שאל את הרב

ברכת הגומל

הרב יובל שרלו הרב יובל שרלו 04/07/21 16:42 כד בתמוז התשפא

שאלה

שלום כבוד הרב,

לפני כחצי שנה נפטר בנינו הבכור (בן כ 12) ממחלת הסרטן. במשך כשנה וחצי בננו סבל כאבים קשים וייסורים שלא חשבתי שקיימים. עברנו כולנו, בעלי ושאר שלושת ילדנו תקופה קשה מאוד שהסתיימה במותו הקשה מנשוא.

בהחלטה משותפת, מתוך אהבה ורצון אמיתי להביא שמחה למשפחתנו, היום הנני בהריון ונושאת בן העתיד להיוולד בעז"ה בחשוון הקרוב.

השאלה שלי נוגעת לברכת הגומל , אותו מברכת היולדת בדרך כלל במעמד הברית קבל עם ועדה. מתוך 4 ילדיי - 3 בנים ותמיד נהגתי כך. לצערי, הברכה "אשר גמלני כל טוב" קשה לי. אני מודה שיחסיי עם הקב"ה מורכבים כיום על אף שיודעת אני שהכל בהשגחתו, לרבות הריון זה. תפלותיי הרבות לא נענו ואין בי היכולת לומר משפט כזה. האם חלה חובה על היולדת לברך במעמד הברית או בכלל? האם לגיטימי שאבקש שלא לומר את הברכה הזו?

אודה לתשובתך,

תשובה

שלום וברכה

ראשית, שותפות בכאב וניחומים על פטירת בניכם הבכור, ואיחולים ופתיחת שערי שמחה ללידה הצפויה.

השאלה בה את עוסקת הטרידה רבים רבים לאורך הדורות, בדרכים שונות. אחד היסודות הגדולים של התפילה הוא ״דובר שקרים לא יכון נגד עיני״, וגם חז״ל מספרים על נביאים שלא יכלו לומר דברי שבח לריבונו של עולם, וידעו כי הקב״ה אינו חפץ בדברי חנופה.

כך, שאם אין את יכולה לברך - אל תברכי.

ברם, אני מציע לך לאמץ את דרך האמונה של ״רצוא ושוב״.

לאמור: יש הארות באמונה ודברים נפלאים - ועליהם אנו מברכים;

ויש כאבים בעולם - ואותם אנחנו מציפים בכאב בפני ריבונו של עולם, וגם אז אנו אומרים ״דיין האמת״.

ההלכה שמבטאת יותר מכל את העיקרון הזה היא ההלכה הקובעת כי אם נפטר קרוב משפחה מברכים כידוע ״דיין האמת״, אולם אם מדובר במקרה בו הוא הוריש לנו ירושה ענקית, מברכים גם ״דיין האמת״, וגם ״הטוב והמטיב״.

אנחנו יודעים לחיות במישורים מטלטלים של תחושות שונות, ועם זה אנו עומדים מול ריבונו של עולם.

על כן, אני מציע לבחור בדרך של ברכה על הטוב - ״הגומל לחיים טובות״ - בלי לוותר על הכאב והתסכול שתפילותינו לא התקבלו, וגם על זה לדבר עם ריבונו עולם.

האם את יכולה ללכת בדרך זו ?

כל טוב ושמחה גדולה

כתבות נוספות