למרות הקורונה - שוק הרכב הישראלי שרד את המשבר

שוק הרכב ברחבי העולם נפגע קשות, כאשר באירופה הוא התרסק בכמעט 40 אחוזים. למרות זאת, דווקא בישראל הצליחו למזער נזקים, ולרשום ירידה של 15 אחוזים בלבד במסירת רכבים חדשים | מה היקף הפגיעה בענף ההשכרה, הליסינג ורכבי היד השנייה? ואיך הקורונה השפיעה על קניית רכב בתקופה הקרובה?

ישי אלמקייס ישי אלמקייס, חדשות כיפה 16/12/20 11:45 א בטבת התשפא

למרות הקורונה - שוק הרכב הישראלי שרד את המשבר
מגרש רכבים חדשים באילת. ארכיון, צילום: Matanya Tausig /FLASH90

מעבר לבריאות, הקורונה פגעה גם בתחום הכלכלי של לא מעט ישראלים. אם בגלל סגירת עסקים ופיטורים ואם בעקבות צמצום פעילות המשק בשני הסגרים שהיו. אחד התחומים שלבטח הושפעו הוא עולם הרכב, וכל מה שקשור לכך, בין אם מדובר במכירה, השכרה, ליסינג או יד שנייה, הקורונה השפיעה גם על זה. השאלה היא מה היקף הנזק שנגרם, ומהי ההשלכה על קניית רכבים בזמן הקרוב?

אז מתי כדאי לקנות רכב?

רוב מומחי הרכב אומרים היום, כי היציבות היחסית בענף הרכב הישראלי גם בתקופת הקורונה, תרמה לכך שהמחירים שמרו על יציבות, יחד עם תנאי הרכישה והמימון. השינוי המשמעותי הוא בדחיית התשלומים, בשל השפעת המשבר הכלכלי על הלקוח הישראלי, ויש כיום הרבה אפשרויות והצעות אטרקטיביות לרכישה.

נועם ריין, עורך אתר iCar, טוען כי היו מספר דגמים שהתייקרו בחודשים האחרונים, "אבל לא באופן חריג", ומוסיף כי "בתחילת 2021 תהיה התייקרות גורפת בדגמים רבים בגלל עדכון נוסחת המס הירוק - כך שבהחלט עדיף לרכוש רכב חדש עכשיו, ולקבל אותו בינואר, זאת כדי ליהנות מרישום של 2021 ברישיון הרכב".

"המצב טוב יותר מרוב מדינות העולם"

"בשורה התחתונה, נרשמה ירידה של כ-15 אחוזים במסירת רכבים חדשים בישראל", אומר ריין, ומוסיף כי "המצב הזה יותר טוב מרוב מדינות העולם וההערכות שהיו, אבל עדיין מדובר במכה כלכלית לא פשוטה למשק, ושכספי מיסים רבים ממנה מגיעים למדינה".

ריין טוען כי לכך שנרשמה ירידה קטנה יחסית לשאר העולם יש מספר סיבות:

ראשית, באופן מסורתי, שוק הרכב בישראל חזק ברבעון הראשון של השנה (חודשים ינואר-מרץ), ונחלש בשאר הרבעונים. לשם השוואה: בינואר האחרון, נמסרו כ- 40,000 רכבים, ובשאר החודשים, הממוצע נע בין 15 ל-20 אלף, ובחודשים נובמבר-דצמבר 2019 נמסרו פחות מעשרת אלפים רכבים. הסיבה לכך היא שהלקוח הישראלי רוצה לקנות רכב במודל של השנה החדשה, ולכן יעדיף לקנות בתחילת השנה מאשר בסופה. מודל גבוה יותר - שווה יותר כסף.

העובדה הזאת סייעה לשוק הרכב, מכיוון שהקורונה התחילה לתת את אותותיה רק לקראת סוף חודש מרץ, כאשר באפריל, שוק הרכב כמעט שותק לחלוטין, עם ירידה של יותר מ-90 אחוזים במסירות וכך גם במאי. מאז השוק הספיק להתאושש, ולחזור למספרים דומים ואף טובים יותר.

