איך תתמודדו עם בעיות שינה בתקופת הקורונה?

מגפת הקורונה חוללה שינויים דרמטיים בעולם ובאופן טבעי מדירה שינה מעיניהם של רבים. לפניכם מספר הצעות שאפשר לאמץ ולבחון את האפקטיביות שלהן כל אחד בחייו ובשנתו

חדשות כיפה בשיתוף פרמה גורי 26/07/20 19:40 ה באב התשפ

איך תתמודדו עם בעיות שינה בתקופת הקורונה?
צילום: shutterstock

הדיווחים על עלייה בתחלואה, המגבלות המשתנות ועתיד שלוטה בערפל בתקופה של חוסר וודאות יוצרים הפרעות שינה. מגפת הקורונה חוללה שינויים דרמטיים בעולם ובאופן טבעי מדירה שינה מעיניהם של רבים שלא מצליחים להירדם או מתעוררים בלילה עם פחדים ולחצים בעקבות התפשטות הנגיף בעולם. הפרעות שינה יכולות לבוא לידי ביטוי במגוון מצבים כשיש כאלה שיחושו לחץ נפשי גובר בעוד אחרים יחוו סימפטומים פיזיים של אי נוחות וכאבים. בשלב הראשון חשוב לברר אם יש מקור להפרעות שינה שקשור בסוגיה בריאותית או שינויים הורמונאליים ואולי הוא זה שמעצים את בעיית השינה ובשלב השני, אם לא מדובר בבעיה בריאותית כלשהי חשוב להשקיע משאבים בהשגת שינה טובה יותר. שנת לילה איכותית חשובה מאוד לוויסות ההורמונלי, לתפקוד הקוגניטיבי ולהורדת מפלס הלחץ. חשוב לישון לפחות בין 7-8 שעות מדי לילה שינה טובה ממנה מתעוררים רעננים ורגועים יותר, אחרי שנת לילה טובה גם הדאגות נראות לרוב קטנות יותר...

איך תוכלו להתמודד עם הפרעות שינה בעת שגרת הקורונה? לפניכם מספר הצעות שאפשר לאמץ ולבחון את האפקטיביות שלהן כל אחד בחייו ובשנתו. טקס השינה שעושה הבדל החזרתיות יכולה לתרום מאוד בתהליך ההכנה לשינה ובשינה. נסו ללכת לישון בשעות קבועות כדי לסגל את השעון הביולוגי לתהליך וחפשו לעצמכם מעין טקס שינה שתוכלו לחזור עליו כל יום מחדש. הפחיתו אנרגיות לקראת ההליכה למיטה ונסו להימנע מקפאין ומשקאות ממריצים ומאכלים מעוררים לפחות כ-6 שעות לפני השינה. בדקו שכל התנאים לשינה נוחים ולשביעות רצונכם בין אם מדובר בוויסות הטמפרטורה בחלל או שינה בבגדים נעימים ונושמים ומצעים נעימים. יש מי שמרגיעה אותם מוסיקה שקטה. בכל מקרה, כדאי לדעת שמסכים דלוקים עשויים לגרום להפרעות שינה ולפגוע באיכות השינה על פי מחקרים שנעשו בנושא. מחקרים אלה הצביעו על כך שמסכים עשויים להפר את האיזון של המלטונין שהוא ההורמון שאחראי בין היתר על שינה תקינה.

שקט נפשי לשינה טובה יותר אם החיבור לחדשות גורם לכם למתח מיותר רצוי שתמנעו ככל שניתן לפחות לפני ההליכה לשינה, כדי שלא תחשבו על מה קורה בחוץ כאשר אתם מתרכזים בשינה טובה. נסו למצוא מישהו שיתווך לכם בעדינות את החדשות ואם המצב הפוך ואתם מרגישים שעצם הידיעה של מה שקורה מאפשר לכם לישון יותר בשקט – עשו זאת.  אגב רגיעה, בדקו אילו טכניקות להרפיה יכולות לעזור לכם להירגע לקראת השינה בין אם מדובר בדמיון מודרך, יוגה, טכניקות נשימה עמוקה או כל טכניקה אחרת שתעזור לכם לנקות את הראש או להחליף מחשבות שליליות במחשבות חיוביות. בדקו אופציה של תמציות פרחי באך המסייעות בהתמודדות במצבים רגשיים ויכולות לסייע בהשגת שינה טובה יותר.

אם בעיות השינה לא נעלמות חשוב להתייעץ עם הרופא על מנת לבחון אם יש בעיה כלשהי שמסבירה את הקושי לישון טוב מלבד מתח נפשי.

*** רסקיו לילה מבית פרמה גורי עשוי מתמציות באך ומיועד ללילה. מסייע במצבים של חוסר שקט זמני נקודתי לפני ובמהלך הלילה בשל דאגות או מחשבות מטרידות.