לשרוד את החגים בלי להיכנס למינוס

רגע לפני החגים, זה הזמן לחשבון נפש כלכלי ולתכנון נכון של השנה הבאה עלינו לטובה. יועצי "פעמונים" עם טיפים שיעזרו לכם לעבור את תקופת החגים בשלום

חדשות כיפה פעמונים 29/08/13 15:38 כג באלול התשעג

לשרוד את החגים בלי להיכנס למינוס
itockphoto, צילום: itockphoto

"מזונותיו של אדם קצובין לו מראש השנה עד ראש השנה". תחילת החגים, ראש השנה - מהווה הנקודה המתאימה ביותר לחשבון נפש כלכלי על העבר, ועוד חשוב מזה - לקבלה לעתיד, לתכנון כלכלי נכון של השנה הבאה עלינו לטובה. יועצי פעמונים מציעים לכם טיפים ומידע יעיל שיעזור לכם לעבור את תקופת החגים בשלום.

קודם כל - עורכים רשימה !

אחד הדברים הראשונים שחשוב לעשות על מנת לעבור את החגים בשלום הינו לערוך את ה-רשימה. רשימה זו תכלול את התפריט לכל ארוחות החגים, מוצרי מזון בהתאם לתפריט וכן מוצרים נלווים כגון מפות, כלים לרשימה זו יש להכניס את כל הקניות הנלוות לחג כגון ביגוד הנעלה מתנות לבני בנות משפחה וכל קנייה ידועה מראש הקשורה לחג הקרב ובא. בשלב ראשון לערוך רשימה שתכלול את כל הדברים שאתם מעוניינים לרכוש ואז לצמצם לפי היכולות הכלכליות שלכם. חשוב לבחון איך ובאיזה קטגוריות ניתן לחסוך: האם יש באמת צורך לחדש את כל ארון הבגדים של המשפחה? האם חייבים להזמין את כל המשפחה הקרובה לכל החג או ניתן לחלק את הכנת הארוחות בין המשפחות השונות?

המסע לסופר

הקניות בסופר הופכים בתקופת החגים למסע מורכב אשר לרוב מסתכם במאות שקלים ( ואף יותר) וכאב ראש אחד גדול. כפי שכבר ציינו , תגיעו לסופר מצוידים ברשימה מפורטת שתכלול את כל המוצרים אותם החלטתם לקנות. את הקניות מומלץ לערוך בתחילת שבוע ואם אפשר עדיף בבוקר. כך תוכלו לקחת את הזמן להשוואת מחירים ומוצרים ללא עומס ולחץ אשר מאפיינים את הקניות בשעות הערב וסופי שבוע במיוחד בתקופת חגים.

לקראת תקופת החגים, הסופרים מציעים כל מיני הנחות ומבצעים ולכן צריך להיזהר ולא להתפתות לקנות כי "זה במבצע"- אלא אם כן המוצר רשום ברשימת הקניות שלכם ויש בו צורך אמיתי. בעניין זה, חשוב לקנות באריזות חיסכון דברים שלא מתכלים ובשימוש רב. במידה ואתם מעוניינים לקנות מוצר מסוים במבצע- חשוב לשים לב לכמות ולתאריך ובעיקר לבדוק אם זה מוצר שהמשפחה משתמשת בו לעיתים תכופות.

עצה מוכרת אך רלוונטית וחשובה הינה להגיע לסופר שבעים, נינוחים וללא ילדים. במהלך הקנייה, יש לחפש במדפים הנמוכים או הגבוהים - שם נמצאים המוצרים הזולים ביותר בקטגוריה. דבר נוסף חשוב הינו לבדוק את הכמות ביחס למחיר ולא להתרשם מגודל האריזה בלבד.

מעבר לכך, מומלץ לא לקנות בתשלומים על מנת לא לאבד שליטה על ההוצאות. אם בכל זאת, החלטתם לחלק את הקנייה בתשלומים, מומלץ לבצע רישום בדף ההוצאות המשפחתי (למי שאין ברשותו אחד כזה - מומלץ לבנות דף כזה, המסכם את כלל ההוצאות) ולפרוס לכמה שפחות תשלומים.

בתום הקנייה יש לבדוק את החשבונית ובאופן כללי, לשמור במעטפה את כל החשבוניות של החודש על מנת להשוות בין המחירים ורשתות המזון בסוף חודש .

שי לחג- מדריך לשימוש נבון בתווי קנייה

שימוש נכון בתווי קנייה יכול להגדיל את התמורה שנקבל עבורם, אם נאמץ התנהגות צרכנית נבונה. חשוב לקרוא את האותיות הקטנות ולבדוק האם ישנן מגבלות לשימוש בתו כגון "אין כפל מבצעים", הגבלת זמן ו/או שווי מופחת של התו במקומות מסוימים. לעתים קרובות עצם קיומם של התווים גורם לנו לרכוש יותר מוצרים משתכננו. תווי השי אינם מהווים כסף עודף אלא אמצעי לתשלום נוסף ויש להתייחס אליו בהתאם.גם בעניין זה מומלץ להיצמד לרשימת הקניות שערכתם מראש. החיסרון הגדול בתווי השי הוא שלעיתים קרובות נשכח לעשות בהם שימוש ותוקפם יפוג. לכן, מומלץ להשאיר את התווים בארנק או במקום בולט אחר על מנת שדבר קיומם לא יפרח מזיכרונכם.

מעבר לכך, חשוב לדעת כי אסור למשווקים לדרוש או להציב סייג שאינו מצוין על גבי התו או מכתב המלווה אליו כחלק בלתי נפרד ממנו. אם נתקלתם במקום אשר לפתע משנה את תנאי התו ומקטין את שוויו פנו באופן מיידי לאחראי ולמי שהנפיק את התו בדרישה לתיקון. במידת הצורך ניתן לפנות לממונה על הגנת הצרכן או לגופי צרכנות אחרים שיסייעו לכם בשמירה על זכויותיכם.

