להתחבר לשורשים - סיור ברובע היהודי של אמסטרדם

סיפורם של יהודי אמסטרדם שזור בהיסטוריה של הקהילה היהודית בהולנד כולה. התהליכים שעברו על אמסטרדם הדהדו בחלקים אחרים של אירופה, אז הגיע הזמן להקדיש להם ביקור מיוחד

חדשות כיפה תוכן שיווקי 25/10/16 10:57 כג בתשרי התשעז

להתחבר לשורשים - סיור ברובע היהודי של אמסטרדם
shutterstock, צילום: shutterstock

גירוש ספרד בשנת 1492 גרם לרוב היהודים להימלט דווקא לפורטוגל. עם זאת, היהודים שברחו המשיכו לסבול מרדיפות וצאצאיהם כבר העדיפו להגיע לאמסטרדם בשל הסובלנות של הרשויות.

בהמשך, מלחמות הדת שנפוצו באירופה והרדיפות של דתות אחרות על ידי הכנסייה הקתולית חייבו את שאר היהודים להימלט מספרד, פורטוגל, צרפת ובלגיה וחלקם בחרו להצטרף ל"קהילה הפורטוגזית". החל מהמאה ה-17 בחרו גם יהודים ממרכז ומזרח אירופה לבנות באמסטרדם את ביתם. הם הקימו קהילה יהודית אשכנזית, שהפכה במהרה לקהילה היהודית הגדולה ביותר באמסטרדם ובהולנד.

במלחמת העולם השנייה כבשו הנאצים את העיר ומעל 100,000 יהודים נשלחו למחנות ההשמדה. לצורך השוואה, בשנת 1940 חיו בהולנד 140 אלף יהודים, שמתוכם 120 אלף באמסטרדם. אחרי המלחמה נותרו בהולנד 20,000 יהודים בלבד ומתוכם 800 יהודים ספרדים. לעומת זאת, כיום חיים בהולנד מעל 52 אלף יהודים, שמתוכם כ-25 אלף באמסטרדם לבדה. לצורך השוואה, הקהילה הפורטוגלית שהיוותה את ליבת ההגירה המקורית מונה כיום 600 חברים ורוב חבריה גרים מחוץ למרכז העיר.

(צילום: shutterstock)

האתרים המרכזיים של הרובע היהודי

סיור ברובע היהודי באמסטרדם מעניק הצצה מרתקת לשורשים של יהודי אירופה. לא חייבים לחפש טיסות לאמסטרדם רק בשבילו, תמיד הרי מומלץ לחוות את כל מה שיש לעיר להציע, אבל מצד שני גם לא כדאי לוותר עליו. אפשר להגיע אליו ברכבת תחתית או בקווי החשמלית מספר 9 ו-14. האטרקציות נמצאות סמוך זו לזו ובמרחק הליכה מתחנת Waterlooplein.

הרובע מלא בשרידים היסטוריים, יש בו עדיין את בית הכנסת הספרדי ה- Snogaואפשר לנצל את ההזדמנות כדי לבקר במוזיאון של הצייר רמברנדט ולהתרשם מציורי התנ"ך שלו. משרדי הקהילה היהודית נמצאים ברחוב Van der Boechorststraat 26 וניתן לתאם מולם סיור מודרך באמצעות יצירת קשר בטלפון 20-6460046.

חוץ מבית הכנסת המקורי, ברובע היהודי באמסטרדם יש בתי כנסת משוחזרים שנמצאים פחות או יותר באותו מתחם. בית הכנסת הגדול נבנה בשנת 1670, בית הכנסת Dritt נבנה ב-1700 ובית הכנסת Neie נבנה ב-1730. למרות שהם נפגעו קשות בימי מלחמת העולם השנייה, הם עברו שיפוץ מקיף וכיום פתוחים לקהל.

בקומפלקס של בתי הכנסת נמצא גם המוזיאון ההיסטורי היהודי. במוזיאון ישנו אוסף מרשים של פריטים מסקרנים, חפצי אמנות ומוצרי יודאיקה. חוץ מזה, חשוב לציין את ביתה של אנה פראנק ברחוב Prinsengracht 263 שמהווה בפני עצמו מוזיאון פופולארי עבור תיירים מכל רחבי העולם. פראנק ומשפחתה הסתתרו כידוע במשך כשנתיים מפני הנאצים בתוך הבית הזה, שבמהלכם היא כתבה יומן אותנטי ומסעיר.

עוד אטרקציה שמזוהה עם הרובע היהודי באמסטרדם היא ביתו של פינטו. הבית באזורSint Antoniebreestraat ברובע Waterlooplein משמש כיום כספרייה העירונית של אמסטרדם, אך בעבר הוא היה ביתו של סוחר יהודי בעל אמצעים. פינטו ובני משפחתו התמקמו בבית הזה לאחר הגירוש מפורטוגל ושיפצו אותו בעצמם לאחד מעמודי התווך של הקהילה.

מה הקשר בין אמסטרדם, יהודים וכדורגל?

הקשר בין הולנד ליהדות לא מסתיים בשכונות של אמסטרדם אלא זולג גם למגרשי הספורט. קבוצת אייאקס אמסטרדם למשל מכונה "היהודים" בגלל קרבת האיצטדיון המקורי לרובע היהודי, וגם משום שחלק משחקניה והנהלתה היו יהודים.

בנוסף, עד היום מתעטפים אוהדי הקבוצה בסמלי מגן דוד ודגל ישראל, בעוד אוהדי הקבוצות היריבות משתמשים בשירי נאצה ובקריאות אנטישמיות על מנת לקלל ולהקניט אותם.