נהג חדש, נהג צעיר והביטוח שביניהם

ביטוח רכב מספק הגנה מנזקים כלכליים אדירים לאחר תאונה, בין אם מדובר על נזקים לרכב עצמו, או לאנשים שנסעו בו. אחד מהדברים המשפיעים באופן המשמעותי ביותר על נכונותם של אנשים להשקיע בביטוח הרכב, הוא המחיר. מחיר הרכב נגזר בין היתר מזהות הנהגים. במאמר זה, נפרט על השפעת ההגדרה של אחד מהנהגים הרשומים כנהג צעיר או חדש, כדי לסייע בבחירה נבונה

חדשות כיפה תוכן שיווקי 26/05/20 19:23 ג בסיון התשפ

נהג חדש, נהג צעיר והביטוח שביניהם
נהג צעיר, צילום: pixabay

מי נחשב נהג חדש?

מזה כ-15 שנה, החוק הישראלי מגדיר תקופה לאחר קבלת רישיון הנהיגה, בה הנהג נחשב לנהג חדש. הסיבה העיקרית לשינוי התקנות, היא שמחקרים מצאו שנהגים חדשים שעולים על הכביש, נמצאים בסיכון גבוה בהרבה לעבור תאונה. החוקים שחלים על נהגים חדשים כוללים בין השאר שנתיים של תליית שלט נהג חדש על השמשה האחורית כדי לידע נהגים אחרים, חובת ליווי במשך שלושה חודשים על ידי נהג בוגר ומנוסה, ואיסור על הסעה של יותר משני נוסעים אלא אם קיים מלווה מבוגר ברכב. חובת הסעת שני הנוסעים בלבד מתקיימת אך ורק עבור נהגים שגילם צעיר מ-21, ומתבטלת לחלוטין לאחר מכן.

 

מי נחשב נהג צעיר?

בשונה מההגדרה של נהג חדש, ההגדרה של נהג צעיר היא נזילה בהרבה. הגדרת נהג כנהג צעיר, בעיקר לצרכי ביטוח רכב, תלויה במידה רבה בזהות חברת הביטוח עמה אתם דנים. כל חברת ביטוח ניסחה תקנון שונה, המגדיר אחרת את הנהגים כנהגים צעירים. בדומה לנהגים חדשים, גם נהגים צעירים יחסית, בגילאי ה-20 לחייהם, נמצאו כמעורבים הרבה יותר בתאונות דרכים. לכן, כאשר חברת ביטוח מנסחת הסכם ביטוח רכב עם לקוח, כל נהג צעיר מבחינתה מעלה את הסיכון. חלק מחברות הביטוח מחילות את חוק נהג צעיר עד גיל 25, וחלקן בגילאים צעירים או מבוגרים יותר.

 

מהן ההשפעות העיקריות של ההגדרה על תמחור הביטוח?

הגדרת הנהג כנהג צעיר על ידי חברת הביטוח, או כנהג חדש על פי החוק, משפיעה באופן חד על תמחור הביטוח. ביטוח רכב נקבע על פי חישוב סיכונים מדויק של חברת הביטוח, אשר משפיע על היכולת שלה לתמחר את מחיר הכיסוי החודשי. מאחר ונהגים חדשים או צעירים מהווים תוספת סיכון, הפרמיה המשולמת גם תעלה. נהגים צעירים ונהגים חדשים מתומחרים אחרת בחברות הביטוח השונות, ולכן כדאי מאוד לבדוק היטב באיזה קטגוריה נמצאים הנהגים המשתמשים ברכב, ולהתאים את הביטוח לכך. לעיתים קרובות, חברות הביטוח גם יטילו עלות השתתפות עצמית גבוהה יותר על תאונות בהן היה מעורב הנהג החדש או הצעיר. אם תרצו להוריד את מחיר התשלום החודשי הקבוע, תוכלו לסכם עם חברת הביטוח על השתתפות עצמית גבוהה במיוחד במקרה של תאונה, אך מאחר ונהגים חדש וצעירים מעורבים בתאונות בתדירות גבוהה יחסית, לא בטוח שמדובר בהחלטה נבונה.

 

איך ניתן להוריד את עלויות הביטוח?

הדרך המהירה ביותר להוריד את מחיר ביטוח הרכב, היא להסכים לתוספת השתתפות עצמית, בתמורה להורדה בתמחור החודשי. מדובר באפשרות מסוכנת יחסית, אבל אם אתם סומכים על יכולות הנהיגה של כלל הנהגים המשתמשים ברכב, יתכן ומדובר באפשרות משתלמת. דבר חשוב נוסף שיש לעשות כדי להוריד את מחיר הביטוח, הוא לוודא שהביטוח מותאם לקטגוריה בה נמצאים הנהגים המשתמשים ברכב. אם עברו כבר שנתיים מאז מועד קבלת הרישיון, או שהנהג הוציא את הרישיון לרכב בגיל מתקדם יחסית, יתכן מאוד ותוכלו להעביר אותו לקטגוריה משתלמת יותר. בכל מקרה, נסו תמיד לחפש את ההצעה המשתלמת והמתאימה ביותר למשפחתכם.