כיצד צפויה כניסתם של הרכבים החשמליים להשפיע על שוק הרכב הישראלי?

הרכבים החשמליים הם אולי המילה האחרונה בענף הרכב. אט אט צובר לו הענף תאוצה בישראל ובקרוב מאוד, אנו צפויים לראות כמה מהם ממתינים למכירה גם במגרשי המכוניות ושוק המשומשות. איך כל זה ייראה ומהן המשמעויות לכך? בכתבה הבאה שלפניכם

חדשות כיפה זאב נחמנזון 11/07/21 10:21 ב באב התשפא

כיצד צפויה כניסתם של הרכבים החשמליים להשפיע על שוק הרכב הישראלי?
הרכב החשמלי הגיע לישראל, צילום: shutterstock

כמה מהר עוברות שלושים שנה? לפני פרק זמן כזה פחות או יותר, צפינו בתדהמה ובקנאה באנשים שצעדו ברחוב וקירבו לבנה כבדת משקל לאזנם. אנו מדברים כמובן על הטלפוניים הסלולארים הראשונים שרק עשירי הדור יכלו להתרברב בהם. היום, ולמעשה עוד הרבה לפני, אין כמעט ילד בעולם שלא מחזיק בנייד חכם פי כמה מאלו הקודמים, האוחז בו לעיתים בגודל אצבע או שתיים, ובמחיר של ארוחת צהריים במסעדה טובה. מישהו זוכר איך עולמנו נראה לפני כן?

אז באופן דומה, נראה שהדיבור הטכנולוגי בימים אלו הוא סביב הרכבים החשמליים. אין מדובר ברכבים ההיברידיים אלא באלו שכל הנעתם מבוססת על מנוע חשמלי עם סוללה נטענת. אמנם ככל שמדובר בדרכי טעינה, טווחי נסיעה ותחזוקה יש עוד דרך לעבור, אבל זה קרה, זה קורה וזה משנה את חיינו המוטוריים לגמרי. אם בתחילה היה מדובר במוצר פרמיום המכוון בעיקר לקהל מבוסס ואמיד, כיום אין זה כך והמדינה הכניסה הטבות מס לרכישת רכבים חשמליים מתוך רצון לקדם אנרגיה ידידותית יותר. הציבור – אשר הבין את הפוטנציאל לחיסכון מהותי בדלק ובכסף, הצמא הטכנולוגי והתחרות בין יצרניות הרכב, הפכו את המכונית החשמלית לנגישה יותר והיא בשקט בשקט מתקרבת לפתחו של כל בית בעולם וכמובן, גם כאן בישראל. 

השפעתה של מגמה זו על שוק הרכב משמעותית ונראה שבקרוב אנו צפויים לחוות את השינוי גם בשוק המשומשות והיד השניה, מה שיבוא לידי ביטוי בעליה בהיקף העסקאות לרכישת רכב בליסינג פרטי, מיד שניה או בטרייד אין, למשל. מה עוד צפוי לנו בענף בשנים הבאות? על כך בכתבה הבאה. 

מובילים ומוליכים

הרכבים החשמליים עלו על הכביש באופן רציף ושוטף כבר לפני שלוש שנים, מה שמביא אותם גם למגרשי המכירות השונים. יתכן ואלו מכם שכבר רכשו אחד, לא יהיו מעוניינים לשוב ולנהוג ברכב מונע בנזין מסורתי, שכן קל במיוחד להתרגל לחווית הנהיגה השונה והייחודית שהם מביאים עימם – ואיש לא ירצה לוותר על הטוב הזה. גם עבור אלו המעוניינים להחזיק ברכב חשמלי אך רחוק הדבר מתקציבם, נפתחת לראשונה ההזדמנות לרכוש אחד בעלות שניתן לעמוד בה תוך קבלת הטבות מס מהמדינה – מה שצפוי להוביל לעלייה משמעותית עוד יותר בביקוש אליהם, לריבוי רכישות ובתוך שנים לא רבות, לגידול רציני בשוק המדובר בארץ.

הפלוס והמינוס

למרות ששוק החשמליות – וודאי זה של המשומשות, עדיין בחיתוליו, ברשותינו כבר כמה מספרים ללמוד מהם. נכון להיום 1.7% מהרכבים העולים על הכביש הם חשמליים, אך אחוז זה צפוי להשתנות במהרה שכן הוא מטפס  במהירות רבה. המשמעות לכך היא שבישראל ישנם כחצי מיליון דגמים חשמליים ולכך מתלווים עוד יתרונות מספריים חשובים. רכב חשמלי נכנס לטיפול פעם ב-24,000 ק"מ – טיפול פשוט יחסית, עם מעט מאוד חלפים ובפרט עדכונים טכנולוגיים. גם האחריות הארוכה על הסוללה אשר נמשכת לפחות 3 שנים, נותנת ערך מוסף לדגמים אלו ומסתמן כי ירידת הערך שלהם נמוכה במיוחד לעומת הרכבים הממונעים של הבנזין והדיזל. גם היצרניות ערוכות להציע שירות ופתרונות כמו נקודות טעינה, סוללות חלופיות ומוצרים נוספים, צפויים להפוך את רכישתו של הרכב החשמלי לכדאית יותר.

עצרו לרגע

לצד ההתלהבות הרבה, גם מצידנו, יש עניין חשוב שכדאי להבין לעומק. הדגמים ה"ותיקים" של הרכבים החשמליים נתפסים כמיושנים טכנולוגית לעומת ההיצע הקיים היום באלו החדשים. טווחי הנסיעה שלהם קצרים בהרבה, זמני הטעינה ארוכים, הסוללות גדולות ומגושמות ובמידה מסוימת, ניתן לומר כי אלו אבות הטיפוס של הדור הנוכחי. לכן, טרם רכישתכם רכב שכזה מומלץ לעקוב אחר היסטוריית הטיפולים שלו, לקרוא היטב על הדגם מבחינת תחזוקה, אמינות ושירות, ואם קיימת האפשרות להתייעץ עם בעל רכב שכזה – עשו זאת. 

אז מצד אחד, הביקוש לדגמים החשמליים גבוה במיוחד ואלו הראשונים שיגיעו למגרשים ייחטפו בהרף עין אך מצד שני, חשוב לבדוק מבעוד מועד עם החברה שממנה אתם מתכוונים לרכוש את הרכב כי היא אכן מציעה איזשהי אחריות או ליווי מסויים לתקופה קצרה לפחות לאחר מועד הרכישה, כדי לא לקנות "חתול בשק".

זה לא העתיד, זה ההווה

נכון לתקופה זו בשנה אין עדיין מספיק נתונים, אך מסתמן כי ישנם כמה דגמים חשמליים בולטים יותר הנמכרים בישראל ואם תרימו את הראש בדרכים, תוכלו לראות את אחד מהם חולף לידכם די בקלות. יש כאן הרבה מעבר לאמירה על היטמעות הרכבים החשמליים בשגרת חיינו והזדמנות אמיתית לעבור בקרוב את הקו המפריד בין רכבי בנזין וסולר, לדור הבא ופורץ הדרך של רכבים חשמליים – זה שבקרוב יהיה לכולנו.