שאל את הרב

גמילות חסדים - מה הגבולות

הרב יובל שרלו הרב יובל שרלו 24/11/21 05:40 כ בכסלו התשפב

שאלה

שלום כבוד הרב,

במשך תקופה אני חוזר בתשובה ומשהו קצת מוזר קורא לי לאחרונה (בחודשיים האחרונים) פעם אחר פעם בתקופות של יומיים - שלושה מגיעים עלי אנשים רנדומליים ומבקשים ממני צדקה, בין אם כי הם צריכים אוכל לשבת, בין אם כי נתקעו ולא יכולים להגיע הביתה, לבין רוצים לקנות אוכל.

אפילו לאגודות באינטרנט תרמתי כמה מאות שקלים לאוכל, בעיקר לניצולי שואה מבוגרים…

עד כה תמיד נתתי, גם את המעט שהיה לי, אבל כעת אני בתקופה די קשה כספית וזה ממשיך, גמילות חסדים היא אחת מהמצוות שעליהן עומד העולם, וכואב לי לא לתת גם כשאני יודע שאני צריך את הכסף.

היום עוד הפעם הגיעה אישה וביקשה ממני כסף לילדיה שחולים, והיה לי קצת כסף אבל הוא נועד לשארית השבוע שלי בעבודה, ממנו אני מתקיים. ואמרתי לה שאני לא יכול .

במהלך היום אני בחרטה שאולי כן הייתי צריך לתת ומקסימום הייתי מעביר את השבוע בלי לאכול יותר מידי. יש ילדים שאולי צריכים את זה יותר ממני…

כבוד הרב, מה אני עושה בסיטואציות כאלה? מצווה וחובה לתת לכל מי שמגיע למצב שהוא מושיט יד ומבקש, אבל אם כך אגיע למצב שאני בעצמי אהיה נזקק…

אבל מצד שני בורא עולם מצפה מאיתנו לחשוב תמיד כל האחר… מה אני עושה במצב כזה..?

אני לא מבין… זה רצונו של בורא עולם? שאמשיך לתת? שאסמוך עליו שיחזיר לי?

👈 אומץ הוא לא רק בשדה הקרב - הכנס שישבור לכם את הקונספציה. יום ראשון הקרוב 31.3 מלון VERT ירושלים לפרטים נוספים לחצו כאן

תשובה

שלום וברכה

יישר כוח על דרכך.

מי יתן ויזכה אותך ריבונו של עולם להיות מהנותנים ולא מהמקבלים.

כלל יסודי בהלכה הוא ש"שלך קודם לשל כל אדם". הכלל הזה נשמע אגואיסטי מאוד, אולם למעשה הוא הפוך. אם תרצה להרחיב בזה כדאי לקרוא את המאמר באתר של צהר: https://bit.ly/3zbF3aQ.

בשל כך, מותר לך לדאוג קודם כל לצרכיך, ואין אתה חייב להימנע מכך.

בד בבד, התורה מצווה על מצוות צדקה. ישנו מינימום, שכנראה אתה בוודאי נותן אותו, ומי שיכול עוד – בוודאי שזו זכות גדולה. לא זו בלבד, אלא שצריך לנסות לא להשיב פני נזקק ריקם, ולתת לו משהו קטן לפחות, ואם אי אפשר – יחס טוב ואמפתי.

ולכן, במצב שלך, זו דרך נכונה לדאוג קודם כל לצרכים היסודיים שלך, ולתת לצדקה את מה שאתה יכול.

בעיה בפני עצמה היא שנוצרה גם תרבות של שקר בתחום הצדקה, ולכן לא כל מי שמבקש הוא אכן נזקק, ובוודאי שלגבי מוסדות – חלק מהנתינה שלך הולך למגייס הכספים וכדו'. על כן, גם כשרוצים לתת כדאי לברר האמנם האדם נזקק באמת. כואב לי לכתוב כך, אולם לא אני יצרתי את המציאות המחפירה הזו.

כל טוב

👈 אומץ הוא לא רק בשדה הקרב - הכנס שישבור לכם את הקונספציה. יום ראשון הקרוב 31.3 מלון VERT ירושלים לפרטים נוספים לחצו כאן

כתבות נוספות