שאל את הרב

ברית מילה

הרב יובל שרלו הרב יובל שרלו 15/12/20 08:47 כט בכסלו התשפא

שאלה

הרב צהריים טובים.

מקווה ששלומך טוב.

נתקלתי לאחרונה ברופא מוהל, אדם שלמעשה רחוק מאוד מהיהדות. אך מבצע בריתות.

עם מעט חיפוש הבנתי שאותם רופאים מוהלים אינם מוהלים על פי ההלכה אלא רק ברמה הבריאותיות והאסתטית (מהמעט שאני מבין נדרשת פריעה שאותה הם לא עושים מעבר לזה אין לי ידע מסודר בעניין כל כך)

אי לכך רציתי לשאול מספר שאלות -

ראשונה - משפחה שעושה ברית אצל מוהל שאינו ירא שמיים? האם הברית עולה להם המצוות ברית מילה?

שניה - בהנחה והתבצעה אותה ברית ואינה על פי ההלכה, מהעובדים על מנת לתקן אותה? האם אפשר בכלל?

שלישית - הבנתי שהרבה אמהות (באופן טבעי נראה לי) ממש מפחדות ממחלות או שיכאב לתינוק, האם במצב כזה ניתן לכתחילה לתת חומר מאלחש לילד שאינו יין? או האם יש מנעד של סטריליות בעניין?

רביעית - מה היא החשיבות של אדם ירא שמיים לעניין עשיית מילה? האם כאן קיים התנאי של מצוות שצריכות כוונה? אם כן - האם ניתן לומר שכל עוסק המצווה שאינה לגופו נדרש לכוונה? (האם סופר סת"ם עלול להחשד לא עלינו אף אם הספר על פניו כשר וידוי כי הוא ירא שמיים?)

חמישית - מאוד מפחיד אותי שאנשים שאני מכיר יחליטו שהם עושים בריתות אצל רופאים כאלו ואחרים ויעשו נזק, איך ניתן להסביר להם את העניין באופן מושכל שיניח את הדעת?

תודה לך על כל העזרה, יום מקסים שיהיה.

אברהם

תשובה

שלום וברכה

הנושא בו אתה עוסק אכן מטריד מאוד מאוד. ישנה חובה להכניס בבריתו של אברהם אבינו מכוחה של המצווה, וישנה מצווה גדולה לשמור על שלום התינוק, ושני הדברים האלה חייבים להיעשות כאחד, ונעשים כאחד. אלא שכטבעם של דברים, יש מוהלים שפוגעים בחובתם לשמור על טובת הילד (הרפס למשל), ויש רופאים שפוגעים בחובת לכרות ברית עם ריבונו של עולם, ושני המצבים האלה אינם תקינים, וגורמים נזק רב.

א. ברית שנעשתה על ידי מוהל ללא שום כוונה להיות חלק מברית האומה עם אלוהיה – אינה כריתת ברית. חשוב להדגיש כי לא מדובר על כוונות האר"י, או אפילו כוונות תפילת עמידה, אלא בהתכווננות היסודית ל"הכניסו בבריתו של אברהם אבינו".

ב. צריך להיזהר מלפסוק למעשה שברית פסולה. ברם, אם ידוע בבירור שלא הייתה שום התכווננות לשום דבר מהותי וענייני – יש צורך להטיף דם ברית

ג. מותר לתת חומר מאלחש, ומוהלים יראה שמיים רבים עושים זאת. אגב, גם אבות אינם רוצים לפגוע בתינוקם...

ד. אמנם נפסק בשו"ע סימן ס שמצוות צריכות כוונה, אולם הכוונה הנדרשת היא כוונה בסיסית מאוד. כל מוהל שעושה זאת כדי להכניס בבריתו של אברהם אבינו – עומד בדרישות המינימליסטיות של ההלכה.

ה. ההסברה צריכה להיות ברוח הדברים שכתובים בהקדמה לתשובה זו, לאמור: מדובר בכריתת ברית הממשיכה את מסעו של אברהם אבינו וחייבת להיות התכוונות עקרונית לכך, ומדובר בפעולה שמחייבת להגן על התינוק, ואת שני הדברים עושים מוהלים מוסמכים ומנוסים.

כל טוב ויישר כוח על העלאת הנושא.

כתבות נוספות