דיכאון חורף: יש חיה כזאת? ומה אפשרויות הטיפול בו?

החורף בעיצומו והוא משפיע עלינו חזק, החשיכה מגיעה מוקדם והאוויר קר- בהחלט לגיטימי לשקוע בעצבות. דיכאון חורף זה כבר מזמן לא מילה גסה, הגיע הזמן שנדבר על זה ונראה שהטיפול לא חייב להיות מלווה ברופאים וכדורים- אפשר להתמודד עם המחלה גם אחרת

חדשות כיפה אביה ברגמן, חדשות כיפה 16/01/20 14:09 יט בטבת התשפ

דיכאון חורף: יש חיה כזאת? ומה אפשרויות הטיפול בו?
צילום: shutterstock

כמה חודשי חורף כבר עברו עלינו, סופות וימים של גשם וקור מטלטל ליוו אותנו, ואנחנו מנסים להתמודד עם כל ההשלכות של העונה הקרה. חילוקי הדעות בעניין החיבה לעונות השנה השונות זו סוגייה של ממש- יש שמחכים בצפייה לכל אורך הקיץ לבוא החורף ויש רבים שסולדים מהעונה. מה שכן, ללא ספק החורף מביא עימו מחלות ותסמינים רבים שכולנו מכירים עקב הקור ופגיעותה של מערכת החיסון, אך לא רבים יודעים שעם בוא החורף מסתתרת מחלה נוספת שמתפרצת אצל 10-20% מאוכלוסיית העולם והיא דיכאון החורף.
 

צילום: shutterstock


מעניינת העובדה כי בכל הקשור לדיכאון יש לאנשים רבים נטייה לא לדבר על מחלה מסוג זה ורבים אף נוטים להתבייש בה ומסתירים זאת. לא ברור מדוע אנשים בוחרים להימנע משיח על הנושא ומתי בעבר הרחוק שלנו מישהו אי שם בעולם החליט שזה לא נושא שראוי לעמוד על סדר היום ואפשר, נכון ואף צריך לדבר עליו כמו שלגיטימי לדבר על מחלות אחרות כגון שפעת, צינון או דלקת גרון. דיכאון בכל הקשר שהוא נחשב כמחלה לכל דבר, מחלה שאין שליטה עליה ואין איך להימנע ממנה ועל כן ראוי וחשוב להיות מודעים לה ואלה אשר חולים בה, ואם אפשר- אז גם לנסות להתמודד עימה באופן עצמאי או בסיוע של אנשי מקצוע.

דיכאון החורף מלווה בסימפטומים שונים ביניהם: תחושת עייפות וחוסר אנרגיה, בעיות שינה הכוללות הפרעות בשינה בלילה, שינה ממושכת יותר או הרגשת ישנוניות במשך היום, ירידה בחשק המיני, סטרס וחרדה, התרחקות חברתית, תחושת אשמה או חוסר ערך, נטייה לבכי, שינויים בתיאבון לרבות כמיהה למתוקים ולפחמימות, שינויים במצב הרוח, עלייה במשקל, קשיי ריכוז, חוסר עניין בפעילויות שהאדם נהנה לעשותם בעבר.

תפסנו לשיחה בנושא את ד"ר ציפי ריין, פסיכולוגית, מטפלת זוגית ומשפחתית, מוסמכת ומטפלת מינית בהסמכה: "בעבר נטו לחשוב כי דיכאון החורף מאפיין אנשים שגרים בעיקר באזורים חשוכים וקרים ופחות בארץ ישראל. אבל הדבר התברר כטעות וגילו כי דיכאון חורף יכול לקרות גם בעוד מקומות בעלי מזג אוויר ותנאי אקלים יציבים ולא משתנים". ד"ר ריין מציינת כי בספרות הדעות חלוקות ומיטב החוקרים דנים בשאלה האם דיכאון החורף הוא תופעה גנטית ומולדת או שתלוי השפעה מהטבע והסביבה בה אנו חיים, כלומר, ייתכן והדיכאון קורה מדברים נסיבתיים, מחילופי העונות, השעון שזז, השגרה המשתנה. ישנם דברים גדולים או קטנים שגורמים לשינויים ולעיתים שינוי גדול כקטן יכול לגרום למצבי רוח משתנים שיכולים להוביל לדיכאון כזה או אחר. 
 

