רפואת מטיילים: הכנות לטיול בתאילנד

נוסעים לתאילנד? אלו חיסונים כדאי לכם להתחסן בהם ומאילו מחלות להיזהר

חדשות כיפה ד"ר כהן רגב 15/07/15 09:42 כח בתמוז התשעה

רפואת מטיילים: הכנות לטיול בתאילנד
shutterstock, צילום: shutterstock

במאמר זה ננסה לתאר בקוים כלליים את החיסונים הנדרשים לפי איזורי הטיול ומשכו.

תאילנד לטיול קצר (2-3 שבועות) -

מדובר לרוב בטיולים קצרים הכוללים שהות קצרה בצפון המדינה (צ'אנג מאי, צ'אנג ראי), טיולי פילים וג'יפים, ביקור בשבטים המקומיים (ארוכות הצוואר, שבט האחא) ולאחר מכן מנוחה בכמה איים נבחרים (רצוי הכי פחות מתויירים).

החיסונים הדרושים לרוב הם:

· צהבת A (Hepatitis A)

· טיפוס הבטן (Typhoid)

· מתן מנת דחף כנגד טטנוס הכולל לרוב את החיסון כנגד שעלת (Td או Tdap)

מי שקיבל בעברו את החיסון המלא כנגד צהבת A (2 מנות בהפרשים של חצי שנה-שנה) נחשב מחוסן לכל חייו (החיסון ניתן באופן מסודר לילידי 1999 ואילך). מי שחוסן רק במנה אחת (לדוגמא לוחמי צה"ל וטבחים בצה"ל אשר מקבלים מנה אחת עם גיוסם), יוכל להשלים את המנה השניה במרפאת המטיילים לפני צאתו לטיול.

טיפוס הבטן הינו זיהום הנגרם ע"י אחד מזני חיידק הסלמונלה. החיסון לטיפוס הבטן נחשב יעיל למשך 3 שנים. קיים חיסון משולב של צהבת A יחד עם טיפוס הבטן הניתן בזריקה אחת (HEPATYRIX), אם כי בשנים האחרונות קיים מחסור בתרכיב זה.

החיסון כנגד טטנוס נחשב יעיל למשך 5-10 שנים מאז המנה האחרונה, בהנחה כמובן של חיסון מלא בילדות. קיימת הנחיה זה מכבר של משרד הבריאות לתת מנה אחת של חיסון כנגד שעלת (Pertussis) פעם בחיים הבוגרים. חיסון זה ניתן במשולב עם החיסון כנגד טטנוס ודיפתריה (בתרכיב הנקרא Tdap), ללא קשר לפרק הזמן מאז החיסון הקודם כנגד הטטנוס.

תאילנד לטיול ארוך (חודש ומעלה) או טיול תרמילאים באיזורים פחות מתויירים בתאילנד או טיול הכולל מעבר למדינות שכנות -

החיסונים הניתנים לשהות קצרה בתאילנד, בתוספת אפשרית של:

· צהבת B (Hepatitis B)

· דלקת מח יפנית (Japanese Encephalitis)

· כלבת (Rabies)

החיסון כנגד צהבת B הינו חיסון הניתן כיום לכל ילוד ביומו הראשון לחיים. בארץ החלו לחסן את ילידי 1991. מי שנולד קודם לכן לרוב אינו מחוסן כנגד וירוס זה. עיקר החשיפה לוירוס במסגרת של טיול בחו"ל קשורה לקיום יחסי מין או לחשיפה למערכת הבריאות המקומית (לדוגמא דרך קבלה של דם בעקבות טראומה, או פשוט שימוש במחטים שאינן סטריליות במסגרת טיפול רפואי שגרתי). באופן נדיר יותר ניתן להדבק במחלה עקב מגע לא מתוכנן עם מחט חשופה שהושארה בשטח. החיסון מומלץ כיום לכל אדם שאינו מחוסן, ובמיוחד מומלץ ליוצאים לטיולים ארוכים (מעל לחודש) או לנוסעים היוצאים פעמים רבות לטיולים קצרים (בד"כ לנסיעות עסקים). החיסון ניתן ב- 3 מנות (זמן 0, כעבור חודש וכעבור חצי שנה מהמנה הראשונה). לאחר שתי מנות מתקבלת הגנה מספיקה למשך מספר חודשים, ולאחר המנה השלישית מתקבלת הגנה לשנים רבות. למטיילים המגיעים למרפאה קרוב למועד הנסיעה, ניתן לתת את החיסון בנוהל מזורז יותר, אך גם במסלול זה יש לקבל 3 מנות של חיסון בטווח זמן של 3 שבועות ומנה רביעית כעבור שנה מהראשונה.

דלקת מח יפנית הינה מחלה וירלית המועברת דרך נשיכת יתושים נגועים. המחלה נפוצה ברוב ארצות המזרח בתלות באיזור במדינה ובעונת השנה. טיול תרמילאים או כזה המערב שהייה ולינה בשטח, טיולי אופניים וחשיפה ממושכת לאורך מספר שבועות בעונת הגשמים מצדיק את מתן החיסון. החיסון הקיים כיום בשוק (IXIARO) הוא חדש יחסית ועדיין יקר, אם כי במסגרת כמה ביטוחים משלימים מחירו בהחלט סביר. הוא ניתן בשתי מנות בהפרש של חודש האחת מהשניה ולכן יש להגיע מוקדם מספיק למרפאה על מנת להספיק להתחסן.

כלבת - המחלה היא מחלה קטלנית עם 100% תמותה במקרה של חשיפה (נשיכה, שריטה או ליקוק על עור לא תקין מכל יונק ולרוב מכלב, קוף, חתול או עטלף). אם החיסון ניתן בזמן לאחר החשיפה גם שאדם שאינו מחוסן כלל (כלומר בתוך 24 שעות) לא תופיע מחלה. ניתן לקבל את החיסון לפני החשיפה, כלומר בארץ במסגרת מרפאת המטיילים. מדובר בסדרה של שלושה חיסונים הנפרשת על פני 3-4 שבועות, אך גם אם חוסנת מראש בארץ, במקרה והיתה חשיפה במהלך הטיול יש להשלים את סדרת החיסונים בהקדם (עוד 2 מנות בפרק זמן של 3 ימים האחת מהשניה). מתן חיסון לפני חשיפה מומלץ לנוסעים המתכננים שהייה ארוכה במדינה בה המחלה שכיחה ובתנאים של טיול תרמילאי או במקרה של חשיפה צפויה ליונקים במהלך הטיול. במידה ובוחרים להתחסן רק לאחר חשיפה אם היתה, יש להתחסן בתוך 24 שעות מרגע הנשיכה, ולכן החיסון מומלץ גם לנוסעים למקומות המרוחקים מעל 24 שעות נסיעה ממקום בו ניתן להתחסן.