שאל את הרב

רוצה להתחזק ולהתקרב לה' ולחזור בתשובה, וגם: מדוע זוגיות חשובה?

חדשות כיפה חברים מקשיבים 02/01/21 22:07 יח בטבת התשפא

שאלה

היי יש לי מספר שאלות.

אני ממש רוצה להתחזק ולהתקרב לה ' ולחזור בתשובה. אני רוצה להקפיד על ברכות השחר, נטילת ידיים בבוקר, קריאת שמע על המיטה והדלקת נרות שבת. לפעמים אני מצליחה להקפיד עליהם, אבל יש רגעים שאני שואלת את עצמי למה דווקא לי הוא ישמע עם כל החטאים שאני עושה?

אני אשמח לברכה בכדי להצליח בזה!

וגם הייתי רוצה שתסבירו לי מדוע נושא הזוגיות - חתונה וכו' הוא נושא כל כך חשוב ומרגש?

אני אשמח שתשלחו לי תפילה למציאת בן זוג שאומר את זה כל בוקר.

תודה רבה רבה שיש מקום כזה שאפשר לשאול שאלות ולהתחזק!

תשובה

שלום לך.

ראשית, אני מחזק את ידייך על שזכית להתקרב לקדוש ברוך הוא, ואני מאחל לך שתזכי להרגיש את הקב"ה בכל צעד ושעל בחייך, ותזכי שהרצון שלך להתחזק ולהתעלות יתקדם ויבטא בכל תחום בחייך.

השאלה שלך מבטאת כמיהה לקרבת אלוקים, כמיהה להרגשת נוכחותו של הקב"ה בחייך, ומבטאת רצון כן ואמיתי לעשות את רצון השם. זה דבר שאני מעריך מאוד.

את שואלת שתי שאלות חשובות – האם הקב"ה מקבל אותנו ושומע לתפילותינו למרות כל החטאים שלנו? ומדוע נושא הזוגיות הוא כל כך חשוב ביהדות?

אשתדל לענות לפי הסדר בעזרת השם יתברך:

קבלת האדם

לעתים נדמה שהקב"ה מקבל רק את תפילתם של הצדיקים או הראויים לכך. האמת היא שזה ממש לא כך. התורה אומרת (דברים לב) "צור ילדך תשי" ז"א שהקב"ה ברא אותנו כאנשים שוכחים, כאנשים שלעתים לא שמים לב שהם עושים חטאים, וזה בסדר גמור. הרי איננו מלאכים. כל העניין הוא המניע הפנימי של החוטא. האם החטא הוא בגלל נפילה בכבלי היצר הרע, או שהחטא הוא כדי להכעיס? הכוונה, האם אני חושב שהמעשה הוא לא טוב אבל נכשלתי בו בגלל תאווה זמנית? או שאני חושב שהמעשה הוא טוב מאוד, ולא מעניין אותי מכלום? לדעתי, נדיר למצוא היום אנשים שעושים עבירות כדי להכעיס את הקב"ה, אלא שהם חוטאים מצד היותם בני אנוש, עם יצר הרע שמתגבר עליהם לעתים, או מצד שהם אינם יודעים שהם עוברים עבירה (מחוסר ידיעה, או בגלל שגדלו בחברה חילונית). אין צורך להיבהל מזה, וזה לא אומר שאנחנו מנודים ממנו יתברך, כי תמיד יש לנו את האפשרות לתקן ולעשות תשובה – בסוף כל יום (בוידוי שבקריאת שמע על המיטה), בסוף השבוע, בסוף החודש (יום כיפור קטן), או בסוף השנה (בסליחות של חודש אלול).

אהבת הקב"ה

אין ספק שהקב"ה שומע את תפילתם של עם ישראל למרות שיש ביניהם חוטאים. הרי כך כתוב בספר מלאכי (פרק א): "אָהַבְתִּי אֶתְכֶם אָמַר ה', וַאֲמַרְתֶּם בַּמָּה אֲהַבְתָּנוּ? הֲלוֹא אָח עֵשָׂו לְיַעֲקֹב נְאֻם ה', וָאוֹהַב אֶת יַעֲקֹב". מה פשט המילים האלו? עם ישראל שואל את הקב"ה: בזכות מה אתה אוהב אותנו? הרי אנחנו חוטאים! עונה הקב"ה שאפילו אם אנחנו דומים הרבה מאד במעשינו למעשי עשו אחינו (מבחינה חיצונית) - הקב"ה אוהב אותנו ולא את עשו. וכך אנו אומרים בכל בוקר בתפילת שחרית "אהבת עולם אהבתנו ה' אלוקינו, חמלה גדולה ויתרה חמלת עלינו" או בלשון אשכנז: "אהבת עולם ואהבה רבה אהבתנו ה' אלוהינו", וכך כולנו חותמים בסוף הברכה: "ברוך אתה ה', הבוחר בעמו ישראל באהבה". מדוע? כי מצד פנימיותנו כולנו טובים וצדיקים – "כולך יפה רעייתי ומום אין בך" – לכן הקב"ה אוהב אותנו, ובוחר בנו ורוצה בתפילתנו, שהרי החטאים הם לא מצד עצמנו או רצוננו לחטוא, אלא מצד יצר הרע.

ערך הזוגיות

חשוב לדעת שמצוות הנישואין היא מצווה חשובה ויקרה מאוד, שבה האדם נעשה שותף לקב"ה. וכבר אמרו חכמים במשנה (גיטין ד, עדויות א): "לא נברא העולם אלא לפריה ורביה, שנאמר: לא תהו בראה אלא לשבת יצרה". לכן היא חובה דתית ומוסרית ביהדות. כאשר אדם מתחתן הוא יוצא מהמעגל האנוכי שלו, לעבר האדם האחר והשונה ממנו. זו בדיוק מטרת התורה – שניפתח לאנשים השונים מאיתנו ונלמד מהם כיצד להשלים את עצמנו, כי איננו מושלמים, ורק ע"י חיבור לשני אנו משלימים את מה שחסר בנו במידות, בדרך ארץ, במנטליות ועוד. זו משמעו ת המילה אהבה. לאהוב (דווקא) את השונה ממני. מעבר לכך שבזוגיות אדם הולך אחר מידותיו של הקב"ה – מביא חיים לעולם, מביא ברכה לעולם, מיישב את העולם וגם מטיב לאחרים (לאישה, לבעל, לילדים) ללא תמורה. ממש כמו הקב"ה. הרב אליעזר מלמד שליט"א כותב בספרו שהעולם הזה מלא פירודים ומחלוקות, קנאה, שנאה ותחרות, והנישואין מגלים את האחדות האלוקית שגנוזה בעולם, ע"י גילוי האחדות ביניהם בדרך של אהבה ואחווה שלום ורעות.

חשוב לציין שכדי לקיים זוגיות בריאה צריך ללמוד ולקבל הדרכה מתאימה וראויה לחיי הנישואין.

אני מברך אותך שתזכי להמשיך ולהתחזק, לקיים מצוות מתוך אמונה ושמחה, שתזכי שיתקבלו תפילותייך ברצון, ותזכי למצוא בן זוג משורש נשמתך, אמן!

בהצלחה,

אבי

כתבות נוספות