ראש השנה בפתח כל הסימנים לזהות דבש מזויף

בשבועיים הקרובים, רוח החג תשרור בבתים ובחנויות, וישראלים רבים יבחרו את התפוחים וצנצנות הדבש הטובות ביותר לשולחן ראש השנה. אז איך בוחרים דבש תקני? ומה הבדיקות שעושים במכון התקנים לקביעת איכות הדבש?

חדשות כיפה חדשות כיפה 23/08/21 10:49 טו באלול התשפא

כל הסימנים לזהות דבש מזויף
דבש, איך , צילום: shutterstock

ראש השנה מתקרב אלינו בצעדי ענק, ואיתו המירוץ לקניית כל המוצרים לסדר הברכות והאיחולים בשולחן החג. הרימונים והתמרים ישתלטו על החנויות, אך אין ספק שגולת הכותרת של הערב הוא התפוח בדבש. אז רגע לפני שאנחנו ממלאים את עגלות הסופר באריזות חגיגיות של דבש, כדאי לדעת שמידי שנה מתגלות צנצנות דבש מזויפות. אז איך מזהים אותן ובוחרים רק מוצר טוב ואיכותי? 

דבש תקני הוא מוצר טבעי שאינו אמור להכיל חומרים משמרים או מייצבים למיניהם, לכן חשוב מאוד לשים לב למספר פרמטרים שאכן עומדים בדרישות התקן ומעידים על דבש איכותי, מפוקח וטהור. דבש בעל תו תקן נמצא בפיקוח שוטף של מכון התקנים ועובר בדיקות מקיפות במעבדות מכון התקנים המוודאות כי הוא דבש טבעי, ללא תוספות סוכרים ותוספות מלאכותיות אחרות. מומחי המכון מוודאים כי הדבש נאגר על ידי הדבורים מצוף הפרחים ולא נעשו בו שינויים בתהליך העלול לפגוע באיכותו.

אז איך תוכלו לזהות דבש תקני?

כדי להימנע מרכישת דבש שאינו עומד בתקן צריך לוודא מספר דברים. הדבר הבסיסי ביותר שצריך  לשים לב אליו הוא בכלל חיצוני. טרם הקנייה יש לבדוק האם יש סימון של שם האורז, כתובתו, תאריך האריזה מסומן בגלוי (יום, חודש ושנה) ותאריך תפוגה המסומן במילים "עדיף להשתמש לפני".

הדבר השני הוא המחיר, כשבהפוך על הפוך דווקא אם המחיר גבוה כנראה שהוא מעיד על אמינות גבוהה של המוצר. לעומת זאת, אם מחירו של הדבש נמוך באופן משמעותי, הדבר עלול להעיד על זיוף הדבש או שמירתו בתנאים לא נאותים שפגעו באיכותו.

יש לציין כי אם פתחתם צנצנת וראיתם דבש קשה ולא נוזלי כנהוג, לא בהכרח מדובר במוצר נחות אלא בנטייה הטבעית של הדבש להתגבש ולהתקשות מעט. השריית הצנצנת במים חמימים, תסייע להשיבו למצבו הנוזלי.

יש 5 בדיקות עיקריות שעורך מכון התקנים לאיכות הדבש. תכולת המים בדבש: כמות המים המותרת היא עד 20 אחוזים. מעבר לכמות זו יכולה להיווצר תסיסה שתכיל חיידקים, מה שיפגום באיכות הדבש. פעילות אנזימטית בדבש: תכונה שנבדקת במעבדה ומאפשרת לוודא שהדבש טבעי. בדיקת סוכרים: הפרמטרים של הסוכרים נבדקים כדי לגלות אם נוספו סוכרים ממקור חיצוני ולא מהדבש עצמו. מרקם הדבש: בדיקת המרקם צריכה להצביע על כך שהוא אחיד, ללא קצף, לכלוך או עובש. תנאי אחסון: מוודאים כי הדבש אוחסן במקום מוצל והרחק ממקור חום.