עובדים בחגים

החוק בישראל מגדיר ערב חג כך: "יום שלפני חג שהעובד אינו עובד בו", כאשר ימי החג המוגדרים הינם: 2 ימי ראש השנה, יום הכיפורים, 2 ימי סוכות, 2 ימי פסח, חג שבועות ויום העצמאות.

החוק מפריד בין מספר מקרים לעניין שעות העבודה בערב החג: במקומות עבודה בהם עובדים 8 שעות ביום, שישה ימים בשבוע קובע כי בערב חג יום עבודה לא יעלה על 7 שעות. במקומות בהם עובדים 9 שעות ביום, חמישה ימים בשבוע, יום עבודה בערב החג יהיה בן 8 שעות. בערב יום כיפור יעבדו העובדים 6 שעות בתשלום של 9 שעות. במקומות עבודה שבהם עבדו בערבי חג 6 שעות בתשלום של 8 שעות ימשיכו העובדים לעבוד 6 שעות בתשלום של 8 שעות".

במקרה בו עובד יצא לחופשה בערב חג - המעביד יכול לנכות לו יום חופשה מלא, אלא אם חל במקום העבודה הסכם קיבוצי ענפי/ מיוחד, צו הרחבה ענפי, הסכם עבודה או נוהג הקובע אחרת.

בחוק אין כל התייחסות לשעות העבודה בחול המועד או לתשלום בגינן. כלומר, עפ"י דיני העבודה ימי העבודה בחול המועד הינם ימי עבודה רגילים. אולם במקומות עבודה רבים נוצר נוהג לפיו בתקופת חול המועד עובדים כמות שעות מופחתת, נוהג זה בנסיבות מסוימות יכול לחייב את המעביד גם לעתיד ושינוי הנוהג שלא בהסכמה יכול להיחשב כהרעת תנאים במקום העבודה.

במקרה בו יוצאים לחופשה שנתית/מרוכזת בחול המועד - הימים יחשבו כימי חופשה מלאים, אלא אם כן נקבע אחרת בהסכם קיבוצי ענפי / מיוחד, בצו הרחבה ענפי, בהסכם עבודה אישי או בנוהג החל במקום העבודה. אין להוריד ממכסת ימי החופשה השנתית להם זכאי העובד את יום החג שחל במהלך החופשה.

שנה חדשה- בגד חדש

כל מי שיש לו ילדים יודע כי הוצאות הביגוד עבורם אינן מבוטלות. תחילת שנה חדשה מהווה זמן טוב להערכות נכונה לקניית בגדים ולצורך זה, כדאי לעשות בתחילת העונה רשימה של כל הפריטים הנחוצים ולקנות אותם פעם אחת. קנייה מרוכזת במקום לא יקר חוסכת המון כסף, מאחר והיא מבטלת קפיצות אקראיות לקניון ולחנויות הבגדים לצורך רכישת "רק 2 זוגות טרנינג חסרים לילד" - שכידוע מסתיימות במסע קניות של כל מה שרואים בחנות.

חשוב להיות מעודכנים בנושא מבצעים והנחות. לצורך זה, מומלץ להירשם לרשימות התפוצה של רשתות האופנה הגדולות. מאחר ולקטנים אין ממש צו אופנה מחייב, "סיילים" מהווים דרך טובה להצטייד בכמה פריטים יפים וחגיגיים לשנה הבאה. קנו מידה קצת יותר גדולה, אך אל תגזימו, כי תישארו עם שאריות רבות בארון. חנויות העודפים של החברות המובילות יכולות להוות הזדמנות לקניית מותגים במחירים אטרקטיביים. חשוב לזכור, כי ילדים גדלים בקצב מהיר ולכן כדאי לשמור את הפריטים השונים לילדים שיבואו אחריהם וכן לשקול אפשרות של קניית מוצרי יד שנייה שיכולה לחסוך מאות שקלים.

מתנות

בתקופת החגים, אנו נוטים יותר לקנות מתנות לחג - לבן הזוג, לילדים, להורים, למארחים (אם אתם מתארחים לכל החג או רק לארוחת חג) והוצאה זו עלולה להיות גבוהה מהרגיל בתקציב המשפחתי.

שימו לב למבצעים ולהנחות בחנויות כלי הבית והטקסטיל. יתכן שתמצאו מציאות יפות בשוק המקומי או ביריד במתנ"ס. שימו לב - בחנויות בארץ נוהגים לארוז יפה את המתנה (ולא כך בחו"ל), כך שזה חוסך בעלות של חומרי האריזה (צלופנים, סרטים וכו').

"מחזור" מתנות - קבלתם מתנה בעבר שלא מצאה חן בעיניך ושמתם בצד (אפילו עם האריזה)? יתכן ועכשיו זה מתאים לאחד ממקבלי המתנות. (כמובן- שימו לב, להוריד את הברכה המיועדת אליכם ולהחליפו בברכה חדשה ועדכנית - כבר קרו מקרים מביכים...)

אפשר לבחור מתנה צנועה, קטנה ולא יקרה, מתנה שימושית או אישית, כדי לחסוך ובאמת לשמח את מקבל המתנה. כמו כן, מומלץ לדאוג לפתק החלפה. מתנה גדולה, מרהיבה או יוקרתית לעיתים מביכה את מקבל המתנה מעבר ל "אוי, לא הייתם צריכים...." - מתנות אלו לעיתים קרובות עוברות לארון "מחזור" המתנות...

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן