איך לחזק את מערכת החיסון ולהפחית את הסיכוי להידבק בוירוסים?

חדשות כיפה תוכן שיווקי 06/05/20 16:15 יב באייר התשפ

איך לחזק את מערכת החיסון ולהפחית את הסיכוי להידבק בוירוסים?
כמה חום יש?, צילום: shutterstock

המערכת החיסונית היא אחד הנכסים החשובים ביותר שיש לכל אדם. בעידן הקורונה, שלפי המומחים היא בהחלט לא המגפה האחרונה שאיתה יידרש להתמודד המין האנושי, גוברת החשיבות של מערכת חיסון חזקה, וגם בשגרה כדאי מאוד לספק לגוף כלים יעילים למאבק בווירוסים. הבסיס הוא תזונה נכונה, לפי ההמלצות שיפורטו בהמשך, ובמידת הצורך אפשר להיעזר גם בתוספים מתאימים.

איזה ויטמינים חיוניים לתפקוד מיטבי של המערכת החיסונית?

כדי שמערכת החיסון תגן עלינו מפני נגיפים מכל הסוגים, אנחנו חייבים לספק לה קודם כל ויטמינים חיוניים.

בפרט חשובים הוויטמינים הבאים:

ויטמין C - ויטמין שבין השאר מקצר את ההחלמה משפעות חורף, מהווה נוגד חמצון אפקטיבי ותורם גם לבריאות העור. המקור הטוב ביותר לוויטמין C הוא פירות וירקות טריים, ובמיוחד פירות הדר, תותים, פירות יער, פלפלים אדומים וברוקולי.

ויטמין A - ויטמין חיוני לייצור תקין של התאים במערכת החיסונית. הוא נמצא בשפע בפירות ובירקות כתומים דוגמת בטטות, גזר, דלעת, מנגו ומלון, וגם בחלמון ביצה.

ויטמיני B - ובמיוחד B9 שמוכר גם בשם חומצה פולית, B12 ו-B6 שמסייע לייצר את תאי הדם האדומים וחשוב גם לטובת פעילות עצבית תקינה. מקורות טובים ל-B6 הם קטניות, נבטים, אגוזים, ביצים ובשר. חשוב להיזהר מצריכת יתר של ויטמין זה כדי לא לגרום לבעיות עצביות. חומצה פולית קיימת בשפע בירקות ירוקים, בקטניות, בזרעי חמנייה ובדגנים מועשרים.

עוד ויטמין חשוב הוא D, שבין השאר מאפשר ספיגת סידן יעילה - על חשיבות הסידן תוכלו לקרוא בפסקה הבאה.

המינרלים שמאפשרים למערכת החיסון להגן עלינו

בנוסף לוויטמינים, הגוף שלנו זקוק גם למינרלים כדי שהתפקוד של כל המערכות, ובפרט זו שמגנה עלינו מפני וירוסים, חיידקים ושאר אויבים, יהיה מיטבי.

המינרלים החשובים ביותר הם:

סידן - ליונים של סידן תפקיד חשוב בבניית תאים בגוף באופן כללי, ובפרט להגדלת מספר תאי הלימפוציטים (תאי T) שבעזרתם מערכת החיסון מגינה מפני נגיפים. סידן נמצא במאכלי חלב שונים, כשעבור הרגישים ללקטוז וכל מי שנמנע ממוצרי החלב מכל סיבה שהיא ישנן אופציות אחרות: קטניות ובמיוחד סויה על המוצרים שמפיקים ממנה (טופו ועוד), טחינה, שומשום ותוספים איכותיים כמו למשל Density שהוא סידן אמורפי שהספיגה שלו בגוף אפקטיבית במיוחד.

סלניום - שנמצא באגוזי ברזיל וגם בפטריות שיטאקי ודגנים מלאים.

אבץ - מזרז החלמת פצעים ולוקח חלק בתהליכי ייצור תאים וחלוקתם. את האבץ ניתן להשיג דרך אכילת איברים פנימיים וביצים, וגם ממקורות צמחיים שונים ובהם אגוזים, נבט חיטה, קטניות ועוד.

ברזל - עוד מינרל שניתן להשיג גם משלל מאכלים מן החי וגם ממאכלים רבים מן הצומח. ברזל מהצומח נספג היטב בלוויית ויטמין C, שכאמור חיוני גם לכשעצמו. המזונות שכוללים ברזל הם ירקות ירוקים, בשר (בקר / הודו / עוף), דגנים (בפרט אלה המועשרים), קטניות ועוד.

פעילות גופנית

עוד המלצה חשובה היא להקפיד על פעילות גופנית סדירה. מחקרים רבים מצאו קשר הדוק בין ספורט לבין חיזוק המערכת החיסונית ובפרט בגילאים מבוגרים. עבור כל מי שמתאמן, בכל רמת עצימות, מתחזקת ההמלצה להקפיד על תזונה נכונה לפי ההמלצות הנ"ל. בפרט גדלה חשיבות הסידן, שאחראי לבניית עצמות חזקות שיעמדו בעומסים המופעלים עליהן תוך כדי הפעילות.