שנית, הפגיעה של הקורונה לא הייתה אחידה בכל המשק. שוק הרכב נפגע פחות מכיוון שרוכשי הרכבים החדשים הם אנשים שמטבע הדברים נמצאים במצב סוציו-אקונומי גבוה יותר, ושעובדים במקצועות שנפגעו פחות. אלה שכן נפגעו כלכלית מהקורונה הם אנשים צעירים יותר שממילא לא קונים רכבים במאות אלפי שקלים. מומחים בשוק אומרים כי ישראלים רבים פיצו את עצמם בקניית רכב חדש במקום חופשה בחו"ל והוצאות דומות.

"גידול של 63 אחוזים במכירת רכבי יד שנייה"

"הפגיעה הגדולה ביותר הייתה בתחום השכרת הרכב" אומר ריין ומסביר, "שבדרך כלל, התחום הזה מהווה חמישה אחוזים משוק הרכב הישראלי, וכעת נמחק כמעט לגמרי בגלל הירידה בתיירות". בחברת "אוטו סנטר" מסכימים עם הטענה ואומרים כי "כל עולם התיירות סגור, וגם הטיסות במסגרת העבודה כמעט ולא קיימות, זה משפיע באופן ישיר על השכרת הרכבים".

לגבי רכבי היד שנייה, כאן הדעות חלוקות במקצת, בעיקר בגלל שאין נתונים מסודרים או גוף שאוסף ומרכז אותם. ריין אומר כי לא הייתה ירידה, ואפילו יש גורמים בענף שטוענים שהייתה עלייה קטנה, ומסביר כי "אנשים שהיו בלי אוטו, קנו רכבי יד שנייה, זולים יותר וישנים יותר, כדי שלא להזדקק לתחבורה ציבורית". 

תחבורה ציבורית בקורונה

תחבורה ציבורית בקורונהצילום: אוליבר פיטוסי, פלאש 90

ב"אוטו סנטר", מסכימים וטוענים שדווקא במהלך הקורונה היה גידול של 63 אחוזים במכירת רכבי יד שנייה, לעומת התקופה המקבילה אשתקד, ומציינים את הסיבות לכך: הסיבה הראשונה היא, שכמו בקניית רכבים חדשים, אנשים חיפשו להתחדש במקום החופשות שתוכננו בחו"ל, וראו הזדמנות של רכבי יד שנייה.

הסיבה השנייה היא ההגבלות על התחבורה הציבורית, והרצון לא להתקהל ולעמוד בתור, שגרמו לכך שהמון אנשים החליטו לרכוש רכב בזול. סיבה נוספת היא שאנשים רבים פוטרו או הוצאו לחל"ת ממקומות עבודה שבעבר סיפקו להם רכבים. כעת, הם עברו עבודה או שעדיין נמצאים בחל"ת, ולכן החליטו לרכוש רכב שלא דרש השקעה גדולה.

למרות שבאירופה רשמו ירידה של בין 30 ל-40 אחוזים במסירת הרכבים, "גם ירידה של 15 אחוזים זאת ירידה כואבת", מבהיר ריין ואומר כי "מכוניות זה הרבה כסף. בסוף החודש שעבר, היו ימי מכירות של טויטה. הם מכרו בעשרה ימים, 3,000 רכבים חדשים. לפי פילוח הדגמים שנמכרו, מדובר בהוצאה של חצי מיליארד שקלים לצרכן הישראלי רק על המכוניות האלה".

ב"אוטו סנטר" מעריכים כי בשנה הבאה "המגמה בשוק רכבי היד שנייה תמשך ונראה גדילה במספרים. השאלה הכי מהותית ולא רק בגלל עולם הרכב היא בנוגע לחיסונים, אם לאט לאט נוכל לחזור לשגרה, התיירות והתעופה ייפתחו מחדש ולגמרי, ואז נראה התאוששות בכל הענפים ובכללם גם בהשכרות רכב בכל העולם".

👈 אומץ הוא לא רק בשדה הקרב - הכנס שישבור לכם את הקונספציה. יום ראשון הקרוב 31.3 מלון VERT ירושלים לפרטים נוספים לחצו כאן