שימעט בשמחה. בעולם השפע שלנו, קניית חולצה פשוטה אינה מהווה אירוע חריג ועל כן אינה גוררת עימה את השמחה האסורה. על כן אני נוהג לקנות דברים יומיומיים ונוהג לא לקנות את הדברים המיוחדים כמו חליפה, מעיל וכדומה.

ביחס לנטילת ציפורניים, כפי שכתבת אסור ליטול את ציפורניים בכלי כל ימי השלושים. אני לא מעיר היתר לשייף את ציפורניים בפצירה, ואינני רואה הבדל היתיר את הדבר.

מן השמיים תנוחמו

יוסף סלוטניק

מעלה גלבוע

הרב יוסף סלוטניק הוא רב מרבני בית הלל

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן

כתבות נוספות