בלאק פריידיי בחנות או באתר? כל מה שעומד מאחורי הקניות ברשת

חגיגות הבלאק פריידיי שסוגרות את חודש הקניות כבר כאן, רבים צובאים על החנויות והקניונים, חשבתם על האופציה להינות מהמבצעים וההנחות בלי לצאת מהבית ולחכות שעות בתור? בכתבה הבאה, כל מה שעומד מאוחרי הקניות ברשת, הסיכונים היתרונות, וכמות הפריטים המיותרים שנקנה במבצע

חדשות כיפה אהבה פז, חדשות כיפה 28/11/19 15:05 ל בחשון התשפ

בלאק פריידיי בחנות או באתר? כל מה שעומד מאחורי הקניות ברשת
צילום: shutterstock

חודש נובמבר ידוע כחודש הקניות באינטרנט, שופינגIL, בלאק פריידי, סייבר מאנדיי, יום הרווק הסיני ועוד מבצעים שגורמים לאנשים לא להפסיק לקנות, אז מה גורם לאנשים להזמין בגדים ומוצרים ברשת ולא לצאת לקניון לראות בעיניים ולקנות? יצאנו לבדוק.

שיר בת 27, מתגוררת באחד מיישובי השומרון, היא מגדירה את עצמה כמכורה לקניות באינטרנט ומספרת לנו מה כל כך מושך ומספק ברכישה מהמחשב: "כשאני מזמינה באינטרנט אני חוסכת זמן של נסיעה, מציאת חנייה, עומס בחנויות ובמדידת הבגדים בתאי ההלבשה, לעמוד בתור ולשלם, כל זה דורש ממני המון זמן שנחסך. בגלל שהקנייה נעשית בלחיצת כפתור, זה כל כך קל ומהיר, בלי מאמץ, יש מבחר יותר גדול וטווח מחירים רחב מאוד זה מעודד אותי להמשיך ולקנות באינטרנט ומושך יותר מקנייה בחנות". 
גם יוסי כהן (28) מדגיש את היתרונות שציינה שיר ואומר: "לקנות באינטרנט זה קל ופשוט, לא צריך להתאמץ ולהתחיל להסתובב בקניונים וחנויות ולחפש שעות. מצאת מה שאתה רוצה? קנית. לא מצאת, התקדמת הלאה. אנשים נמשכים לקנייה ברשת בגלל שזה נורא זמין, נגיש וקל"

רבים מדווחים כי הקנייה באינטרנט גורמת להם לקנות יותר פריטים ולעיתים כאלו שלא היו צריכים ולא תכננו לקנות, אך יש את אלו המתוכננים שלא יתנו לעצמם לרכוש מעבר למה שקבעו, כמו שאומר יוסי: "אני מניח שרוב האנשים כן יקנו דברים שלא חשבו עליהם, כי נורא קל להוסיף דברים לסל, זה ממש לחיצת כפתור, אבל אם אתה מגיע מחושב מראש ויודע מה אתה רוצה יותר קל להשתלט ולא לקנות דברים שלא התכוונתי לקנות"
 

צילום: shutterstock


שיר עונה על כך ואומרת: "אין ספק שכשרוכשים באינטרנט קונים יותר, האתר כבר מכיר את מה שמעניין את הקונה ודוחף לו אביזרים או דברים שדומים, או דברים שקונים אחרים שקנו את מה שקניתי קנו גם וכך גורמים לקנות עוד דברים שלא תכננת, פעם הייתי קונה הרבה דברים שלא הייתי מוציאה עליהם כסף בחנות פיזית, אבל עם הזמן, לומדים להיות ממוקדים בקנייה באינטרנט"

ואם שאלתם איך אפשר לוותר על החוויה של הקנייה, ללכת לקניון למדוד ולחזור הביתה עם השקיות? נענה לכם שלגברים שסובלים מהשיטוט ומדידת בגדים זה פתרון מעולה, יוסי מספר שהחוויה ברכישה באינטרנט היא טובה הרבה יותר: "חווית הקנייה ככה היא מעולה. להסתובב שעות על גבי שעות ולמדוד זה ממש לא כיף".

ואם חשבנו שרק גברים סובלים מהחיפוש המייגע בחנויות כנראה שטעינו, גם שיר ענתה שהחוויה החדשה משמחת ומהנה יותר: "ההמתנה למוצר שיגיע בדואר זה החוויה פה, כי גם יש חוויה בללחוץ על כפתור הקנייה, וגם ההגעה של המוצר בדואר זה שיא הכיף! אני לא אוהבת למדוד, בחנויות בדרך כלל אין את המידות שלי וזה מתסכל, באינטרנט אני מוצאת הכל, ובסוף הכי כיף לקנות בגדים מהספה בבית"

צילום: shutterstock


ומה לגבי מדיניות ההחזרות של רכישה באינטרנט, מה עושים כשמשלוח שהגיע אליך לא טוב? מידה לא מתאימה, או מוצר פגום?
שיר: "החזרתי כמה דברים (בעיקר בגדים בחנות של בגדים) החזירו לי כסף ואת עלות המשלוח, בדרך כלל אני מחזירה רק מוצר שעלה הרבה כסף, אחרת זה לא משתלם. אם המוצר פגום, אין צורך להחזיר, ואני מקבלת החזר כספי. עם הזמן, לומדים גם איזה מוצרים רק נראים טוב בתמונה, ואיזה הם באמת שווים קנייה, וכך לומדים לשכלל ולייעל את הקניות שלך ברשת" 

יוסי: "יש בגדים שהזמנתי מחו"ל שלא היו במידה מתאימה, שלחתי חזרה בדואר. גם היום אם אתה משלם בפייפאל אתה יכול לקבל החזר על המשלוח אז בכלל החיים תותים". 

