כך תשמרו על כשרות פירות הקיץ

עם הגעתם של פירות האביב והקיץ אל השווקים, מזהיר ארגון הכשרות "כושרות" מפני צריכת פירות ללא פיקוח, שעלולים להיות "ערלה" או שלא הופרש מהם תרומות ומעשרות

חדשות כיפה אורי פולק 24/05/11 00:00 כ באייר התשעא

כך תשמרו על כשרות פירות הקיץ
jonklinger-cc-by-sa, צילום: jonklinger-cc-by-sa

עם תחילת הגעתם של פירות האביב והקיץ אל השווקים, מפרסם היום (ג') ארגון הכשרות העצמאי "כושרות" מספר עדכונים רלוונטיים לציבור שומר המסורת. ב"כושרות" מציינים כי הבעיה הכשרותית הנפוצה ביותר ביחס לאותם פירות, היא "טבל", כלומר - פירות או יקרות שלא הופרשו מהם תרומות ומעשרות.

"יש הסבורים, שאין בעיה בקניית פירות וירקות בכל מקום שהוא, הואיל והפירות הם של "תנובה" והופרשו מהם תרומות ומעשרות. אולם, בשנים האחרונות מפרסמת חברת "תנובה" באתר האינטרנט שלה, ש"תנובה" אינה עוסקת בשיווק פירות וירקות משנת תשס"ד", מזהירים ב"כושרות". לטענת הארגון, כאשר רוכשים פירות וירקות בלא אישור כשרות מפורש המתייחס להפרשת תרומות ומעשרות, יש להפריש מהם תרומות ומעשרות בלא ברכה, ובמידת הצורך לפדות מעשר שני.

"אין צורך לתת את המעשר הראשון ללוי ואת מעשר העני לעניים, מאחר שהיבול מוגדר כ"ספק טבל", וממילא, אין מברכים על ההפרשה ואין צורך לתת אותו", מדגישים ב"כושרות". בארגון מדגישים גם את איסור ערלה ומציינים כי יש להקפיד ביותר על רכישת פירות עץ שנטען כי הם "ללא חשש ערלה".

"לא בכל מקום שאנו מעוניינים לקנות אכן יש תעודה, שכן על רוב השווקים אין כלל פיקוח - לא על הפרשת תרומות ומעשרות ולא ביחס לגידולי ערלה. לכן, חשוב לזכור שתרומות ומעשרות אפשר להפריש לבד, אבל ערלה אי אפשר "להפריש"", מציינים ב"כושרות". בארגון מבהירים כי יש להקפיד לרכוש לפחות פירות מסוימים תחת פיקוח, וביניהם: אוכמניות, קרמבולה, פרי עדן וצבר.