שיווק צעצועים וממתקים בצורת סיגריה - נאסרו בחוק

נכנס לתוקפו השלב השני ביישום החוק לאיסור פרסומת והגבלת השיווק של מוצרי טבק ועישון. ביניהן, הוראה האוסרת למכור בישראל מסטיקים, ממתקים וצעצועים בצורת סיגריות

חדשות כיפה חדשות כיפה 08/07/19 12:22 ה בתמוז התשעט

שיווק צעצועים וממתקים בצורת סיגריה - נאסרו בחוק
מסטיק בצורת סיגריה, צילום: האגודה למלחמה בסרטן

החל מהיום (ב') ה - 8 ביולי 2019, ייכנס לתוקפו השלב השני ביישום החוק המעודכן לאיסור פרסומת והגבלת השיווק של מוצרי טבק ועישון, ועמו עוד רשימת הוראות שנועדו להגן על הציבור מפני הקידום האגרסיבי של חברות הטבק והניקוטין.

שלב זה במיוחד רלוונטי לנושא מניעת החשיפה של ילדים לעולם העישון הממכר, היות והוא כולל הוראה האוסרת למכור בישראל מסטיקים, ממתקים וצעצועים בצורת סיגריות, אשר ביכולתם לתרום לצמצום שימוש במוצרי טבק בקרב בני נוער וצעירים.

ממידע שנאסף ב"אגודה למלחמה בסרטן" עולה, כי במשך עשרות שנים בישראל ובעולם שווקו מסטיקים וממתקים בצורת סיגריות, אשר העניקו לסיגריות המסוכנות מעמד של מוצר לגיטימי ו"נחשק", אך הודות לחוק המעודכן, מכירתם תיאסר עתה באופן מוחלט.

מחקרים מדעיים שנערכו לאורך השנים אף הוכיחו כי ילדים הצורכים ממתקים בצורת סיגריות, נוטים יותר להפוך להיות מעשנים בבגרותם וכי ממתקים הדומים לחפיסות סיגריות יכולים לעודד עישון בקרב בני נוער וצעירים. באחד ממחקרים אלו, אשר פורסם בכתב העת המדעי, בריטיש מדיקל ג'ורנל (BMJ) חוקרים מבית הספר לרפואה של אוניברסיטת רוצ'סטר שבמדינת ניו יורק ערכו חיפוש מעמיק אחר הביטוי "candy cigarettes"  - ממתקים בצורת סיגריות. וגילו מסמכים רשמיים של ארצות הברית, מחקרים אקדמיים וניירות עמדה של תעשיית הטבק, מהם עלתה תמונת מצב מדאיגה.

קמפיין נגד עישון

קמפיין נגד עישוןצילום: shutterstock

 

המסמכים חשפו כי ראשי תעשיית הטבק ראו בממתקים אמצעי פרסום אפקטיבי למעשני העתיד, עבדו בשיתוף פעולה הדוק עם יצרני הממתקים, פעלו להעלים עדויות מחקריות אודות הנזקים האפשריים והפעילו לוביסטים כנגד ניסיונות להגביל את מכירת הממתקים בחקיקה. עוד חשף המחקר של אוניברסיטת רוצ'סטר, אשר הוצג על ידי מרכז המידע של "האגודה למלחמה בסרטן" כי חלק מחברות הטבק העניקו רשות ליצרני הממתקים להשתמש בעיצוב המקורי של חפיסות הסיגריות האמתיות תוך שימוש בלוגו ובעיצוב זהה ביצור המסטיקים והשוקולד במטרה לעודד את הילדים להתייחס לסיגריות כאל מוצר לגיטימי.

לדברי מירי זיו - סגנית יו"ר "האגודה למלחמה בסרטן": "בכל יום גובה העישון בישראל קורבנות מוות ותחלואה במשפחות רבות כתוצאה מסרטן הריאות, סרטן הגרון, הכבד, הלבלב, המעי הגס, סרטן צוואר הרחם כמו גם ממחלות רבות אחרות.

 

זהו צעד היסטורי בקידום המאבק בנגע העישון שיאפשר להפחית את העישון בקרב מבוגרים ובמיוחד להגן בני הנוער והדור הצעיר מפני הקידום של מכשירי האידוי האלקטרוניים. היעד המרכזי של המאבק שלנו, הוא מניעת התמכרות הצעירים להרגל הממכר והקטלני, שכן הם רגישים במיוחד להשפעת ניקוטין שמקורו בסיגריות רגילות ובסיגריות אלקטרוניות הפוגע בהתפתחות המוח וכבר נמצא כי הן מכילות חומרים רעילים, חומרים מסרטנים ידועים ומתכות. נכון להיום, מתחילות גם להתגלות תופעות מדאיגות, של שינויים גנטיים בחלל הפה המזוהים עם התפתחות גידולים סרטניים, לחץ דם גבוה, שבץ מוחי וסיכון מוגבר למחלות לב (כפי שמודים אף היצרנים בעצמם)".