שאל את הרב

גיור קטין

הרב גלעד שטראוס הרב גלעד שטראוס 16/05/22 16:05 טו באייר התשפב

שאלה

שלום רב כבוד הרב.

אני צריך לשאול אותך שאלה בעניין הלכות גיור קטין במשפחה.

אתן הסבר על הרקע שלי על מנת שתוכל להבין אותי

המקור השייכות שלנו במשפחה לעם היהודי בא במקור מצעד האבא, יהודי ישראלי, ממוצא מקור יהודי תפוצות טורקיה וטוניס.

אמא הגרת צדק שלנו בבית, במקור משוודיה!

אמא התקרבה ליהדות עם הזמן, לפני שנולדתי, אך עדיין לא הייתה השמירת השבת וקיום ההלכות בבית אלה זה התחיל לאחר העליה לארץ., עד אז כבר גדלתי לגיל השבע שלי ובניתי לעצמי את הזהות הארופאית השוודי לכל דבר שלי, אז נכון הינו חוגגים חנוכה ולא קריסמיס אבל זה לא היה שמירה של ממש בבית!

שכבר עברנו עליה לארץ אני בן שבע פלוס, אז אמא כבר עברה גיור שוב גיור לחומרה עברה בהצלחה ושומרת אמונה אך שוב זה היה לאחר העליה ולאחר שעברתי את גיל השש שלי ובניתי לעצמי כבר את הזהות ארופאית כימאט לכל דבר

לאחר שנה מהעליה שלנו לארץ כבר בגיל השמונה שלי אז רק היהדות התחיל להיכנס לחיי כלומר אמא כבר שומרת כל הלכות ומחמירה ואבא חזר בתשובה איתה, והם ביחד מנסים לחנך אותי ליהדות

אני הקטן בבית מקבל ללמוד ככה את היהדות עם הגיור של אמא והחזרה בתשובה של אבא אז בישוב החרדי בשם טלז סטון קרית יערים ליד ירושלים , שם כל המסע שלי בעולם היהודי התחיל

כבוד הרב,

היהדות בא עליי קשה מאוד., כל הקושי של העליה לארץ ועם כל מה שבא עם זה כילד. בניית הזהות חדשה ויהודית נדרש ממני ללמוד הלכה ולשמרה , מילד שוודי לילד חרדי רצו ממני ברגע אחד, ועם זה עברנו להתגורר עם החברה החרדית

היה קשה לעבור לקבל יהדות והלכה אבל זה אפשרי וזה היה החלק הקל בקשיים שהגיעו עם העליה לפי דעתי היום החלק שקבע את גורלי היה החלק הקשה ביותר וזה היה עם החברה החרדית בטלז סטון, הרגשתי שאין לא הייתה שם סבלנות והבנה ולכן נידו אותי בחברה, חלק מההורי הילדים בשכונה ובישוב הקטן אמרו לא לשחק איתי והילדים בני גילי התרחקו אז ממני, שחקתי לבד רוב הזמן, ששאלתי מדוע היה נאמר אתה אשם , בצער כנה של חבר הוא אמר לי אבא שלי ראה אותך מחזיק פטיש חצי שעה לפני שבת ולכן אסור לי לשחק איתך. אז מאילה חבר אחד אבל זה בא עלי באשמות מכל מיני כיוונים שונים ולצערי עוד הוסיפו עלי דברים שלא היוו, כתוצאה מההרגשה הזאת פניתי לאבי ואמרתי לו שכל מה שהם יגידו עלי אני אשתדל להגשים וכך בחלק הגדול היה, התחלתי פשוט לאמץ את האשמות האלה, הפסקתי לנסות להתחזק בתורה והיהדות, הפסקתי להרגיש שייך נישארתי לבד ללא חברה ברוב המקרים. שלא היה לי למי לפנות התפללתי לבורא האמנתי בוא חזק כי בסופו של הדבר רק אותו היה לי כחבר. אך ממש לא בכם מצאתי את עצמי מיחוץ לחברה קם עוזב ועד היום זה כך, עם המלחמה שלי לקבל את היהדות בבית ולנסות להשתלב מחדש בחברה האירופאית היום אני כן לומד על הבורא עולם ומקבל את הרוח היהודית אך מכיוון שנידו אותי כל כך ופגעו בי כך כך אני לא הייתי מסוגל להרגיש שייך ולא יכלתי לשמור או להתקרב יותר עד היום!

מכך יוצא בעצם שאמא עברה גיור לחמרה תקין אבל אני הקטן מרדתי ולא יכלתי להרגיש שייך ובצדק נדיתם אותי כי החזקתי פטיש חצי שעה לפני שבת וכד וכן הייתי בעייתי גם לכן אז ולא ידעתי הלכה כמותכם וזה לא הייתי כשר וכן הייתי ילד כשוח עם עניין בוגרות אך פשוט לא השתלבתי לא הצלחתי לשמור הלכה לא שבת לא כשרות ולא שמירת נגיע בכלל אז לכן אם אתה שואל את דעתי האם ההלכה והגיור שחל עלי כקטין בא עלי כזכות כמו חוזה של זכות עם הבורא שאם אשמור בחוזה אובטח לי משהו אז התשובה שלי היא ממש לא! ההפך כחוב יהיה לי אם החשבתי בחוזה גיור מול הבורא בעצם יעמיד אותי בחוב גדול לתיקון כי לא שמרתי. בנוסף היום חזרתי לאירופה חיי כמו גויי אך מאוהב ביהדות, אני נורא מתקשה למצא בת זוג כי אני עדיין בספק אם היא צריכה להיות יהודיה או לא.

בנוסף בלי קשר. זוגיות שהייתה לי וכשלה בישראל הובילה אותי לא ראות את עצמי חוזר לארץ או מצליח למצוא יהודיה פה בחול וכי חובות גדולות ישראל אצטרך להישאר פה עד שאוכל לסדר את החובות אך בשנים אלו כנראה ולא אמצא יהודיה ואם כך התשובה שלך חשובה לי כי אולי היא לא צריכה להיות יהודיה ואז כן לפחות זכיתי בילד יהודי ;)

אין לי ספק בבורא עולם וקיים אצלי הברית איתו, ליבי עם עם ישראל!. השאלה היא האם מול בורא עולם אני חוטע באי השמירת השבת שלי ואי שמירת כשרות והנגיע וכדי או שאני לא באמת מחוייב וחייב עקב התהליך הזה שהעברתי את פניי ביהדות עד פה בעצם. לא כל כך קבלתי את זה עלי אז ???

בבקשה כבוד הרבה תענה לי על השאלה הזאת ותרגיע את נפשי בעניין האם אני צריך לחפש יהודיה ולחזור בדרך המצוות או לא

תשובה

בס"ד

שלום רב,

לא הבהרת אם עשו לך גיור כקטין.

אם עשו לך גיור כקטין אז אתה יהודי. אם אתה יהודי אתה חייב במצוות כמו כל יהודי.

אם לא עשו גיור כקטין אתה לא יהודי. אם אתה לא יהודי אתה פטור מהמצוות, אינך חייב לשמור כשרות ולא שבת ולא נגיעה.

אתה מספר סיפור כואב מאוד על התנכרות כלפיך בנערותך, הרחקה ובדידות. מי שעשו לך כך, עברו על איסור "אונאת הגר". חיי הנעורים הקשים, הרחיקו אותך מהתורה ומהקהילה התורנית.

אם אתה רוצה לחזור ליהדות תחפש מסגרות של שיעורי תורה, תצטרף לקהילה דתית, כך תתחיל תהליך בריא שיכול לעזור לך לחזור ליהדות.

כתבות נוספות