ברכות השחר בלשון שלילית

שלום,

למה מברכים בברכות השחר בלשון שלילה "שלא עשני..." ולא על הצד החיובי?

תודה

תוכן התשובה:

שלום וברכה,

לגבי שאלתך , הפוסקים דנים בכך. וניתן לראות סיכום השיטות בעניין בחוברת "שירת הים", הובאו שם שלושה הסברים סביב השאלה: למה מברכים ברכות אלו על דרך השלילה "שלא עשני", ולא על דרך החיוב: (ב"ח סימן מה סק"ז, ט"ז סימן מה סק"ד)

א. יש אומרים – לפי שנמנו וגמרו בית שמאי ובית הלל: "נוח לאדם שלא נברא משנברא", לא תיקנו לברך על העשייה שנעשה האדם, שטוב היה לאדם שלא נעשה כלל.

ב. בית חדש – שאם היה מברך ש"עשני ישראל" לא היה יכול כבר לברך את שאר הברכות "שעשני בן חורין" ו"שעשני איש", שלשון ש"עשני ישראל" כוללת את שלוש הברכות, ורצוננו להאריך בהודאות.

ג. טורי זהב – שכשמברך בלשון שלילה מראה שיש חשיבות מסוימת בגוי, בעבד ובאישה, אלא שהוא חשוב יותר. אך אם היה מברך על דרך החיוב היה ניכר מלשונו שאין בהם צורך כלל.

בברכה רבה

הלל

התשובה התקבלה מהרב הלל מרצבך, רב קהילת בית הכנסת המרכזי ביד בנימין
יב באדר א'
,
17 בפברואר, 2019
לקריאה נוספת
עוד אין תגובות, היו הראשונים להגיב!
כתבו תגובה

המשך באמצעות

שכחתי סיסמה
אין לך שם משתמש באתר? צור חשבון

יצירת חשבון חדש

אני מאשר את תנאי השימוש באתר

נתניהו עם פרץ וסמוטריץ' צילום: פלאש 90, הדס פרוש, תומר ניוברג

ההסכמים הקואליציוניים נחשפים: אין עבודות בשבת ללא אישור הרבנות

קרא עוד