נגיף הקורונה – דרכי מניעה

חדשות כיפה תוכן שיווקי 01/04/20 13:38 ז בניסן התשפ

נגיף הקורונה – דרכי מניעה
מסכות קורונה, צילום: pexels (Anna Shvets)

מהו נגיף הקורונה?

מקור השם "קורונה" לקוח מהמילה הלטינית "כתר" או הילה, מכיוון שבהסתכלות על הנגיף במיקרוסקופ צורתו מזכירה קצת צורה של כתר מלאכותי או הילה של שמש.

קורונה הוא נגיף ממשפחת הסארס מארס שהתסמינים שלו מזכירים שפעת. נגיפי הקורונה הם משפחה גדולה של נגיפים הידועים כגורמים למחלות בקרב בעלי חיים ויכולים לגרום לתחלואה גם בקרב בני אדם.

אין עדיין תרופה או חיסון לנגיף אך מתבצעים ניסיונות לפיתוח חיסון למחלה.

הנגיף קורונה החדש, COVID -19  החל בעיר Wuhan , שבסין ומשם התפשט למדינות רבות ברחבי העולם.

 

כיצד נדבקים בנגיף?

הנגיף מועבר בין אנשים בהדבקה טיפתית, בדומה לדרך שנדבקים בשפעת. הנגיף חודר למערכת הנשימה וגורם לחום, התעטשות ושיעול או במקרים של מחלות רקע ישנן תופעות לוואי חמורות יותר. לכן חשוב לשמור על ההיגיינה: לשטוף ידיים היטב במים וסבון ולהשתמש באלכו-ג'ל. כמו כן, חשוב להקפיד להימנע מלגעת בפנים או ללחוץ ידיים.

הנגיף מועבר בעיקר מחולים שיש להם תסמינים של הנגיף, אך ראוי לציין שיש הוכחות להדבקה גם מחולים אי סימפטומטיים, שלא רואים אצלם תסמינים של המחלה למרות שהם נדבקו בנגיף.

מתי והאם כדאי להשתמש במסכת פנים? והאם היא מגינה מפני הידבקות?

מסכות פנים הן מסיכות היגייניות המיועדות למנוע חדירה של חיידקים הנישאים באוויר ומשמשת בתור אמצעי הגנה. תפקידה לשמור על היגיינה של אזור הפה, העיניים והאף. מסכות הפנים אינן מונעות הידבקות במחלה אך הן שומרות על סטריליות.

מי שנדרש לעטות את המסכה הם מי שמפתח תסמינים, מאובחנים בקורונה ואנשי הצוות הרפואי.

ישנן מספר סוגים של מסיכות, שהסוגים העיקריים הן מסכות מגן נשימתיות ומסכות מנתחים.

מסכת מנתחים מגנה על האזורים של האף והפה ויעילה במיוחד לחסימה של חלקיקים וטיפות גדולות אך היא אינה מספיק יעילה בסינון של ארסינול. יתר על כן, מסכות אלה אינן נותנות הגנה מלאה מכיוון שהן אינן מספיקות הגנה הרמטית ואינן מהודקות היטב לפנים.

לעומת זאת, מסכות נשימתיות מהודקות מסביב לאזורים של האף והפה וכוללות מסנן אשר מונע מעבר של חלקיקים בגודל מוגדר. למשל, מסכת פנים מסוג נשמית N95 מסייעת למנוע מעבר של לפחות 95%  מכל החלקיקים הגדולים מ-0.1-.03 מיקרון. האנשים המשתמשים במסכת מגן נשימתית צריכים לעבור הדרכה והתאמה שלה לפנים על מנת למנוע דליפה של אוויר מסביב לפנים. המסכה פחות יעילה בקרב גברים בעלי זקן.

 

מהם הסימפטומים של נגיף הקורונה?

הסימפטומים הנפוצים של המחלה הם חום ובעיות במערכת הנשימה. שבאים לידי ביטוי בשיעול, התעטשות, קוצר נשימה ולעיתים גם חום וכאבי שרירים. במקרים קשים יותר המחלה יכולה לגרום לדלקת ריאות ואי ספיקה נשימתית.

במקרה שבו נחשפים לחולה קורונה איך זה סימן וודאי להדבקות בנגיף. אך, על מנת להפחית את הסיכוי להדבקה יצאה ההנחיה לפיה מי שנחשף לחולה קורונה נדרש להיות בבידוד במשך 14 יום.

