שאל את הרב

בניית סוכה

הרב יובל שרלו הרב יובל שרלו 01/04/18 10:03 טז בניסן התשעח

שאלה

בבניית סוכה כתוב בגמרא שיש מחלוקת בין בית שמאי לבין בית הלל האם אדם צריך לעשות סוכה לשם החג. בית שמאי סוברים שצריך ובית הלל אומרים שלא צריך. להלכה נפסק כבית הלל. מפה ניתן לדייק שגם לדעת בית הלל אם עשאה סתם זה לא יהיה כשר אלא רק אם עשאה לשם סוכה. כלומר, בית הלל דווקא לא מצריכים שהסוכה תיעשה לשם החג אך בכללי שזה ייעשה כ"סוכה" הם כן מצריכים. לעומת זאת, כתוב שהחוטט בגדיש לעשות בה סוכה אינה סוכה כי הוא לא עשה שום דבר אלא רק גרם לה להיעשות מאליה והתורה אמרה ש"תעשה" ולא מן העשוי. משמע מפה, שאם אדם כן עשה סוכה גם בלי להתכוון שזה לשם "סוכה", זה כן יהיה כשר. מקרה כזה יכול להיות לדוגמה אם אדם בונה תשתית של בית והתשתית במקרה יצאה לו כסוכה כשרה. מצד אחד הוא לא התכוון שזה ייעשה כסוכה, אך מצד שני הוא סוף סוף עשה את הסוכה בצורה ישירה.

אז מה הדין? האם צריך שזה ייעשה לשם "סוכה" או לא?

תשובה

שלום וברכה

אני לא בטוח שהבנתי את השאלה. אנסה לעשות סדר בדברים.

נכון הוא שלא צריך שזה יהיה לשם סוכת מצווה. על כן, אין מקום לדיון בשאלה האם יש צורך בכוונה.

אולם, המבנה צריך להיבנות כמבנה שנועד לסוכך.

על כן, אם הוא בנה מבנה שנועד לעשות צל - זו סוכה.

אולם, כדי שסוכה תהיה כשרה יש צורך בעוד תנאים, ואחד מהם הוא שלא תיעשה בדרך של ״מן העשוי״. על כן, החוטט בגדיש זו סוכה, אך סוכה פסולה. היא סוכה - כי היא מסככת; היא פסולה - כי היא לא נעשתה בדרך שצריך לעשות אותה.

האם יש דבר מה שלא הבנתי נכון ?

כל טוב

כתבות נוספות