שאל את הרב

בתי כנסת

חדשות כיפה רבני מכון התורה והארץ 30/08/18 17:15 יט באלול התשעח

שאלה

שלום רב, מצטערת מראש על השאלה הקשה ומקווה שהיא לא תיהיה פוגענית מדי. חשוב לי לציין שאני בעצמי שומרת שבת וכשרות ואני שואלת באמת ממקום של להבין יותר טוב את הדברים ולסדר את הבלאגן שיש לי בראש. אני כבר שנה וחצי שומרת שבת ומצוות מבחירה אישית שלי (המשפחה שלי לא מגיעה מרקע דתי או מסורתי) אבל עם זאת התחילו לעלות בי ספקות בנוגע לנכון ולא נכון באמת מהרצון שלי לקיים את מצוות השם. לדוגמה בנוגע לבתי כנסת, עד לפני חצי שנה נהגתי תמיד ללכת לבתי כנסת (גם לפני שמירת השבת) בחגים בשבתות ולבלות שם את כל ראש השנה וכיפור, אבל מאוחר יותר השנה נחשפתי לחוקי התורה שלפיה אסור להקים מקום אחר לעבודת השם מלבד בית המקדש כך שקיום בתי הכנסת נחשבים לחטא גדול. וגם קיום המסחר בשבתות ובחגים גרם לי לשקול מחדש אם המקום באמת קדוש כי בסהכ זה אסור ובייחוד מסחר בשבת אסור.נחשפתי גם לכל מיני מנהגים של אנשים שהולכים לרבנים להתייעצויות וכישופים שאסורים עפי התורה ומרגיש לי שהפכו את הדת הזאת לעבודת אלילים כדי להרוויח כסף. כואב לי על השאלה ושהשם יסלח לי אבל זה משהו שאני חושבת עליו במשך הרבה מאד זמן והשאלה התעוררה שוב בעקבות התקרבות החגים והמנהג ללכת לבית הכנסת ואני פשוט רוצה לשאול לפני כדי לא לעשות טעות שאתחרט עליה. שוב מציינת שבסהכ יש לח כוונות טובות לאמונה ואני לא חס ושלום כופרת או משהו. אשמח לתשובה. המון תודה וחג שמח

👈 אומץ הוא לא רק בשדה הקרב - הכנס שישבור לכם את הקונספציה. יום ראשון הקרוב 31.3 מלון VERT ירושלים לפרטים נוספים לחצו כאן

תשובה

בס"ד

שלום וברכה

התורה רצתה בתי כנסת, וחז"ל דרשו "בית מקדשכם" שאפילו מקדש מעט" שהם בתי כנסת, ואין התפילה נשמעת אלא בבית הכנסת. התורה לא רוצה שיעשו במות או מקומות כמו בית מקדש שמקריבים בהם קורבנות על פני השדה, אבל בית כנסת להתכנס להתפלל בלבד, זה היה מימות אבותינו ולא פסקה ישיבה מימות אבותינו, שבה היו לומדים תורה ומתפללים, וכמו כן יש לנו בתי כנסיות עתיקים בארץ ישראל מתקופת המשנה והתלמוד. ללמדך שזה היה נהוג אפילו בתקופת הבית השני, ובייחוד לאחר החורבן אנשי כנה"ג תקנו בתי כנסת.

מה שאת מעירה על אנשים שלא נוהגים כשורה בבתי כנסיות זה אמנם מצער, אבל מה לך ולהם, את עשי את הטוב והישר בעיני אלוקים ואדם והאחרים אפילו אם יש מעט שיש להם טעות בדרך אין אדם אחראי אלא על עצמו ולא על זולתו, וכפי שאנו מתוודים רק על חטאינו ולא על של אחרים כן התפילה וקרבת אלוקים היא רק שלך. לכן אדם צריך להתקרב לקב"ה לאהבה ולשמחה במצוותיו. מעשה האחרים אינם ראויים כלל לשמוע עליהם. אדרבא תוספת אור תאיר גם לכל הטועים את הדרך הנכונה.

שבת שלום

כתיבה וחתימה טובה

יהודה הלוי עמיחי

מכון התורה והארץ

👈 אומץ הוא לא רק בשדה הקרב - הכנס שישבור לכם את הקונספציה. יום ראשון הקרוב 31.3 מלון VERT ירושלים לפרטים נוספים לחצו כאן

כתבות נוספות