תפאדלו | המסלולים שאתם חייבים להכיר

יום האופניים חל היום, כך קבעה האסיפה הכללית של האו"ם. בשיתוף פעולה עם קק"ל אספנו בשבילכם את מסלולי האופניים הכי מומלצים בישראל. צאו לדווש.

חדשות כיפה חדשות כיפה 03/06/21 12:27 כג בסיון התשפא

תפאדלו | המסלולים שאתם חייבים להכיר
אופניים, צילום: shutterstock

מפדלים ביחד, לכבוד יום האופניים הבינ"ל קרן קימת לישראל מזמינה אתכם לרכב במגוון מסלולי האופניים הכי שווים בישראל. האספה הכללית של האו"ם קבעה שב-3 ביוני מתקיים יום האופניים הבינלאומי. ההחלטה להקדיש לאופניים יום שלם וייחודי נבעה מתוך המחשבה שצריך לעודד אנשים לרכב על אופניים. אלו המסלולים שאסור לכם להפסיד.

מסלולי אופניים ברמה בסיסית:

סינגל הרצל יער בן שמן:

המסלול אינו קשה פיזית וטכנית מתאים גם לרוכבים מתחילים.  סינגל הרצל המסומן בכחול מוכר גם כסינגל ברוטיה – מין של אורן ששתלה קק"ל בכל רחבי הארץ. השביל עובר ליד 11 הפרטים הראשונים הוותיקים ביותר מסוגם בארץ (ניטעו ב-1929). זוהי לולאה שאורכה כשמונה ק"מ, הנמצאת כולה במרחק לא רב מהמצפה, והיא קלה יחסית מבחינה טכנית ומתאימה לרוב הרוכבים.

הוראות הגעה: הכניסה ליער נמצאת בתחילת כביש 443 מזרח מכביש 1 (ירושלים-תל אביב): יורדים במחלף בן שמן מזרחה לכיוון מודיעין. כשני ק"מ מהמחלף ישנה פנייה ימינה לכניסה ליער ולמצפה מודיעין. שם נחנה ומשם נצא לדרך.

שבילי אופניים בפארק עדולם:

על הגבעות המשתפלות בלב שפלת יהודה שוכן פארק עדולם המקסים. הגבעות מכוסות ברובן בחורש ים-תיכוני נמוך והעמקים משמשים לחקלאות, כפי ששימשו מזה מאות ואלפי שנים. בין לבין מסתתרים שרידים מרתקים של יישובים עתיקים שיופיים חבוי ברובו במערות מתחת לפני הקרקע. פארק עדולם עשיר באתרים ארכיאולוגים כמו "חורבת עתרי"- אתר בו התקיים ישוב יהודי מימי בית שני ועד מרד בר כוכבא. "חורבת בורגין"- חורבה המזוהה עם "כפר ביש" המקראית שנתגלו בה מערות קבורה, מערות פעמון, שרידי בתי מגורים מהתקופה הרומית, שרידי כנסייה ומחילות מסתור. "חורבת מדרס"- שרידי יישוב חקלאי קדום שפעל החל מן התקופה ההלניסטית ועד לתקופה הביזנטית ונוכל להיכנס למערת קולומבריום מרשימה, מחילות מסתור, מערות קבורה ועוד.

טבע, פארק עדולם.

טבע, פארק עדולם.צילום: אילן שחם

הוראות הגעה:

מצומת גבעת ישעיהו בכביש 38 פונים לכיוון גבעת ישעיהו/צפרירים על כביש 3544, ומיד פונים ימינה לכביש הפארק הראשי, בסימון שבילים ירוק. נוסעים על כביש זה 2.5 ק"מ עד לשער האחורי של מושב צפרירים, שם פונים שמאלה ומיד ימינה למגרש החניה של מרכז האופניים "נקודת מוצא".

מסלולי אופניים רמה בינונית:

בארי המסלול הכחול

השבילים והסינגלים בבארי הם פנינה מיוחדת בנוף הרכיבה הישראלי. הגבעות בשטח מאפשרות רכיבה מהנה במיוחד, גם למי שאינו בכושר-על. יער בארי משתרע על פני 11,000 דונם. חלקות היער משובצות בין שדות מעובדים ואתרי עבר מרתקים מבלי שעמודי חשמל יפגמו בנוף הבתולי. עונות החורף והאביב, ובעיקר המחצית השנייה של פברואר, הן שעתו היפה של הנגב המערבי, אבל יש כאן די מקומות מעניינים שכדאי לבוא לבקר בהם גם בימים אחרים. המסלול הכחול  מוכר גם בשמו "שביל טל"  לזכרו של קצין צה"ל שנהרג באזור בזמן פעילות מבצעית. אורך המסלול – 9 ק"מ.

הוראות הגעה:

נוסעים בכביש 232 מצומת סעד דרומה ומגלים את כביש הגישה לקיבוץ בארי, כ-5.5 ק"מ מצומת סעד. פונים ימינה בכביש הגישה וחונים ברחבת החניה הסמוכה, ליד שלטי קק"ל המספרים על יער בארי ועל שבילי האופניים. אפשר גם להמשיך עוד כ-200 מ' לעבר הקיבוץ ולחנות במרכז האופניים "לה-מדווש".

סינגל יער טורען


רכס טורען מזדקר מעל סביבתו בגליל התחתון ומשקיף מעל מדרונות תלולים על בקעת בית נטופה שמצפונו, ובקעת טורען אשר מדרום לו, ולכן מספק תפאורה מושלמת לסינגל אופניים מטריף בינות לצמחית החורש הים תיכוני המכסה את רובו.

