שאל את הרב

בניית סוכה

הרב ירון אנגלמאייר הרב ירון אנגלמאייר 01/05/18 00:35 טז באייר התשעח

שאלה

בבניית סוכה כתוב בגמרא שיש מחלוקת בין בית שמאי לבין בית הלל האם אדם צריך לעשות סוכה לשם החג. בית שמאי סוברים שצריך ובית הלל אומרים שלא צריך. להלכה נפסק כבית הלל. מפה ניתן לדייק שגם לדעת בית הלל אם עשאה סתם זה לא יהיה כשר אלא רק אם עשאה לשם סוכה. כלומר, בית הלל דווקא לא מצריכים שהסוכה תיעשה לשם החג אך בכללי שזה ייעשה כ"סוכה" הם כן מצריכים. לעומת זאת, כתוב שהחוטט בגדיש לעשות בה סוכה אינה סוכה כי הוא לא עשה שום דבר אלא רק גרם לה להיעשות מאליה והתורה אמרה ש"תעשה" ולא מן העשוי. משמע מפה, שאם אדם כן עשה סוכה גם בלי להתכוון שזה לשם "סוכה", זה כן יהיה כשר. מקרה כזה יכול להיות לדוגמה אם אדם בונה תשתית של בית והתשתית במקרה יצאה לו כסוכה כשרה. מצד אחד הוא לא התכוון שזה ייעשה כסוכה, אך מצד שני הוא סוף סוף עשה את הסוכה בצורה ישירה.

אז מה הדין?

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן

תשובה

שלום רב,

למעשה ההלכה כבית הלל שאין צורך לבנות את הסוכה לשם סוכת המצווה של החג, אלא די בכך שבנאה לשם צל. אולם אין שום סתירה בין ההלכה הזאת לבין הדין השני שגם לבית הלל מחוייב שיעשה את הסוכה, ולא תיעשה מאליה, היינו שיבנה אותה בסדר הנכון - קודם את המחיצות, ואחר כך את הסכך, לשם צל (או כמובן לשם סוכה), ולא שתיבנה מאליה. ולכן בשאלה הנידונת השאלה היא האם בנאה האדם בסדר הנכון ולשם צל כדי שתהיה סוכה כשרה.

בברכה,

ירון אנגלמאייר

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן

כתבות נוספות