שאל את הרב

בריאת העולם ושלמות ה'

הרב אבנר פורת הרב אבנר פורת 21/07/19 09:25 יח בתמוז התשעט

שאלה

שלום כבוד הרב,

שאלות רבות עולות אצלי ואחת מהן שממש מציקה:

ה' יתברך טוב ומטיב כאמור ואם בריאת העולם הייתה בכדי שה' יטיב עם הבריות, ז"א ששלמות ה' תלויה בנו, אם אנחנו מקבלים עלינו את הטוב שלו. ואם לא, זה גורע מהשלמות שלו, ואיך זה הגיוני? הרי הוא שלמות מושלמת.

כך גם אם העולם נברא כדי שנקדש שם שמיים, אם אנחנו לא עושים זאת, אנחנו גורעים מהשלמות, ואז זה לא סותר את שלמות ה'?

ומלכתחילה, למה דבר מושלם צריך אותנו?

👈 אומץ הוא לא רק בשדה הקרב - הכנס שישבור לכם את הקונספציה. יום ראשון הקרוב 31.3 מלון VERT ירושלים לפרטים נוספים לחצו כאן

תשובה

שלום

ממליץ ללמוד את ספר דרך ה' של הרמח"ל, ובמיוחד את תחילתו, שם הוא עוסק בדברים אלו.

בקצרה:

ה' הוא מציאות מושלמת שאיננו יכולים לתפוס אותה בשום אופן, מלבד האמירה השוללת, שאין לו סוף ואין בו חיסרון ולא יכול להיות בו חיסרון. מה הוא כן? אין לנו מושג שכלי.

משלימות הטוב להיטיב, ולכן הוא ברא את העולם החסר ואותנו כבריות חסרות שיכולות לבחור בטוב ולהיטיב לעולם כולו, ובכך לזכות בטוב בבחירתנו כזכות ולא כמתנה.

המציאות תגיע בסוף למה שהיא מיועדת לה. זה חלק מהשגחת השם על המציאות. אנחנו יכולים לבחור אם נהיה חלק מזה או שחלילה דווקא נפריע לזה, אבל בבחירתנו אנחנו לא יכולים לגרום שהטובה לא תופיע בעולם (ואפילו המן הרשע היה בסופו של דבר מהופעת הישועה, אבל כמובן לא בבחירתו).

מקווה שהצלחתי להסביר קצת

👈 אומץ הוא לא רק בשדה הקרב - הכנס שישבור לכם את הקונספציה. יום ראשון הקרוב 31.3 מלון VERT ירושלים לפרטים נוספים לחצו כאן

כתבות נוספות