שאל את הרב

אדיר בגבורה נאזר בקום עלינו האכזר - דבר תורה לשבת חנוכה

חדשות כיפה חברים מקשיבים 14/12/17 18:47 כו בכסלו התשעח

שאלה

טובים שנים כאחד / שבת קודש וחנוכ"ה. סומך ועוזר לדלים / אדיר בגבורה נאזר.

ממכון שבטו השגיח / בקום עלינו האכזר (מתוך הפיוט "יתרועעו אף ישירו" לרבי יוסף מעתוק).

פרשת השבוע, פרשת "מקץ", נקראת בדרך כלל בימי חג החנוכ"ה.

בפרשה מסופר על הצלתו המופלאה של יוסף ועל הזינוק המטאורי שלו במסדרונות השלטון המצרי. מהיותו אסיר בבית האסורים – עד להיותו מושל בכל ארץ מצרים. אי אפשר להתעלם מההשגחה העליונה בחיי יוסף.

בימי חג החנוכ"ה אנו מוסיפים בתפילת שמונה עשרה ובברכת המזון את תפילת "על הניסים" שתקנו חכמים זיכרונם לברכה כחלק מההלל בו אנו מודים לקב"ה על כל הטובה שגמלנו בימים ההם בזמן הזה:

"עַל הַנִּסִּים וְעַל הַפֻּרְקָן וְעַל הַגְּבוּרוֹת וְעַל הַתְּשׁוּעוֹת וְעַל הַנִּפְלָאוֹת וְעַל הַנֶּחָמוֹת שֶׁעָשִׂיתָ לַאֲבוֹתֵינוּ בַּיָּמִים הָהֵם בַּזְּמַן הַזֶּה... וְאַתָּה, בְּרַחֲמֶיךָ הָרַבִּים, עָמַדְתָּ לָהֶם בְּעֵת צָרָתָם: רַבְתָּ אֶת רִיבָם דַּנְתָּ אֶת דִּינָם נָקַמְתָּ אֶת נִקְמָתָם מָסַרְתָּ גִבּוֹרִים בְּיַד חַלָּשִׁים וְרַבִּים בְּיַד מְעַטִּים וּטְמֵאִים בְּיַד טְהוֹרִים וּרְשָׁעִים בְּיַד צַדִּיקִים וְזֵדִים בְּיַד עוֹסְקֵי תוֹרָתֶךָ".

יש דבר אינו ברור בברכה זאת, עליו נדרש רבי רפאל בירדוגו זצ"ל:

ידועים לנו מה הנס וגודל ההשגחה – "גִבּוֹרִים בְּיַד חַלָּשִׁים וְרַבִּים בְּיַד מְעַטִּים" כי בדרך הטבע הגיבור מנצח את החלש והרבים מצחים את המעטים.

מה שלא ברור הוא מה הסיבה שתחשב "וּטְמֵאִים בְּיַד טְהוֹרִים וּרְשָׁעִים בְּיַד צַדִּיקִים וְזֵדִים בְּיַד עוֹסְקֵי תוֹרָתֶךָ" לנס מופלא שצריך לזכור אותו ולהודות עליו?

טבעי שהרשע ייפול לפני הצדיק שכתוב "חֹ(ו)נֶה מַלְאַךְ יְהוָה סָבִיב לִירֵאָיו וַיְחַלְּצֵם"?! (תהילים, פרק ל"ד פסוק ח')

רבי רפאל עונה בספרו "מי מנוחות": "כי גם זה לטבע שצדיקים ייפלו ביד הרשעים, כי אלו מלומדי מלחמה, וכל פינותיהם לענייני העולם. וכל הפרוץ יותר – יתחזק בענייני העולם" (דרשה לפרשת "וישלח")

במילים אחרות: בניגוד למצופה – דווקא הצדיק זקוק לשמירה מעולה והדוקה, כי באופן טבעי הצדיק הוא שעלול ליפול לפני הרשע ולא להיפך.

הרשע מצוי בענייני העולם הזה ובתחבולותיו יותר מאשר הצדיק, ויודע ומכין מראש את מהמורות החיים אליהם הוא מפיל את הנלכדים ברשת שלו.

אם כך, מסירת "טְמֵאִים בְּיַד טְהוֹרִים וּרְשָׁעִים בְּיַד צַדִּיקִים וְזֵדִים בְּיַד עוֹסְקֵי תוֹרָתֶךָ" נחשב לנס מופלא שאותו צריך לזכור ועליו צריך להודות, וכן, באופן דומה תובן גם עוצמת הגנת הקב"ה על יוסף במצרים.

כי בדרך הטבע היה הצדיק יכול ליפול לפני הרשע, ולולא עזרת הקב"ה – לא היה יכול להינצל.

ומסכם דוד את המלך "חֹנֶה מַלְאַךְ יְהוָה סָבִיב לִירֵאָיו וַיְחַלְּצֵם" (תהלים, פרק ל"ד פסוק ח').

כשנראה את נרות חג החנוכ"ה ואת נרות שבת פרשת "מקץ" – שבת המסמלת את ההשגחה האלוקית דולקים יחד בכל בית, נשאל את עצמנו: כיצד הקב"ה משגיח ועוזר לנו אישית בכל עת ועת?

שבת שלום וחנוכה שמח!

דורון וחברים מקשיבים

👈 אומץ הוא לא רק בשדה הקרב - הכנס שישבור לכם את הקונספציה. יום ראשון הקרוב 31.3 מלון VERT ירושלים לפרטים נוספים לחצו כאן

תשובה

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן

כתבות נוספות