הקנייה במבצעי רשת היא לא רציונלית

ד"ר גיא הוכמן מרצה לפסיכולוגיה במרכז הבינתחומי בהרצליה משתף אותנו בצדדים הפסיכולוגיים של הקונים ברשת, ושל טרפת המבצעים ברשת: "אין ספק שכל הימים המיוחדים והמרוכזים של המבצעים גורמים לאנשים לקנות יותר, החרטה היא אחד המנגנונים הפיסכולוגיים שהכי מניעים אותנו, ולכן כאשר אדם יודע שיש לו דד ליין ויכול להיות שהוא יפספס יש לו מוטיבציה יותר גדולה לרכוש."

"הקניות בימים אלו הם לא רציונליות, אלא אם כן יש משהו מיוחד שחשבתי מראש ורציתי לקנות אותו ופתאום ראיתי אותו בהנחה אז יהיה לי רווח, אבל אם בגלל שיש הנחה ואני לא רוצה לפספס אני אקנה זה לרוב יהיה קניות לא מוצדקות"

איך משפיעה הקנייה ברשת על סך הרכישות של אדם והפריטים אותם יקנה?

"יש השפעה רבה, ישנו מס פסיכולוגי על קניות שנקרא כאב התשלום, כואב לנו לשלם על דברים וככל שהתשלום יותר מוחשי זה יותר כואב, אז אם אני הולך לחנות וצריך להוציא את הארנק מהכיס ולהוציא את הכסף מהארנק ולהגיש את הכסף למוכר, זה גורם לי להרגיש בצורה מאוד מוחשית את הכאב, את המחסום הפסיכולוגי הזה, ולכן אני אחשוב כמה פעמים לפני שאוציא את הכסף.
לעומת זאת ברכישה באינטרנט לפעמים אני מכניס את מספר האשראי ולפעמים הוא כבר שמור במחשב ואפילו את זה אני לא צריך לעשות או בחשבון פייפל שאז אני לא צריך לעשות כלום, על ידי לחיצה על כפתור אני מקבל מוצרים הביתה, אני לא מרגיש בכלל את הכסף שהולך לי, ולכן אין שום מנגנון פסיכולוגי שעוצר אותי. ובגלל זה יותר קל לי לבזבז ולהוציא יותר כסף באונליין, וכמובן כשיש הנחות זה גורם לי לקנות יותר"

הרבה אנשים שהיו רוצים לקנות באינטרנט ולהנות מהנחות, משלוחים עד הבית ורכישה קלה ומהירה חוששים לקחת סיכון ולהזמין מוצרים בלי שראו אותם או מדדו ונפגשו פיזית עם המוצר, על כך אומר ד"ר הוכמן: "המוחשיות של הדברים בהחלט עוזרת לקבלת ההחלטה של הקנייה, אנחנו רוצים להרגיש לראות ולחוש את המוצרים, וכמובן קיים אלמנט הסיכון האם מי שנמצא מאחורי המקלדת הוא עסק שאני יכול לסמוך עליו, שאכן ישלח לי את הפריט שקניתי או שהמוצר לא יגיע בזמן. 
החששות הולכים ופוחתים כיוון שחברות האשראי היום נותנות ביטוח ואפשר לסמוך עליהם יותר, ובגלל שהקנייה באינטרנט נהייתה מאוד נפוצה יש פחות סיכון שהדברים לא יגיעו, מה גם שכשאדם רואה שכולם עושים את זה ומקבלים את המוצרים הוא חושש פחות.
בנוסף יש המון אתרים שמשקיעים בלתת לצרכן את האפשרות לראות איך יראה המוצר בכל מיני דרכים שונות, ומה שהרבה אנשים שעדיין חוששים יעשו זה פשוט לשלב, אם הם רוצים לקנות משהו באינטרנט הם ילכו לחנות יראו את המוצר ואז יחזרו הביתה וירכשו ברשת, אז נכון שקיים המחסום והרתיעה מכך שלא בודקים פיזית את המוצר אבל יש דרכים להתגבר על זה, והרבה אנשים מוכנים גם לקחת את הסיכון"

👈 אומץ הוא לא רק בשדה הקרב - הכנס שישבור לכם את הקונספציה. יום ראשון הקרוב 31.3 מלון VERT ירושלים לפרטים נוספים לחצו כאן