מבחן דרכים - פורד פוקוס סטיישן

טור הרכב באתר כיפה חוגג שנה, הזדמנות טובה לסקר את מתיחת הפנים של הפוקוס סטיישן כוכבת הכתבה הראשונה.

חדשות כיפה מוטי שטרן 13/09/18 09:00 ד בתשרי התשעט

מבחן דרכים -  פורד פוקוס סטיישן
פורד פוקוס דור 3.5 , צילום: מוטי שטרן

הכתבה הראשונה שפרסמתי באתר כיפה היתה סיקור והמלצה על הדור השלישי של פורד פוקוס סטיישן. תקלות בתיבת ההילוכים PowerShift כפולת המצמדים של הפוקוס גרמו להפסקת הייבוא ולצניחה חדה במחירי הפוקוסים המשומשים, מלבד הבעיות בתיבה – הציעה הפוקוס נוחות נסיעה טובה, הנאה מנהיגה ורשימת אבזור ארוכה.
כל שלושת דורות הפוקוס עברו מתיחת פנים, ומדור לדור הפכה מתיחת הפנים למשמעותית: בדור הראשון היא היתה קוסמטית, בדור השני נוספה בקרת יציבות ובדור השלישי שיובא מחדש ב-2015 הוחלפה יחידת ההנעה במנוע 1.5 ליטר טורבו ותיבת הילוכים פלנטארית ועיצוב החזית עבר שינוי משמעותי.
הפעם קיבלתי את הפוקוס סטיישן מתוחת הפנים כרכב חלופי ולא כרכב מבחן. מדובר בפוקוס ברמת האבזור הבסיסית – טרנד. שרידי המדבקות של חברת הייטק ומדבקת חברת ההשכרה של חברת הליסינג – מעידים שרכב המבחן עובר ידיים רבות לעיתים קרובות ולמרות זאת תא הנוסעים היה שלם וכל האביזרים פעלו היטב – בהחלט מרשים.
הפוקוס מתוחת הפנים שווקה עד לאחרונה בשלוש תצורות מרכב: האצ'בק, סדאן וסטיישן, בשתי רמות אבזור: טרנד וטיטאניום ועם שני מנועים: בנזין ודיזל כולם עם תיבת הילוכים אוטומטית.
זו הזדמנות לבדוק האם עכשיו כשהתיבה הבעייתית הוחלפה – הפוקוס חפה מחסרונות?
במבחן דרכים זה אתמקד עיקר בפוקוס סטיישן ברמת הגימור הבסיסית טרנד עם מנוע בנזין.

פוקוס דור ראשון, שני, שלישי ודור 3.5

פוקוס דור ראשון, שני, שלישי ודור 3.5צילום: מוטי שטרן

 

עיצוב חיצוני

מתיחת הפנים של הפוקוס מתמקדת בעיקר בחזית ומאחור. כמו לפני מתיחת הפנים, גרסת הסדאן היא הפחות נאה בהיצע, הסטיישן מצליחה להראות דינאמית וההאצ'בק עם הפנסים האחוריים המעוצבים והגג המשתפל לאחור נאה מאוד. בחזית גריל טרפזי גדול ובולט בסגנון אסטון מרטין ומשני צדיו פנסים צרים הנמתחים לצד, מאחור השינוי הוא בעיקר בפנסים האחוריים שקיבלו עיצוב מוקפד יותר. בגרסת הבסיס גלגלי 16 אינץ' עם צלחות פלסטיק נאות מאוד הנראות כמו חישוקי אלומיניום קלים ואילו בגרסת הטיטאניום המאובזרת חישוקי 18 אינץ' בחתך נמוך שנראים קצת מוגזמים לדעתי. באופן כללי העיצוב הפך למלוטש יותר, אך כיום, 7 שנים לאחר הצגתו הוא כבר מיושן.