בקרב מחצית מהנבדקים בנגיף התסמינים יופיעו לאחר 7- 4 ימים, אך ישנם גם מקרים שהסימפטומים הופיעו לאתר זמן ממושך יותר (עד 21 יום). במקרה של הדבקות התסמינים של המחלה באים לידי ביטוי בהצטננות קלה אשר חולפת ללא שום קבלת טיפול רפואי. לעומת זאת, במקרה ומדובר באדם עם מערכת חיסונית חלשה, נשים בהריון, חולי לב, חולי סרטן וכדומה הנגיף עלול לגרום למחלה קלינית קשה.

כיצד להימנע מהדבקות בנגיף הקורונה

בכל יום שעובר יותר ויותר אנשים נדבקים בווירוס הקורונה, אך ישנן פעולות פשוטות ובסיסיות שחשוב שכל אחד מאתנו יקפיד לעשות על מנת למנוע את התפשטות של הנגיף ויצמצם את הסיכוי להידבקות.

  • מומלץ להימנע מהגעה לבתי חולים ומרפאות במקרים שאינם דחופים או במידה והתסמינים מזכירים סימפטומים של קורונה. ישנם מגוון שירותים רפואיים מגוונים שניתנים און ליין דרך קופת החולים שלכם. על פי ההנחיות של משרד הבריאות, למי שיש חום גבוהה, מעל 38 מעלות ותסמינים נשימתיים נדרש להיות בבית עד יומיים לאחר שהחום יורד, ולהימנע ממגע עם אנשים נוספים שנמצאים בבית וליצור קשר עם מד"א.
  • רחיצת ידיים – חשוב לשטוף ידיים מספר פעמים ביום  יש להרטיב את הידיים במים ולהשתמש בכמות מספקת של סבון. לשפשף את הידיים כף אל כף, שכף ימין על גב כף יד שמאל בשילוב אצבעות, ולהיפך. שפשוף, סיבובי של אגודל שמאל מהודק בתוך כף יד ימין ובכיוון ההפוך. לשפשף מסביב לכף היד הנגדית שהאצבעות מהודקות. לאחר מכן, יש לשטוף היטב את הידיים במים ולייבש את כפות הידיים בנייר או מגבת חד פעמית. את הברז יש לסגור על ידי מגבת.
  • שמירת מרחק –  יש לשמור על מרחק של 2 מטר לפחות אחד מהשני, בייחוד מאנשים עם תסמינים של הנגיף (שיעול, חום התעטשות), מכיוון שבזמן שמשהו משתעל או מתעטש בקרבתכם עפות לאוויר רסיסים של טיפות זעירות שנושאות את הנגיף. שמירה על מרחק מונע חשיפה למחלה.
  • להימנע מנגיעה בפנים, במיוחד באזור הפה, האף והעיניים -  מגע הידיים בפנים יכול לגרום לנגיף לעבור מכפות הידיים למערכת הנשימה ולגרום להידבקות בנגיף.
  • שמירה על היגיינה - על מנת לשמור על היגיינה נכונה חשוב להקפיד להישמע להוראות של משרד הבריאות ועל מספר כללים חשובים: שימוש בניירות טישו חד פעמיים ולא במגבת, התעטשות למרפק ולא לכף היד, שימוש בכפפות חד פעמיות ומסכות, שטיפת ידיים ושימוש באלכו-ג'ל.
  • להישאר תמיד מעודכנים - חשוב לעקוב אחר ההנחיות וההוראות של משרד הבריאות ולהיות מחוברים לחדשות בכל עת. להקפיד להישמע ולפועל לפי ההוראות וההנחיות בתקשורת. בנוסף לכך, משרד הבריאות מפרסם את כל המקומות העדכניים שבהם הייתה חשיפה לחולים בווירוס הקורונה ועל מי שבא במגע עם חולה מאומת שצריך להיכנס לבידוד.

ווירוס הקורונה עובר דרך אוויר או מגע עם אדם נוסף, מספיק זמן שהייה קצר ליד משהו שנושא את הנגיף כדי להגדיל את הסיכון בהידבקות במחלה. מכיוון שאפשר להידבק גם מנשאים שלא פיתחו סימפטומים של מחלה חשוב לשמור מרחק של 2 מטר אחד מהשני.

אין אפשרות להיות מוגנים ב-100% מהנגיף ואין עדיין חיסון למחלה. אך שמירה על כל הכללים תסייע לצמצם את הסיכון להידבק ולכן מומלץ להקפיד עליהם.