הזמן המופלא של ראשית המסיק

הכרמים המאפיינים את הנוף  הארץ ישראלי מסמלים היסטוריה שורשיות ומסורת. אנו ב“משק אחיה“ ממשיכים את המסורת העברית בארץ ישראל ומגדלים באהבה ובמסירות מאות דונמים של עצי זית מזנים שונים ודוגלים בעבודה עברית מודרנית

חדשות כיפה בשיתוף משק אחיה 24/11/20 17:42 ח בכסלו התשפא

הזמן המופלא של ראשית המסיק
שמן זית, צילום: shutterstock

ראשית המסיק היא תקופה מיוחדת עבורנו בשנה, בה, למשך תקופה קצרה, הכל עדיין ראשוני ומרגש. עונת המסיק מתחילה בחודש אוקטובר, מיד אחרי חג סוכות, ונמשכת עד חודש דצמבר, בחנוכה. זוהי עונת הסתיו, תקופה בה עצי הזית עמוסי פרי וממתינים בדריכות למוסקים, שכבר מתחילים לחמם מנועים לעבודה ולשיא ההתרחשות החקלאית!

זהו זמן של התחדשות גם בבתי הבד, במהלכה מקבלים מן החקלאים את זני הזיתים הראשונים שמבשילים ומייצרים מהם את שמן הזית המשובח ביותר לצריכה השנתית.

עץ הזית הוא צמח חד עונתי, וזוהי התקופה בשנה בה זני הזיתים השונים מגיעים להבשלה. שמן הזית שמופק בראשית המסיק של כל זן תמיד יהיה עם ארומות טריות של פרארבקינה  טרי ועם טעמים עזים ומודגשים. לכל זן מועדי הבשלה שונים, והחקלאים במטעים מכירים את המאפיינים וההתנהגות, ויודעים היטב מתי למסוק כל אחד מהזנים. תחילת המסיק הוא עם הזנים שמבשילים מוקדם:

  • הראשון לסמן לנו שהוא מוכן למסיק נקרא זן ארבקינה - מפיקים ממנו שמן זית בעיקר  לתיבול דגים  והכנת בצק ולליווי של חומוס, עם אופי ארומטי שאינו משתלט. שמן ללא חריפות שמתאים מאוד גם לשתייה לחובבי הז'אנר
  • מתקדמים לפיקואל - ממנו בית הבד סוחט שמן זית בריא במיוחד ובעל מרירות עדינה וחמיצות נמוכה. מצוין לתיבול סלטים טריים, גבינות ומאכלים ים-תיכוניים. שמן עם נוגדי חימצון רבים וניתן לטגן איתו בקלות
  • ממשיכים עם זן ברנעזן ישראלי במקור, ממנו מתקבל שמן זית פירותי שמותאם מאוד לחך הישראלי . הוא בעל ניחוח פירותי והטעם שלו מעט חרפרף ודומיננטי. מוצלח מאד לתיבול
  • הלאה אל הזן הסורי - שמן זית כתית מעולה המוכר והאהוב, אותנטי וחזק. משמש כשידוך מושלם בחומוס, סלטים ומאכלים בהם רוצים להרגיש שמן זית מרשים. עשיר בחומצה אוליאית ונחשב לבריא במיוחד
  • מסיימים עם זן הקורנייקי ארומה עשבונית טרייה של עגבניות טריות מעניק לנו שמן זית שייחודו בניחוחות ירוקים, עשבוניים ומודגשים וברמת מרירות וחריפות מדויקת. מתאים לסלטים ומדגיש במיוחד טעמים של בשר ודגים.

אצלנו, במשק אחיה, מטעי הזיתים נמצאים בעמק שילה, ואיכות השמן המופק מושפעת מגובה פני הקרקע, וממכלול תנאי הסביבה (הטרואר) בחבל הארץ הייחודי הזה. בית הבד שלנו ממוקם קרוב מאוד למטעי הזיתים, ואנו משנעים אליו את הזיתים הטריים, שנמסקו זה עתה, בקלות ובמהירות. לכן, הם לא מספיקים להתחמצן, וכך מתקבל שמן בעל רמת חמיצות נמוכה.

מתחילת נובמבר 2020 עד תחילת ינואר 2021 תופק במשק אחיה סדרה מצטיינת שתיקרא "ראשית המסיק", כהוקרה על החגיגה החקלאית המסורתית. השמן הראשוני הזה, שמופק בבית הבד, ניחן בסגולות בריאותיות יוצאות דופן, ארומות חזקות וטעמים דומיננטיים. שווה כל טיפה!

סדרת ראשית המסיק מבית משק אחיה מוגבלת בזמן ובכמות, ולכן כדאי להתענג על בקבוקי השמן הללו, ולנצור את הטעם החזק שלהם בזיכרון החושי, עד לשנה הבאה.

שמני הסדרה (בקבוקי 750 מ"ל ופחי 5 ליטר ו-18 ליטר) יימכרו ברשתות השיווק, אצל הקמעונאים המורשים  והמפיצים שמביאים את המוצרים עד הבית, בהתאם לגיוון המוצרים שמחזיק כל אחד מהם, וכמובן גם באתר האינטרנט של החברה. בנוסף, כמיטב המסורת, נשתף פעולה עם שפים של מסעדות מובילות, שידגימו שימוש מיטבי בבישול ובתיבול עם שמני הזית של "ראשית המסיק".