שאל את הרב

האם יש נבואה לגויים?

חדשות כיפה חברים מקשיבים 21/10/03 12:50 כה בתשרי התשסד

שאלה

שלום: רציתי לשאול האם יש נבואה בגוים, אם כן הייתי רוצה לדעת את שמותם של הגוים הללו, ואם לא אז בלעם מהו? (השאלה כוללת גם כאלו שנתגיירו) וכו' בברכת שלום ותודה.

תשובה

שלום לך.
נהוג לומר שיש בדבר מחלוקת ראשונים בין הרמב"ם – הסובר שנבואה אפשרית בגויים (אגרת תימן) – וכראיה הוא מביא את איוב ושלושת רעיו וכן בלעם.
לעומת רבינו יהודה הלוי – הכותב בכוזרי – ש"אף גר שנתגייר שווה לא ישווה לנו" (ושהרי אין שכינה שורה אלא על משפחות מיוחסות שבישראל (גמרא) ולגבי גוי זהו ספרי מפורש על הפסוק "נביא מקרבך מאחיך יקים לך ה' אלוקיך" (דברים יח' טו') - ולא נוכרים. וכך אכן סובר ריה"ל.

כך הדבר באופן כללי. אולם על מנת שלא להיכשל בלימוד התורה באופן חלקי ושטחי חייבים אנו לנסות למצוא את נקודת המבט שלאורה אין מחלוקת וכל הדעות שזורות זו לצד זו באופן שלם והרמוני.

רבינו יהודה הלוי עוסק בנבואה כהוצאה מהכח אל הפועל של סגולת ישראל שהיא הופעת מדריגה אחרת לגמרי של נבואה - נבואה כללית הייחודית לאומה הישראלית אומה שלימה של נביאים, ומדריגה זו היא הופעת ה"עניין האלקי" הייחודי לעם ישראל. כמפורט באריכות רבה במאמר הראשון בכוזרי. ובמסגרת זו גם נבואה הניתנת לגוי היא בבחינת יוצא מן הכלל שמלמד על הכלל כולו – שאינו ראוי לנבואה. כגון עובדיה הנביא שהיה גר אדומי – והגמרא (סנהדרין) מסבירה זאת שמן הראוי שדווקא הוא שבא מאדום ינבא נבואת פורענות על אדום – הרי שלולי היותו אדומי לא הייתה שואלת הגמרא – מניין לו נבואה.
וודאי שראיית הנבואה באופן זה שייך יותר לאחר בחירת עם ישראל ולכן אין להביא ראיה מאיוב ומבלעם (שהרי גם בלעם הופיע רק כדי שלא תהיה לאומות העולם תרעומת כביכול על הקב"ה – אולם סופו המר (מבחינת הנזק המוסרי שגרם לעולם שפרצו בעריות) הוכיח על תחילתו שאין הנבואה שייכת לגויים ולכן ביקש משה רבינו שלא תשרה שכינה על אוה"ע (ברכות ז.)

ואילו הרמב"ם עוסק בשייכות הכללית של כל אדם באשר הוא אדם לצלם האלוקים הכללי שבבריאה (שוב מבלי להתייחס לצלם המיוחד של ישראל, עיין מהר"ל דרך-החיים על פרקי אבות "חביב אדם שנברא בצלם") ומעין דברי התנא דבי אליהו המפורסם: "מעיד אני עלי שמים וארץ.... בין ישראל ובין גוי - הכל לפי המעשה שהוא עושה כך רוח הקודש שורה עליו." (תנדבא"ר ט') וודאי שגם לרמב"ם גוי אינו יכול להגיע לדרגת נבואת משה רבינו עליו השלום.
(על פי ריה"ל נבואת משה רבניו היא הופעת שיא של סגולת ישראל – כך שהדברים מאירים וזוהרים)

להרחבה על מגמת הרמב"ם בכתיבתו את המו"נ לעומת מגמת ריה"ל בספר בכוזרי – מומלץ בחום לעיין:
א. הקדמת הרב אבינר בפירושו לכוזרי. ב. ספר דרך-אמונה – לרב ישראל הס זצ"ל.

לסיום והעמקה נוספת, הוספתי קישור למאמר מאלף של הרב יצחק שילת שליט"א בנושא "סגולת ישראל ברמב"ם וריה"ל" (בייחוד עיין שם בסעיף ד'.)
http://www.birkatmoshe.org.il/images/hbcac02.doc

בברכת ריבוי לימוד ועיסוק בענייני אמונה,
שי, חברים-מקשיבים

כתבות נוספות