שאל את הרב

גיור בלי לשמור מצוות

הרב יובל שרלו הרב יובל שרלו 26/09/18 09:52 יז בתשרי התשעט

שאלה

לפי מה שאני יודעת אם גוי מתגייר אבל לא מתכוון לקיים מצוות הגיור שלו בכלל לא תופס לפי ההלכה והוא עדיין גוי.

אבל הבעיה שרוב המתגיירים בכלל לא שומרים תורה ומצוות ולא מתכוונים לעשות את זה, הרבה מאוד ״עובדים״ על הרבנות וממשיכים לנהל אורך חיים חילוני לגמרי, רובם מתגיירים רק בשביל להתחתן וכאלה.

זה יוצר בלבול וכבר קשה לדעת מי יהודי ומי לא.

אנשים כאלה נחשבים יהודים או גויים לפי ההלכה?

איך מאפשרים את זה?

👈 אומץ הוא לא רק בשדה הקרב - הכנס שישבור לכם את הקונספציה. יום ראשון הקרוב 31.3 מלון VERT ירושלים לפרטים נוספים לחצו כאן

תשובה

שלום וברכה

הנושא בו את עוסקת הוא מאוד מורכב, ואנסה להציג אותו בקיצור, ואם תרצי להרחיב במקומות מסוימים – אשמח.

ככל הידוע לי אין מחלוקת בין פוסקי ההלכה שגיור מחייב קבלת מצוות. ועל כן, אם אין בכוונת המתגייר להיכנס לעולם קיום מצוות של עם ישראל הגיור אינו תקף, ומדובר בגוי.

ברם, את מציגה את קבלת המצוות כמצב בינארי – או לקיים את הכל או שהגיור אינו תקף. ברם, כבר מהגמרא עולה שהגיור מתבסס על תהליך שיילך ויגבר, לאמור: המתגייר כלל אינו מכיר את כל המצוות לפני תהליך הגיור, אלא רק חלק קטן מהן, והוא מתגייר כחלק מתהליך של התעצמות. כאן מתחילה מחלוקת רבני דורנו – שמצד אחד עומדים אלה הטוענים שהוא חייב לקבל על עצמו את סעיפי הסעיפים של פרטי ההלכה, ומצד שני עומדים (מעטים) שטוענים כי משעה שהוא מקבל על עצמו לקיים את מה שמקובל היום בחברה המסורתית בישראל (קידוש, ליל הסדר, מילה, צום יום הכיפורים וכדו') הוא יכול להיכנס על בסיס זה לכלל ישראל, ובין שתי העמדות האלה יש אין ספור עמדות פרקטיות שונות.

ועל כן, המדיניות בבתי הדין לגיור היא בעיקר להתרשם האם מדובר בכניסה שיש בה תהליך המשכיות. למשל, אחד המרכיבים החשובים טמון בשאלה האם הוא מתכוון לשלוח את ילדיו לחינוך יהודי משמעותי, והדור הבא יהיה אפוא קרוב יותר לעולמה של תורה.

אם כן – זהו גיור תקף כדין, ובד בבד צריך לעשות מאמץ גדול לקלוט את המתגיירים בקהילה, שכן אין דבר הקושר יותר להתקדמות מתמדת בשמירת תורה ומצוות מאשר הקהילה. אם לא – המתגייר נדחה.

האם הדברים ברורים עתה יותר ?

כל טוב

👈 אומץ הוא לא רק בשדה הקרב - הכנס שישבור לכם את הקונספציה. יום ראשון הקרוב 31.3 מלון VERT ירושלים לפרטים נוספים לחצו כאן

כתבות נוספות