שאל את הרב

הכנסה להדרכה- צניעות

הרב יובל שרלו הרב יובל שרלו 16/06/19 13:51 יג בסיון התשעט

שאלה

שלום כבוד הרב

אני מדריך בסניף בני עקיבא את השבט הגדול, ובעוד חודש בערך אני משבץ את החניכים שלי בהדרכה בסניף. אני מדריך בסניף מעורב. שאלה שעלתה במהלך החשיבה על ההכנסות להדרכה זה האם להכניס להדרכה בנות שהולכות עם מכנסיים. מה שהיה עד עכשיו בסניף הוא שבת שהולכת עם מכנסיים ביומיום שלה, לא יכולה להיכנס להדרכה. אני מבין את 2 הצדדים. מצד אחד, האמירה החינוכית שיוצאת מהכנסת בנות שהולכות עם מכנסיים להדרכה היא: אנחנו יודעים מה ההלכה, אבל בחלק מהדברים אנחנו לא שמים עליה. מצד שני, המצב שנוצר הוא שמספר בנות שראויות להדרכה(נכון שההליכה עם מכנסיים מעידה על חיבור פחות חזק לקיום ההלכה, אבל מבחינת ערכים וכד' היא יחסית ראויה להדרכה לדעתי- לפחות ביחס לחברותיה) לאורך השנים שהולכות עם מכנסיים לא יכלו להיכנס להדרכה, בעוד שהרבה בנות שהולכות באופן לא צנוע(חצאיות קצרות וכד'), יכולות להיכנס להדרכה.

השאלה שלי היא מה לדעת הרב צריכה להיות ההכרעה בנושא הזה? האם להיתפס דווקא לנושא של מכנסיים בגלל חוסר ההתייחסות להלכה, או שבגלל המצב שגם בנות שהולכות עם חצאית הן לא צנועות(וצריך להכניס מישהו להדרכה...) צריך לא להתייחס דווקא למכנסיים כאל דבר שפוסל את הבת מלהיכנס להדרכה?

2 הערות: א. בישוב שלי, הרבה מאוד אימהות הולכות עם מכנסיים. ב. רוב בנות הנוער בישוב הולכות עם חצאיות.

תודה רבה

תשובה

שלום וברכה

אינני חושב שיש תשובה אחת נכונה לכל המקומות.

על כן, קשה לי לענות תשובה כללית, והרבה יותר טוב לפנות לתלמיד חכם הנמצא במקום, ושדעתו מעורבת עם הבריות, ולדון איתו בנושא הזה.

ברם, הדבר הראשון שכדאי לעשות הוא לבחון האם אפשר להפוך את האירוע של הכנסה להדרכה לאירוע בו כל הנכנסים והנכנסות להדרכה מקבלים עליהם דבר מה משמעותי להתקדמות רוחנית והלכתית משל עצמם, קודם שהם נכנסים להדרכה ?

בדרך זו, אף לא אחד יחוש שהוא יותר טוב מהשני, אף לא אחד יסבור שהשני צריך תיקון והוא לא, אף לא אחד ימנע כניסה להדרכה על סמך מרכיב אחד בהתנהגות המצוותית החיצונית, וכולם ביחד יתקדמו בעבודת ד׳ באמת !

והתנועה קדימה בעבודת ד׳ תרכך את השאלה. היא לא תבטל אותה, כי יש משמעות גם לביטויים החיצוניים, אך קודם כל תהיה התקדמות גדולה של כולם.

כל טוב ויישר כוח

כתבות נוספות