המכינה בלוד בקריאה נרגשת: תנו לנו כח להמשיך!

חדשות כיפה בשיתוף מכינת מעוז לוד 16/07/20 13:44 כד בתמוז התשפ

המכינה בלוד בקריאה נרגשת: תנו לנו כח להמשיך!
מכינת מעוז לוד, צילום: מכינת מעוז לוד

 

בכתבה זו ברצוננו ליתן במה למכינה הישיבתית לצה"ל 'מעוז' בלוד ולעמוד על ייחודיותה. נפתח במשמעות המיוחדת במיקום של המכינה - שכונת רמת אשכול. הרב ישי לביא, ר"מ ותיק במכינה, משתף אותנו בהיסטוריה של השכונה. "רמת אשכול הייתה עד לפני עשרות שנים שכונה יהודית שכללה קהילות גדולות, בתי כנסת הומי חיים ובתי ספר מלאים בתלמידים. עם השנים, המצב בשכונה נעשה מורכב, רבים מתושבי השכונה עזבו את המקום והשכונה הוזנחה ונעשתה למאורת פשע ושאר מרעין בישין. לנוכח המצב ישבו על המדוכה אנשים טובים בעירייה ודנו כיצד ניתן לשנות את המצב. הרעיון שעלה היה להביא חבר'ה צעירים לגור בשכונה ומתוך כך לאט לאט מרקם החיים בשכונה יחל להשתנות: היהודים שכן נותרו לחיות בשכונה יחושו בטחון, מה שימשוך לשכונה משפחות ציוניות ואידיאליסטיות. כחלק ממימוש החזון הזה הוקמה המכינה הקדם צבאית 'מעוז' בשכונת רמת אשכול לפני כ-15 שנה. במשך השנים הפכה המכינה להיות המרכז היהודי התוסס בשכונה. סביבה קמו מעונות, גני ילדים ותלמוד תורה וסביבה התרכזו משפחות צעירות ושבו לשכונה. כל זה בא מכוח המכינה שבאה ונטעה את מקומה במרכז השכונה".


;

בראש המכינה עומד הרב ברק עוקבי, המממש את האידיאלים הציוניים בצורה המיטבית: תושב 'קידה' שבבנימין, קצין בכיר בגדוד מילואים בחטיבת כרמלי, שמוביל את המכינה. שאלנו את הרב ברק מה החותמת הייחודית אשר עושה רושם בתלמידי מכינת מעוז כחיילי צה"ל לעתיד. "המכינה שלנו היא מקום של תורה ושל שליחות גדולה. תורה המחוברת לחיים הישראלים המתחדשים במדינת ישראל. לכן, במכינתנו התלמידים עוברים הכנה משמעותית לגיוס לצה"ל. ההכנה כוללת לימוד מסודר ושיטתי בנושאים מגוונים לקראת השירות, מתוך רצון לבנות אנשי אמונה היודעים לפעול עם אל בעולם העשייה בכלל, ובפרט במשימה הקרובה - צבא ההגנה לישראל". מדגיש הרב ברק ואומר: "מרן הרב קוק כותב באורות כי אי אפשר לדבר על דבר תחייה לאומית אם לא נדבר על דבר תחיית כל נשמה ונשמה. התחיה הלאומית היא לא רק בבניין הארץ הגדול ולא רק בקיבוץ גלויות לארצנו אלא גם בתחייה של כל נשמה ונשמה. כל נשמה מתלמידי המכינה וכל נשמה של תושבי שכונת רמת אשכול. איכפת לנו מהשכונה, אנו אוהבים, קשורים ושייכים לשכונה. אנחנו פה בשבילם. אנו רוצים לגדל בחורים שיהיו מסורים לעם ישראל, מתוך קודש, מתוך תורה". ואם הזכרנו את הביטוי "אנשי אמונה" ודאי שכאן המקום להתייחס ל'עמוד התורה' שהוא המרכז והליבה של המכינה. במה מתאפיין לימוד התורה במכינה, שאלנו. "מטרתנו, בניין קומה תורנית של מידות, יראת שמים ואהבת תורה. העמקה אמונית והלכתית, מתוך לימוד בספרי היסוד של בית המדרש ומפגש חי עם תלמידי חכמים. ביסוס האמונה בדור, ובתהליכי ראשית צמיחת גאולתנו".

על הקשר הקיים עם אנשי השכונה, שמענו מפי אחד התלמידים במכינה, רועי אשש. "אנחנו במכינה שופעים לחיות את הפסוק "עולם חסד יבנה", במסגרתו באופן יום יומי אנו מחלקים מזון לאנשי השכונה שמצבם הסוציו-אקונומי ירוד, המפגש עמם מחבר בין הלבבות, מה שמביא בהמשך לקשר נוסף על רקע חגי ישראל - למשל - חלוקת חנוכיות וסופגניות בחנוכה, חלוקת חבילות סיוע בפסח, ובפרט בימי הקורונה, אז הסיוע היה יותר אינטנסיבי, סיוע שכלל חלוקות חבילות מזון למשפחות נזקקות, לימוד מקוון עם תלמידי בית ספר בעיר, התנדבות בספרייה העירונית ובגני הנוי. נוסף לכך, בל"ג בעומר יצאנו ברחבי השכונות עם דגלי ישראל וחממנו את הלבבות עם חלוקת מתנות. בנוסף, מתקיים באופן קבוע לימוד בחברותות עם ילדי השכונה". 

המכינה בלוד עכשיו ביום התרמה. בואו להיות שותפים עמנו >>