סגור

בליעות בכלים

שלום הרב,

למה היום אנחנו מקפידים על הנושא של בליעות בכלים? ז"א, לפני העידן המודרני ומתודולוגיות תעשייה מודרניים, המתכות שהיו משתמשים בשביל יצירה של כלי בית באמת היו יחסית נקבוביות ואכן היו בולעים כמות מסויימת של רוטב בתהליך הבישול. אבל היום התעשייה התפתחה והמתכות שמשתמשים כבר אינן כך. בנוסף, לכאורה ניתן להשתמש בסטנדרטים מדעיים יותר מדוייקים למדוד את כמות הבליעות - בין לבדוק כלים לאחר שבישלו בהם לעקבות כימיים של מה שהתבשל, ובין באוכל שהתבשל אח"כ. אבל בהלכה הרווחת אנחנו ממשיכים באותו קו הלכתי שהיה עד עכשיו בלי לקחת את הדברים האלו בחשבון.

תודה

תוכן התשובה:

שלום וברכה

אני לא יודע מה התשובה הנכונה לשאלה זו.

אני נוטה יותר לעמדה שסוברת כי שאלת הבליעה אינה בדיוק שאלה מדעית, אלא התייחסות לכלי כאל בולע, לאמור: שאף הוא חלק מהאיסור, לא בגלל שיש בו בפועל נוזל איסור, אלא בשל היותו כלי שהוא חלק מהאיסור. נכון הוא שכאשר יוסדה הלכה זו היא הייתה בגלל הבליעה הפיזית, אולם כיום אנו ״דורשים״ את ההלכה הזו מחדש.

אבל, כאמור, זו רק אחת האפשרויות.

כל טוב

התשובה התקבלה מהרב יובל שרלו, ראש ישיבת ההסדר אורות שאול
יד בכסלו התשפ
,
12 בדצמבר, 2019
לקריאה נוספת
12.12.2019

1. הרב דב ליאור כבר נדרש לעניין זה והתנה היתר שלו אם יצטרפו עוד שני פוסקים רציניים (חלק מההלכה זו הקביעות שלה וכבר בגר"א אמר שגם אם בטל טעם)

דווח על תגובה לא ראויה
כתבו תגובה
המשך באמצעות
שכחתי סיסמה
אין לך שם משתמש באתר? צור חשבון
יצירת חשבון חדש

אני מאשר את תנאי השימוש באתר

 צילום: אמיר לוי/פלאש 90

ריקלין נגד עמית סגל וקלמן ליבסקינד: "קצתי בעלי התאנה הקורצים לשמאל"

קרא עוד