שאל את הרב

איך פועלים לאיחוי השסעים בעם ?

הרב יובל שרלו הרב יובל שרלו 25/10/20 20:26 ז בחשון התשפא

שאלה

אני חילוני, ולאחרונה הצטרפתי למחאה במטרות אלו:

· איחוי השסעים בעם.

· דרישה ליושר אישי ומחויבות לאומית מהמנהיגים.

· הגנה על מהות הדמוקרטיה ומוסדותיה.

לתומי חשבתי ש(כמעט)כל אדם ישר ואכפתי יתמוך בדרישות אלו, והמציאות טופחת על פני – המשתתפים באירועי המחאה השונים באים מרקע אחיד, וחסר ייצוג של הציונות הדתית, החרדים, והימניים (מתנצל על ההכללות והחלוקה הגסה, הנובעות מהבורות שלי).

לטעמי (וגם כתוצאה מאחידות המחנה) המחאה נראית קיצונית ומתריסה – מה שמרחיק קהלים כאלו, במעגל הרסני.

והשאלות שלי:

1. האם יש שותפים אצל הציונות הדתית להרגשת החרום בנושאים אלו (אחדות, יושר, דמוקרטיה) ?

2. אם כן – האם יש ניסוח מתאים יותר של המטרות ?

3. האם יש דרך לאחד כוחות כדי להציל את המדינה מסכנות אלו ?

אודה לכל התייחסות או הארה!

בברכה

אודי

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן

תשובה

שלום וברכה

לפני כל דבר אחר – יישר כוח על הרצון שלך ועל המגמה שלך.

אני מעריך שחלק גדול מאוד מהאומה מעוניין בדיוק בדברים שאתה כותב, וכואב את העובדה שבשל החשיבה המסגרתית מלכתחילה – אנו לא מוצאים איחוד סביב הנקודות האלה. לא זו בלבד, אלא שבד בבד עם הדברים שכתבת על הגנה על מהות הדמוקרטיה ומוסדותיה צריך לזכור שני דברים: חלק מהפילוג הגדול נוגע בדיוק בשאלה כיצד מגינים על מהות הדמוקרטיה (האם על ידי חיזוק בית המשפט העליון או החלשת פעילותו האקטיבית), ולכן קשה מאוד להתאחד סביב עיקרון זה.

הדבר השני הוא לחלק גדול מאוד מהציונות הדתית והיהדות החרדית חשובה מאוד גם זהותה היהודית של מדינת ישראל, ועל כן - יחסם לכל הסובב אותנו בוחן גם את השאלה מיהו בעל ברית לעניינים אלה, ומי מתנגד להם.

על כן, נראה כי התשובה לשאלותיך היא זו:

א. אני מעריך שיש שותפים רבים בתחושת החרום הזו, בנושאי אחדות יושר ודמוקרטיה, אבל כאמור – ישנה גם מחלוקת גדולה על משמעות מרכיבים אלה (בעיקר בתחום הדמוקרטיה), וגם תחושה של חוסר המופיע בדבריך, בנושא זהותה היהודית של המדינה.

ב. הניסוח המתאים יותר של המטרות חייב אפוא לכלול שפה אחרת של דיון. לא קונפליקט לעומתי, אלא דיאלוג מחפש דרך.

ג. הלוואי וידעתי את סוד איחוד הכוחות. אני מאמין שהייתי מקדיש את כל זמני ויכולתי כדי להשיג את המטרה החיונית הזו. אני מעריך שהצעדים הראשונים חייבים להיות גיבוש הולך וגדל של רוב הציבור שמעוניין בשפה אחרת של דיון, ואם היא תתגבש – יהיה אפשר לדון בשאלות החשובות שהעלית.

כל טוב והלוואי.

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן

כתבות נוספות