ארבע שעות בין בשר לחלב

שלום,

אצלנו בבית שומרים ארבע שעות בין בשר לחלב (מנהג משפחתי שלא ידוע מה המקור שלו)

רציתי לדעת אם יש ביסוס הלכתי לשמירת ארבע שעות בין בשר לחלב. ואם מספיק להסתמך על מנהג משפחתי. תודה רבה!

תוכן התשובה:

שלום וברכה

מספר השעות הזה נובע ככל הנראה מפערי השעות הזמניות בין תקופות השנה, ויש תקופות שבהן שש שעות זמניות אורכות כארבע שעות רגילות.

המקור למנהג זה הוזכר בפר"ח ובדרכי תשובה, ולכן למי שזהו מנהג משפחתו יש על מי לסמוך.

התשובה התקבלה מרבני כושרות, שאלות בנושאי כשרות
ה בתשרי התשעט
,
14 בספטמבר, 2018
13.09.2018

1. אין ראיה מהפר"ח לשואל, ואין התייחסות בכלל לתוקף המנהג של אבותיו, מכל מקום יש צד להתיר ע' בפנים (שקד)

הפר"ח דיבר על שעות זמניות ואם כן בקיץ צריך להוסיף על 6 שעות רגילות ל7 שעות... דבר שאין איש נוהג וזה לראיה שבודאי לא סברו כהפר"ח ועוד שבשיא החורף יש 10 שעות ביום וכל שעה זמנית היא 50 דקות... אם כן גם בשיא החורף צריך לשמור לפחות 5 שעות... אם כן זהו ודאי לא ראיה לשואל!
היה מקום להשוות את השואל למנהג הרמ"א בשם ר"ת שמותר מיד רק שהוסיפו להחמיר שעה. ונחלקו האחרונים מאיזה טעם השעה... מכל מקום יכול להיות שבקהילה של השואל קבעו לעצמם לסייג 4 שעות.
וזה יותר נראה מאשר להשוות לפר"ח.
אבל חשוב יותר מכל שכח השואל וכן העונה להתייחס לאיזה משמעות יש למנהג אבותיו כאן בא"י... אחר שעלה ועקר עצמו מקהילתו בחו"ל הוא ומשפחתו... אם כן בלא הקהילה המקורית ששמרו על מסגרת ואופי של קהילה מסודרת (רב, בית כנסת, תפילות וכו'. יש לציין שלהגרע"י זצ"ל גם זה לא עוזר וצריך שיהיה להם בי"ד שיורה של הקהילה) אין תוקף למנהג האבות ויש לנהוג כמנהג המקום, ואף אשכנזים יש להם לנהוג כככל האשכנזים!( רובם מחמירים 6 שעות, ויש מהאחרונים שכתבו שכל מי שיש בו ריח של תורה יחמיר 6 שעות)
והיה על העונה להדגיש כל זאת לשואל ולא להתיר זאת ככלל לכל מאן דהו שירצה לידע תשובה באנטרנט, והוא בלא ידע הלכתי מה מותר ומה אסור.
בין מנהגי עדת תימן מאוד מצוי שמקילים לחכות אחר עוף 3\4 שעות אבל בבקר מחמירים. וכן הביא הגר"י רצאבי בספרו שע"ה (אמנם שם הביא לכך מקור מהפר"ח {ויש להעיר עליו כמובא כאן לעיל} מכל מקום גם הוא סובר שלא לעשות כן להלכה ולמקילים יש על מה שיסמוכו ולא למחות בהם).
לכן אם השואל הוא מבני עדת התימנים או אשכנזי מיוצאי גרמניה והולנד שידוע שהקלו כסברת ר"ת, יש לו על מה לסמוך וינהג ע"פ המובא בהלכה בעניינם של עדות אלו! אך אם הוא מבני ספרד או אשכנז מהארצות שהחמירו 6 שעות, אין להקל!
תגובת הרב:
שלום
מקבל באהבה את ההערות והנזיפות
עם זאת איני מסכים כלל, לא בכדי הבאתי בנוסף לדברי הפרי חדש מקור מן הדרכי תשובה שהביא שלנוהגים בשעות זמניות כפר"ח מסתבר שבכל השנה יש להמתין כשיעור הקצר, שכן אין הבדל בעיכול בין הקיץ לחורף.
אכן בדרך כלל אני רגיל להורות שמכיון שהרמ"א אמר להמתין שש שעות כך יש לנהוג, אך בנדון דידן מכיון שזו מחלוקת כיצד לחשב את שש השעות קשה למחות ביד הנוהגים לחשב זאת כך.
מעולם לא הוריתי כך ברבים, ובוודאי שמי שמנהג אבותיו להמתין שש שעות כך ימשיך לנהוג, ולענ"ד מי שמנהג אבותיו פחות מכך ראוי שיחל להמתין שש שעות. אך באופן חריג בשאלה זו יש מקום להמשיך ולנהוג כמנהג אבותיו לחשב את שש השעות באופן זה.
כל טוב

דווח על תגובה לא ראויה
כתבו תגובה

המשך באמצעות

שכחתי סיסמה
אין לך שם משתמש באתר? צור חשבון

יצירת חשבון חדש

אני מאשר את תנאי השימוש באתר

בית משפט צילום: shutterstock

נלחמים בחרם: בית המשפט הצרפתי קבע שאין לסמן מוצרים מיו"ש

קרא עוד