סגור

בשר ודגים, מנורת שולחן בשבת, ותפילה

מועדים לשמחה!

אני רוצה לשאול כמה שאלות בנושאים שונים:

1. בקיצור שולחן ערוך כתוב להרחיק בין בשר לדגים מטעמי בריאות (לא להשתמש באותו כלי, לא לאכול ביחד ולהדיח את הפה ביניהם). האם יש להקפיד על כך גם היום?

2. האם מותר בשבת להזיז מנורת חשמל המחוברת לשקע מצד אחד למשנהו על השולחן (מבלי להוציא את התקע מהשקע)?

3. בקטעים שהקהל והחזן שרים בתפילה בשבת וחגים, לפעמים חוזרים פעמיים על אותו משפט או חלק ממנו. האם זה בסדר, או עדיף שלא לעשות את זה?

תודה רבה!

תוכן התשובה:

שלום וברכה

בשר ודגים: החובה הרפואית והזהירות אינה קיימת היום מבחינה רפואית. לפיכך, היחס להרחקה הזו תלוי מאוד בעמדה הרוחנית. יש שסוברים שכיוון שזו הרחקה הכתובה בגמרא, ולא זו בלבד, אלא שנהגו בה לאורך הדורות – אין לסטות ממנה, כחלק מהחובה להיות נאמן למנהגים; יש מעט שסוברים כי כיוון שהיא ידועה היום כלא-רלוונטית – אין שוב חובה לנהוג בה. אתה צריך למצוא את דרכך.

טלטול מנורת חשמל – גם כאן הדעות אינן אחידות. ברם, אם יש צורך הדבר מותר, כמו כלי שמלאכתו לאיסור, ואין לראות בזה מוקצה מחמת איסור. ברם, חייבים לדאוג לכך שעצם ההתקרבות למנורה לא תביא לשכחת איסור כיבוייה.

חזרה בקטעי התפילה: יש להבדיל בין הקהל ובין החזן. הקהל ראשי לחזור. החזן צריך לא לחזור באותם קטעים שיוצאים בהם ידי חובה, כמו חזרת הש״ץ.

כל טוב ומועדים לשמחה

התשובה התקבלה מהרב יובל שרלו, ראש ישיבת ההסדר אורות שאול
יז בתשרי התשפ
,
16 באוקטובר, 2019
לקריאה נוספת
עוד אין תגובות, היו הראשונים להגיב!
כתבו תגובה

המשך באמצעות

שכחתי סיסמה
אין לך שם משתמש באתר? צור חשבון

יצירת חשבון חדש

אני מאשר את תנאי השימוש באתר

"צריך שיהיה סוף לדבר הזה" | עו"ד איתמר בן גביר צילום: פלאש 90, יונתן סינדל

בן גביר לכיפה: "ההתעללות בנערות ונערים ביצהר עוברת כל גבול"

קרא עוד