מתיחת הפנים בולטת בעיקר בחזית, אך העיצוב הכללי כבר מיושן

מתיחת הפנים בולטת בעיקר בחזית, אך העיצוב הכללי כבר מיושןצילום: מוטי שטרן

 

תא נוסעים ואבזור

כשהושקה הפוקוס בסוף 2011 בארץ, רשימת האבזור היתה נדיבה ומרשימה ביותר במיוחד בדגם הבסיסי שכלל בקרת אקלים מפוצלת, מראה פנימית מתכהה נגד סנוור וחיישני גשם ותאורה, כיום פרטי אבזור אלה כבר נפוצים ברמות הבסיס של רכבים משפחתיים, במתיחת הפנים קוצצו חיישני הגשם והתאורה והמראה המתכהה , אך נוספו משענת יד קדמית, בקרת שיוט ומפתח MyKey המאפשר להגביל את המהירות ועוצמת מערכת השמע (מיועד לנהגים חדשים וצעירים) מערכת המולטימדיה גדלה ל-9 אינץ' והיא מבוססת אנדרואיד וכוללת WAZE, פנגו וכו'. לאבזור הבטיחות נוספה מערכת בלימת חירום.
מידות תא הנוסעים והמטען לא השתנו ותא הנוסעים והמטען מציעים מרווח בינוני למדי, איכות החומרים טובה, אך סימני הגיל כבר מורגשים.

רשימת האבזור השתנתה, פריטים נוספו ואחרים יצאו ממנה

רשימת האבזור השתנתה, פריטים נוספו ואחרים יצאו ממנהצילום: מוטי שטרן

 

יוצאים לדרך

כשהושק הדור השלישי של הפוקוס עם מנוע בעל הספק של 125 כ"ס אשר הציג שיפור של 25% לעומת קודמו בשילוב עם תיבת ההילוכים PowerShift רובוטית כפולת מצמדים המנצלת באופן יעיל יותר את המנוע – התקבל הרושם של רכב מהיר. אך עד מהרה הפכה התיבה לנקודת התורפה של הרכב... השינוי המשמעותי במתיחת הפנים הוא יחידת ההנעה.
תיבת ההילוכים הבעייתית הוחלפה בתיבה פלנטארית עם 6 הילוכים והמנוע הוחלף במנוע טורבו בנפח 1,500 סמ"ק עם הספק של 150 כ"ס ומומנט של 24.5 קג"מ המעניקים לו הרבה כוח זמין...
תיבה פלנטארית אומנם גוזלת קצת כוח מהמנוע אך גם איתה, בזכות המנוע החזק נותר מספיק כוח.
שלדות הפוקוס לדורותיה ידעו לספק שילוב של הנאה, יציבות, בטחון ונוחות וכך גם הפוקוס מתוחת הפנים ועם יחידת הכוח החזקה היא הפכה ליותר מהנה ומהירה מבלי לפגוע בנוחות הנסיעה הטובה.
יחידת הכוח החזקה מעניקה לנהג תאוצה מהירה ובזכות הכוח הזמין – עקיפות מתבצעות בביטחון ובקלות גם בעליות. לביצועים האלה יש מחיר – צריכת דלק. במהלך המבחן צריכת הדלק הממוצעת עמדה על 10 ק"מ לליטר (בדגם לפני מתיחת הפנים 12.5 ק"מ לליטר, אך נראה לי שיחידת ההנעה החזקה מדרבנת את הנהג ללחוץ חזק על דוושת התאוצה...).

מנוע ותיבת הילוכים חדשים הפכו את הפוקוס לטובה יותר

מנוע ותיבת הילוכים חדשים הפכו את הפוקוס לטובה יותרצילום: מוטי שטרן

 

סיכום

פוקוס דור שלישי הוא רכב מצוין שעקב האכילס שלו היה תיבת ההילוכים כפולת המצמדים במתיחת הפנים הוחלפה התיבה הבעייתית בתיבה פלנטארית סטנדרטית, המנוע הוחלף לחזק יותר ואפילו נוספה בלימת חירום אוטונומית – כך שהבעיה העיקרית נפתרה.
המוניטין של הפוקוס נפגע מה שהופך אותה לאטרקטיבית כיד שניה. דגם 2015 סטיישן טרנד מתומחר (יד 2 9/18) בכ- 70,000 ₪ תיאורטיים למדי ובזכות העובדה שרוב הרכבים מסוג זה נמכרו לציי רכב – ניתן להשיג את הרכב במחיר הנמוך בעשרות אחוזים.
אם אתה מתעניינים ברכב סטיישן שימושי, נוח ואפילו מהנה לנהיגה ואינכם נוסעים הרבה – פוקוס דור 3.5 משומשת יכולה להיות אופציה משתלמת עבורכם.

 

שנה טובה!

 

לכל מבחני הדרכים של מוטי שטרן