שאל את הרב

אחד מארבעת המינים פסול

הרב אלדד יונה הרב אלדד יונה 23/09/18 01:22 יד בתשרי התשעט

שאלה

שלום וחג שמח הרב,

אם נטלתי ארבעת המינים וגיליתי אחרי הנטילה שהערבות או ההדסים היו פסולים (בזמן הנטילה עצמה) האם צריך ליטול שוב באותו יום את כל המינים מחדש, או רק את המין שהיה פסול והוחלף בכשר?

תודה!!

תשובה

שלום וברכה,

ראשית, יש להבהיר שחובה ליטול את כל ארבעת המינים, ואם חיסר אחד מהם (או שהיה אחד מהם פסול) לא קיים את המצווה באותו יום כלל. וכך פסק השו"ע באו"ח סימן תרנ"א, סעיף י"ב: "ד' מינים הללו מעכבין זה את זה שאם חסר לו אחד מהם לא יברך על השאר, אבל נוטלן לזכר בעלמא...ואם היו ארבעתן מצויים אצלו ונטלם אחד אחד, יצא" והגיה הרמ"א "ובלבד שיהיו כולם לפניו". כלומר- אם היה חסר לו מין אחד, והוא הדין שהיה פסול, ונטל שאר המינים, ואחר כך ראה שאחד המינים היה פסול, צריך להחליף את הפסול בכשר, ואז ליטול הכל מהתחלה, כולל המינים שכבר נטל, שהרי בשעה שנטל אותם בפעם הראשונה לא היו כל המינים כשרים לפניו.

לעניין הברכה: אם הוא בטוח ב100 אחוז שהמין הפסול היה פסול לפני שהגביה את המינים בהתחלה- הרי שבוודאות לא יצא ידי חובה, ויברך שוב "על נטילת לולב". אולם- אם יש לו ספק כלשהו שמא ההדס/הערבה נפסלו רק באמצע הנענועים, וממילא יצא ידי חובה בתחילת ההגבהה של המינים באותו יום- יחליף את הפסול בכשר ויטול שוב, אבל בלא ברכה.

חג שמח!

כתבות נוספות