ברכת ברקים ורעמים

שלום לכבוד הרב

מה צריך לברך על ברק ומה על רעם?

האם צריך לברך על כל ברק ורעם שרואים ושומעים או שכל יום צריך לברך מחדש

אודה לכבוד הרב על תשובתו

תוכן התשובה:

שלום לשואל

מרן קבע לנו שתי אפשרויות לברכה בשם ומלכות על ברקים ורעמים ואלו דבריו בשולחן ערוך אורח חיים סימן רכז א' :

" על הזיקים והוא כמין כוכב היורה כחץ באורך השמים ממקום למקום ונמשך אורו כשבט ועל רעדת הארץ ועל הברקים ועל הרעמים ועל רוחות שנשבו בזעף על כל אחד מאלו אומר בא"י אמ"ה עושה מעשה בראשית ואם ירצה יאמר בא"י אמ"ה שכחו וגבורתו מלא עולם ".

כלומר מברך בשם ומלכות , או עושה מעשה בראשית או שכחו וגבורתו מלא עולם .

וכבר כתב המשנה ברורה שם :
" והעולם נוהגים לברך על הברקים עושה מעשה בראשית ועל הרעמים שכחו וגבורתו וכו'.

וכן מסתבר שע"י הרעם נראה גבורתו של הקב"ה יותר מבברק אמנם באמת שייך כל אחת מהברכות על שניהם (ו) וע"כ אם שמע ברק ורעם כאחד מברך ברכה אחת דהיינו (ז) עושה מע"ב על שניהם ואם בירך שכחו וגבורתו מ"ע ג"כ יוצא. ואם לא היו תכופים זה אחר זה מברך תחלה על הברק [שהוא מתראה תחלה לעין האדם] עושה מע"ב ואח"כ על הרעם שכחו וגבורתו מ"ע "


והכה"ח כתב שם באות א' שנתפשט המנהג שלא לברך בשם ומלכות .

ולמעשה הנוהגים כהמשנב'ר מברכים בשם ומלכות על הברק עושה מעשה בראשית , ועל הרעם שכוחו וגבורתו מלא עולם , וגם לשיטתם אם שינה , יצא ידי חובה .

ולדעת כה'ח אין מברכים זאת בשם ומלכות אלא אומר ברוך אתה ( ומהרהר בלבו שם ה' ) עושה מעשה בראשית .

מי שמברך בשם ומלכות , מברך בפעם השניה באותו יום אם נתפזרו העבים ושוב התחדשו , מברך שוב . דהיינו כשביום רואה שוב את זריחת השמש , ובלילה את אור הלבנה או הכוכבים .
ואם עבר לילה אף שלא היתה הפסקה , מברך שוב ( כה'ח אות י'ב ).
ומי שאינו מברך בשם ומלכות יכול לומר כמה פעמים ביום .

התשובה התקבלה מהרב יוסף אלנקווה, לשעבר רב אזורי בגוש קטיף
יא בחשון התשסג
,
17 באוקטובר, 2002
לקריאה נוספת
עוד אין תגובות, היו הראשונים להגיב!
כתבו תגובה

המשך באמצעות

שכחתי סיסמה
אין לך שם משתמש באתר? צור חשבון

יצירת חשבון חדש

אני מאשר את תנאי השימוש באתר

עמיר פרץ בממשלה? צילום: תומר נויברג, פלאש 90

עמיר פרץ מפרק את העבודה-מרצ, הורוביץ: קורא לחברי העבודה לחבור אלי

קרא עוד