בעקבות בנייה חכמה של השביל ניתן ליהנות מן הנופים הנהדרים תוך רכיבה זורמת ומאתגרת במידה, מבלי "לסבול" מהשיפועים החדים המאפיינים את צלעות הרכס.

הצמחייה כאן אמנם ירוקה ומענגת את העין לאורך כל השנה, אך רוב השביל חשוף לשמש ולכן בימים חמים מומלץ בחום, תרתי משמע, לרכוב בקצוות היום – מוקדם בבוקר או אחר הצהריים. הרכיבה בסינגל היא אך ורק בכיוון המסומן – נגד כיוון השעון.

הוראות הגעה: מבואת בית רימון – מכביש 77 פונים צפונה בצומת בית רימון. בדיוק לפני הכניסה ליישוב, מצד שמאל, נראה את מצפור לאודרמילק, שם נמצאת המבואה.

מבואת מגדל התצפית – מכביש 77 פונים צפונה בצומת בית רימון. בדיוק לפני הכניסה ליישוב, מצד שמאל, נראה את מצפור לאודרמילק, ונכנס מימינו לדרך נוף הר טורען. נסע בדרך זו כ-4 קילומטרים עד לצומת בה נפנה ימינה ושמאלה אל מגדל התצפית.

יער טורען

יער טורעןצילום: אילן שחם

מסלולי אופניים ברמה גבוהה:

שביל אופניים תמרת:

הסינגל מתחיל בבית הקברות של נהלל, במורדות הצופים אל העמק ואל הכרמל, ופונה צפונה. אחרי רכיבה בכמה דרכי 4X4 ועלייה די ארוכה, יש ירידה טכנית מאוד שקק"ל הציבה בה שלט אזהרה ובו בקשה לרדת מהאופניים, ואז עלייה ארוכה בגן לאומי יפהפה (וזו גם הסיבה לכך שההתחלה אינה בסינגל) בוואדי ארוך. בתוך העלייה, השביל הופך לסינגל. החורש מדהים והמקום יפהפה. בנקודה מסוימת תגיעו לחיבור אל גבעת אלה, ודומה שסינגל תמרת יהיה התירוץ המושלם להתחיל ולהיכנס גם לסינגל גבעת אלה, שהופך כעת מהאח הדרומי והמוצלח פחות של שמשית לחיבור מתבקש אל הסינגל היפה בתמרת, ומאפשר כעת רכיבה ארוכה בחיבור תמרת-גבעת אלה-שמשית, או אף יותר מכך למי שמסוגל. זה לא סינגל שנותן לכם לצבור מהירויות גבוהות – הפיתולים חדים לעתים, ויש נקודות של זוויות תלולות. ואז בסוף הירידה חלק מישורי יחסית שיביא אתכם, שוב עם המון פאן, בחזרה אל בית הקברות.

הוראות הגעה:

הסינגל מתחיל ממגרש החניה של תל שמרון, שאליו מגיעים בנסיעה על כביש 73 (לבאים מדרום) או 75 (לבאים ממזרח וממערב). כ-500 מ' מזרחית לצומת נהלל פונים צפונה אל היישוב תמרת, ואחרי כ-150 מ' פונים שמאלה אל בית הקברות של נהלל, ומחנים את הרכב. תל שמרון נמצא מעט צפונית-מערבית משם.

סינגל אלון ביער

ביער להב המקסים נבנה מסלול נהדר בשם סינגל אלון המטייל בכל רחבי היער, חושף את הרוכב למגוון נופים פנורמיים ומספק רכיבה כיפית לרוכבים ברמת רכיבה גבוהה אשר ייהנו מן הזרימה הנעימה בסינגל ומן האתגרים הקטנים המפוזרים פה ושם לאורכו ולרוכבים מתקדמים אשר יגיעו לרמות אדרנלין מטורפות תוך צבירת זמן אוויר רב וטיסה בברמים מדוגמים. בסוף הסינגל יורד אל עמק רחב ידיים ופוגש באר מרשימה – באר תלה. זוהי באר אשר נחפרה ככל הנראה בתקופה הביזנטית ושימשה את תושבי ומבקרי חורבת אבו חוף הסמוכה. באר זו הייתה פעילה עד לשנות ה-70 של המאה הקודמת, אולם כיום לצערנו היא יבשה.

הוראות הגעה:

נקודת היציאה לסינגל הינה במרכז ג'ו אלון (בוויז: "מרכז ג'ו אלון, להב, ישראל"). מכביש 40 נרד בצומת דבירה לכביש 3255 ולאחר כ 8.5 קילומטרים נפנה ימינה לתוך יער להב. נטפס בכביש ולאחר כ-1200 מ' נראה את מרכז ג'ו אלון מימיננו. סמוך לחניון נמצא שלט המבואה של השביל ועליו תיבה עם עלון ובו מידע ומפה.

 

אלי ידיד, מנהל קליטת קהל בקק"ל מסר כי: קק"ל מאמינה ודוגלת בערכים של שמירה על הבריאות, איכות הסביבה ויצירת מודעות לסביבה המקומית. יתרה מכך קק"ל, היא הגוף הגדול והמקצועי ביותר בישראל המתכנן, מקים ומתחזק שבילי אופניים. יעידו על כך יותר מ-1,300 ק"מ של שבילים כאלו שנבנו על ידנו מדן ועד אילת."