אחת ולתמיד: איך מכשירים מדיח לפסח?

חג הפסח מתקרב בצעדי ענק והניקיונות בעיצומם. איך מכשירים מדיח כלים כך שתוכלו להשתמש בו גם אחרי ליל הסדר? איך תכשירו את המנגל לערב חג? ומה לגבי האינדוקציה? כל התשובות

חדשות כיפה חדשות כיפה 16/04/24 17:33 ח בניסן התשפד

אחת ולתמיד: איך מכשירים מדיח לפסח?
מדיח, צילום: brizmaker,Shutterstock

הכשרת מדיח לפסח

  1. יש לנקות היטב את חלקי המדיח, כולל פירוק המסנן והמגש התחתון, כולל הגומי שעל הדלת וכולל ניקוי מבחוץ. הניקיון חייב להיות יסודי.
  2. יש להמתין 24 שעות.
  3. יש להפעיל את המדיח בתוכנית ניקוי עם חומר ניקוי פנימי כשהוא ריק מכלים אבל המגשים בפנים בחום הגבוהה ביותר. (הרב עוזיאל אליהו)

הכשרת מנגל לפסח

במנגל רגיל/גז/חשמלי יש כמה חלקים:

הרשת עליה מניחים את הבשר לצלייה. ברשת זו שני אזורים: המרכז עליו מונח כמעט תמיד הבשר ומתחתיו גחלים לוחשות. ההלכה לגביו היא שהוא מתלבן כל הזמן ולכן יש פוסקים שמתירים להשתמש במנגל בפסח ללא הכשרה. השוליים - שהם לפעמים חמים מאוד ולפעמים פחות, כי לא כל הזמן יש מתחתם גחלים בוערות. האזור הזה ברשת אינו בהכרח מתלבן כל הזמן ולכן לדעתי רשת של מנגל היא חמץ גמור שבלע ביבש ולא ניתן להכשירו אלא בליבון חמור (שכל כולו יאדים מחום).

הבסיס בתוכו הגחלים - אינו קיים במנגל חשמלי/גז ובמקומו קערת קיבול כמו התחתית בכיריים שבבית. מנגל רגיל מלא בגחלים ולא אוכלים ממנו, ואם נופלים לשם פירורי חמץ הם נשרפים בחום הגחלים שהוא כמו ליבון ולכן אפשר שלא להכשירו לפסח. במנגל גז/חשמלי הבסיס לא מתלבן כי אין שם גחלים ולכן צריך להכשירו לפחות בעירוי מים מכלי ראשון. אמנם לא אוכלים מה שנופל שם אולם גם בכיריים שבבית אנו מכשירים ולפעמים גם מכסים בנייר כסף - לדעתי אותו הדין כאן.

האזור שמסביב לרשת - לא קיים בכל סוגי המנגלים. משטח צמוד צריך הכשרה מכלי ראשון כי גם מניחים שם חמץ וגם אוכלים מה שמונח שם. (הרב דוד לוי)

הכשרת אינדוקציה לפסח

ראוי להשתמש בכיריים רגילות מיוחדות לפסח, יש בכירי אינדוקציה זכוכית שלפי האשכנזים לא מכשירים כלל, ואילו לפי הספרדים אפשר לנקות היטב ולהשתמש. גם בין הספרדים יש פוסקים שאוסרים להשתמש בזכוכית שהשתמשו בה בחם בחמץ, ולכן ראוי לערות מים חמים ולחמם בחום מרבי לפני פסח (על ידי סיר שמעל למקום), ולאחר מכן להשתמש. בני אשכנז עדיף שיהיה להם כיריים נפרדות, אבל בשעת דחק, שאי אפשר לקנות, אפשר לסמוך על הדעות המקלות המצריכות ניקוי ועירוי מכלי ראשון. (הרב יהודה הלוי עמיחי)