בקרוב: בדיקת הריון באמצעות רוק

במסגרת כנס בינלאומי שנערך לאחרונה בגרמניה, עורר פיתוח ישראלי חדשני לזיהוי הריון באמצעות רוק עניין רב בקרב חברות מובילות. " מדובר על אלטרנטיבה נקייה ואינטימית לבדיקות הקיימות"

חדשות כיפה איתי רוזיאביץ´, כיפה 10/01/16 12:08 כט בטבת התשעו

בקרוב: בדיקת הריון באמצעות רוק
shutterstock, צילום: shutterstock

פיתוח חדשני המאפשר בדיקת הריון באמצעות רוק, מבוצע על ידי קבוצת מחקר מהאוניברסיטה העברית וחברת "יישום" בראשות דיקן הפקולטה לרפואת שיניים, פרופ' אהרון פלמון. מדובר בבדיקה מתחרה לבדיקות ההיריון המוכרות המבוססות על שתן.

גיא קריאף, פוסט-דוקטורנט באוניברסיטה העברית, הוא אחד המפתחים. "פיתוחה של בדיקת הרוק הראשונה מסוגה בעולם" הוא אומר "צפוי להכניס תחליף נוח ופשוט לשוק בדיקות ההיריון ולהוות אלטרנטיבה נקייה ואינטימית לבדיקות הקיימות".

שוק בדיקות ההיריון הביתיות הינו רווחי מאוד ומוערך בהכנסות שנתיות בשווי של מיליארדי דולרים. עבור הפרויקט גויס הון ראשוני והוא נמצא כעת בפני סבב גיוס נוסף ובאיתור חברות דיאגנוסטיקה לצורך שיתוף פעולה פיתוחי.

בימים אלו הקבוצה שוקדת על איסוף נרחב של דגימות רוק מנשים בתחילת היריון. ד"ר רלוקה שטוביה-כהן, אשר ילדה בעצמה לפני מספר ימים, מרכזת את הנושא. "אנו ממש זקוקים לעזרה באיסוף. נשים שנכנסות להריון נוטות לשמור את הדבר בדיסקרטיות, ועל כן מורכב מאוד להשיג דגימות מהימים הראשונים להיריון". הניסוי מאושר מבחינה אתית ומתבצע בחשאיות גמורה. "למעשה מדובר בהליך פשוט מאוד", היא אומרת, "הנדגמת מקבלת ערכה המכילה בדיקות היריון בשתן ומבחנה לאיסוף רוק וכל שנדרש ממנה הוא לירוק למשך כשתי דקות. המשלוח והאיסוף נעשים בזמן ובמקום הנוחים לה".

פרופ' פלמון, מחלוצי המחקר בתחום, מסכם, "החזון שלנו הוא לפתח שורה של מוצרים לאבחון באמצעות רוק. אנו מאמינים שבדיקת ההיריון ברוק מסמנת את תחילתה של מהפכה בתחום הדיאגנוסטיקה העולמי, ושבעתיד נראה עוד ועוד מחלות ומצבים פיזיולוגיים המאובחנים בבדיקת רוק פשוטה".

[embed]

]

נשים הנכונות להשתתף במחקר מזמנות לצור קשר: רלוקה- 054-5331292 raluks24@gmail.com