סגור

בריאת העולם ושלמות ה'

שלום כבוד הרב,

שאלות רבות עולות אצלי ואחת מהן שממש מציקה:

ה' יתברך טוב ומטיב כאמור ואם בריאת העולם הייתה בכדי שה' יטיב עם הבריות, ז"א ששלמות ה' תלויה בנו, אם אנחנו מקבלים עלינו את הטוב שלו. ואם לא, זה גורע מהשלמות שלו, ואיך זה הגיוני? הרי הוא שלמות מושלמת.

כך גם אם העולם נברא כדי שנקדש שם שמיים, אם אנחנו לא עושים זאת, אנחנו גורעים מהשלמות, ואז זה לא סותר את שלמות ה'?

ומלכתחילה, למה דבר מושלם צריך אותנו?

תוכן התשובה:

שלום

ממליץ ללמוד את ספר דרך ה' של הרמח"ל, ובמיוחד את תחילתו, שם הוא עוסק בדברים אלו.

בקצרה:

ה' הוא מציאות מושלמת שאיננו יכולים לתפוס אותה בשום אופן, מלבד האמירה השוללת, שאין לו סוף ואין בו חיסרון ולא יכול להיות בו חיסרון. מה הוא כן? אין לנו מושג שכלי.

משלימות הטוב להיטיב, ולכן הוא ברא את העולם החסר ואותנו כבריות חסרות שיכולות לבחור בטוב ולהיטיב לעולם כולו, ובכך לזכות בטוב בבחירתנו כזכות ולא כמתנה.

המציאות תגיע בסוף למה שהיא מיועדת לה. זה חלק מהשגחת השם על המציאות. אנחנו יכולים לבחור אם נהיה חלק מזה או שחלילה דווקא נפריע לזה, אבל בבחירתנו אנחנו לא יכולים לגרום שהטובה לא תופיע בעולם (ואפילו המן הרשע היה בסופו של דבר מהופעת הישועה, אבל כמובן לא בבחירתו).

מקווה שהצלחתי להסביר קצת

התשובה התקבלה מהרב אבנר פורת, מושב גיתית
יח בתמוז התשעט
,
21 ביולי, 2019
לקריאה נוספת
עוד אין תגובות, היו הראשונים להגיב!
כתבו תגובה

המשך באמצעות

שכחתי סיסמה
אין לך שם משתמש באתר? צור חשבון

יצירת חשבון חדש

אני מאשר את תנאי השימוש באתר

בצלאל סמוטריץ', אז עוד ח"כ מן המניין, עם יוסי דגן, ישראל גנץ ואביחי בוארון בעמונה. מאוד ייתכן כי בעוד חודשיים חברי הרביעייה הזו יהיו, באופן טוטאלי, מובילי הנהגת ההתיישבות ביהודה ושומרון צילום: הותר לשימוש

מאחורי הקלעים: מי נגד מי בבחירות לראשות מועצת יש"ע

קרא עוד