צילום: shutterstock

 

לדעתה של ד"ר ריין דיכאון החורף עלול להתפרץ משילוב של שני הדברים. אז איך ניתן לטפל בבעיה? "הטיפול קשור בהרבה דברים, כמו מישהי עם דיכאון אחרי לידה, כאבי מחזור- דברים שהם פיזיולוגיים לכאורה אבל ללא ספק קשורים להשפעות סביבתיות ומרכיבים סביבתיים שמשפיעים על הנפש. לפעמים ניתן לפנות לרופא ולקבל טיפול תרופתי עם כדורים. אבל כאשר מגיע אלי מטופל שסובל מדיכאון חורף אני פועלת בשיטה של: בוא נראה איך אנחנו משפרים את הסביבה שלך כדי למנוע איך הדיכאון, כלומר איך אנחנו מייצרים סביבה תומכת, איך עכשיו יוצרים מצב של התכנסות בבית בגלל החורף ומייצרים בבית סביבה יותר תומכת ובית חם. המטרה היא לייצר סביבה שלא מייצרת דיכאון. שלא יהיו מריבות בבית אם יש, לנהל את הבית נכון. אם זה בן אדם שחסרה לו זוגיות או זוגיות תומכת- צריך להבין איך ליצור לו כזאת."

התרופות לטיפול בדיכאון היום הן כמעט ללא תופעות לוואי ובשנים האחרונות אפילו העבירו את היכולת לתת את הטיפול התרופתי לרופאי משפחה בשל העומס של מערכת בריאות הנפש ובכדי להפוך את הטיפול לקצר יותר. 

אבל לפעמים זה לא מספיק, הרבה פעמים יכול להיווצר מצב של מעיין "פלסטר" ששמים על הבעיה רק מעצם לקיחת כדורים במקום לטפל בשורש הבעיה שנמצא בנפש. "אני מאמינה בשילוב של הדברים ולכל בן אדם צריך להתאים את הטיפול המתאים לו לפי הרצון והיכולת שלו. יש אנשים שיש להם הרבה סטיגמות על שימוש בתרופות או שפשוט מעוניינים לטפל בדיכאון בעצמם" מוסיפה ד"ר ריין.

האם את חושבת שבכל אחד מאיתנו קיימת היכולת להיכנס לדיכאון אבל חלקנו פשוט לא נותנים לזה את המקום להתפרץ?

"אני בהחלט חושבת שלכל בן אדם יש את היכולת להיכנס לדיכאון אבל יש אנשים שיותר מידי מודעים לזה ומפחדים מזה ולכן לא נותנים לעצמם להיכנס לדיכאון ולתת לו להתפרץ. אני לא רואה בזה בהכרח תמיד משהו טוב.יש אנשים שמעצם הפחד להיכנס לדיכאון הם חוסמים את היכולת הרגשית שלהם ואז הם נורא עצורים בפנים. החיים שלנו כבני אדם הם חיים מורכבים והרבה פעמים אנחנו חווים גם דברים קשים וזה בסדר וזה קורה.  מי שנורא מחובר לרגשות שלו יודע לנהל טוב את הרגשות האלה ואז יכול לאפשר גם לדיכאון להיכנס ולדעת להתמודד איתו בצורה טובה ומקבלת בלי לתת לו להוריד אותך לתחתיות".
 

אפשר לטפל גם דרך הטבע

רפלקסולוגיה, השילוב המושלם של גוף ונפש. מי מבינינו שמעדיף לפנות קודם כל לרפואה הטבעית ישמח להתבשר כי קיימים מגוון סגנונות טיפול המשלבים את הטיפול הפסיכולוגי שמטפל בנפש עם טיפול טבעי המטפל גם הוא בנפש אך כלפי חוץ לשם העצמת הריפוי הפנימי.
אחד הטיפולים המומלצים ביותר להתמודדות עם הדיכאון הוא הרפלקסולוגיה- עיסוי נקודות מסויימות ברגליים בהם מופעל לחץ. מטפלים ברפלקסולוגיה מאמינים כי אזורים אלו מכילים נקודות לחץ המתאימות ישירות לאיברים ולמערכות הגוף. כשחלקים אלו של כף הרגל מגורים באמצעות עיסוי מאומץ, ניתן לשחרר את חסימת האנרגיה האחראית על הכאב או המחלה המושפעים על ידי האיבר המקביל של המערכות בגוף, והגורמים, כתגובת לוואי, ללחץ וחרדה.
באמצעות תהליך הרפיה, הגוף מסוגל יותר להתמודד עם הלחצים הנובעים מחיי היומיום ומלחצים הקשורים למחלות. רפלקסולוגיה דוחפת בעדינות את הגוף לכיוון תפקוד משופר באמצעות שיפור ניקוז לימפתי וזרימה משופרת של הדם אל העצבים, ובכך משפיעה על הרפיית השרירים.

בהצלחה!
 

צילום: shutterstock