שאל את הרב

האם צריך לברור ירקות עלים (כגון פטרוזיליה) אם טוחנים היטב?

חדשות כיפה רבני כושרות 17/07/19 11:11 יד בתמוז התשעט

שאלה

שלום,

רציתי לברר האם חייבים לברור ירקות עלים (או מהי רמת הבדיקה), למשל פטרוזיליה, אם טוחנים את הפטרוזיליה בבלנדר איכותי (חברת vitamix) עד לקבלת ממרח כמו חומוס ללא שאריות חתיכות קטנות של עלה (יש בלנדרים איכותיים שיכולים לטחון לרמה כזו) עד לרמה שבוודאות נטחנו החרקים אם קיימים.

לגבי השאלה אני רוצה לדון לגבי:

1. פטרוזיליה הנקנית בשוק בתפזורת ללא פיקוח חרקים

2. פטרוזיליה המגודלת בחממות מיוחדים למניעת חרקים ע"י חברה מוכרת וידוע על האיכות שלה. (בד"כ על גב האריזות האלו כתוב שצריך רק להשרות למספר דקות במי סבון ואז לשטוף היטב תחת שטף מים חזק ללא בדיקה נוספת).

בגדול השאלות שעולות לי הם:

1. אם טוחנים עד כדי כך שאין סיכוי שאף חרק יישאר שלם, מהי רמת הבדיקה שצריך לעשות לפני הטחינה, כאשר מדובר ב:

1.1. מאכל שאחוזי הנגיעה שלו קטנים יחסית (נגיד אורז, חיטה, אולי חומוס - ייתכן וטעיתי) ואולי ניתן לעשות בדיקה מדגמית לכלל החבילה ולא לבדוק כל גרגיר.

1.2. מאכל שברור שנגוע כגון פטרוזיליה בשוק שגדלה ללא פיקוח חרקים (שבדיקה מדגמית כנראה לא תעזור וחייבים לברור כל עלה)

1.3. מאכלים כגון ברוקולי שלא ניתן באמת לבדוק לחרקים או לשוטפם היטב עקב הצורה שלהם.

2. חברות שמייצרות חומוס - האם הן בוררות את החומוס?

👈 אומץ הוא לא רק בשדה הקרב - הכנס שישבור לכם את הקונספציה. יום ראשון הקרוב 31.3 מלון VERT ירושלים לפרטים נוספים לחצו כאן

תשובה

שלום וברכה

1. איני מכיר את צפיפות הטחינה אך אני רוצה להפנות אותך תחילה לממצאי החרקים בממרחי התמרים בקישור הבא:

https://www.kosharot.co.il/תולעים-ממרחי-תמרים

גם שם כידוע הממרח טחון, אך ראינו הבדלים גדולים בתוצאות בין ממרחים בטחינה דקה היטב, לאלו שמעט פחות. על כן עליכם לבדוק תחילה מהי צפיפות הטחינה של הבלנדר שברשותכם. מעתה כל הדיון יהיה בהנחה שבדקתם ומצאתם שהטחינה דקה יותר:

2. בהלכה נפסק ש'אסור לבטל איסור לכתחילה'. המשמעות היא שאם יש מאכל נגוע בחרקים שאי אפשר לאוכלו - אסור לטוחנו רק כדי שיהיה מותר לאוכלו.

3. הפוסקים נחלקו מה הדין במקרה שמטרת הטחינה אינה כדי להתיר את אכילת הירק, אלא ממילא התכוונו לטוחנו. יש שסברו שבמצב כזה מותר לטוחנו, אך אחרים כתבו שגם בזה חל האיסור לעיל (מספר 2), ונחשב כמבטל איסור לכתחילה. כך נוהגים המהדרין.

4. הפוסקים הסכימו שכאשר מדובר על סחורה בעלת נגיעות מועטת, לכל הדעות יהיה מותר לטחון אותה לאחר בדיקה קלה שתוכיח לנו שסחורה זו אינה בהכרח נגועה, ובמעשה הטחינה לא מבצעים בהכרח 'ביטול איסור'.

משום כך מוצרים שהנגיעות בהם מועטת, כגון אורז, חומוס, וכדומה, אף שבדרך כלל ישנה חובה מוחלטת לבדוק את כל האריזה, במקרה שבכוונתו לטחון היטב - מספיק לבדוק מדגמית, דהיינו כ10 חתיכות מתוך כמה מקומות באריזה.

מוצרים שהנגיעות בהם ברורה וודאית, כגון פטרוזיליה מהשוק הפתוח, או ברוקולי - בדיקה מדגמית לא תעזור, כי היא אינה מעידה דבר על נקיונם, מפני שאנו יודעים בוודאות שהם נגועים בכמויות גדולות מאוד. (מוזמנים להתרשם מהתוצאות בקישור הבא: https://www.kosharot.co.il/index2.php?id=414639&lang=HEB )

בברכה

יצחק דביר

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן

כתבות נוספות