באנו חושך לגרש: מה התאורה הנכונה בבית?

חנוכה, חג האורים מעבר לפינה, והחורף בעיצומו, זה הזמן לבדוק את התאורה בבית, האם יש לנו אור חם, או אור קר, איזה צבע האורות שלנו ואיזה אווירה הם מכניסים לחיינו? המעצבת שרה טייץ עם טור אורות לקראת חג האור

חדשות כיפה שרה טייץ 15/12/19 16:02 יז בכסלו התשפ

באנו חושך לגרש: מה התאורה הנכונה בבית?
צילום: shutterstock

החורף בעיצומו ולוח השנה מראה שחנוכה ממש מעבר לפינה. כשאני חושבת על חנוכה מיד עולה בראשי שיר הילדים הידוע "חנוכה, חנוכה חג יפה כל כך..." שכן יש בחג הזה הרבה אור, חום ומשפחתיות. החורף הקר והחשוך שבחוץ מכריח אותנו להגביר אצלנו פנימה את האור והחום, ויש בהתכנסות המשפחתית הזאת סביב החנוכיה קסם שאין לו תחליף. 

נושא האור בבית, כלומר בחירת התאורה, הוא עניין כבד משקל בעל משמעות גדולה בעיצוב הבית. קורה לנו לא פעם שאנחנו מגיעים לבית יפה אך כאשר מביטים לתקרה- שוד ושבר, מהתקרה משתלשלות להן נורות ספירלה חסרות נוי וחן. 

השקעה בתאורה יפה ונכונה היא בעיני שלב בסיסי בעיצוב הבית. כאשר מתכננים שיפוץ או בניה, חובה להכניס בטופס ההוצאות סעיף של קניית גופי תאורה ראויים. 

תכנון נכון של תאורה מתחיל בשלב מוקדם מאוד של תכנון הבית- בשלב של תכנון החשמל כולו עוד לפני שישנם רצפה וקירות. נקודות התאורה צריכות להתאים למיקום המתוכנן של הרהיטים השונים- נקודה ממורכזת מעל פינת האוכל, נקודה ממורכזת מעל פינת הישיבה, נקודות מותאמות למטבח וכן הלאה. לא כדאי לסמוך על הסטנדרט הקבלני, כיוון שהוא אינו מותאם לסידור החדר כפי שאתם מתכננים אותו. 

 

צילום: shutterstock


לתאורה כידוע אין גוון אחיד, ונהוג לחלק את גווני האור לתאורה חמה וקרה. תאורה קרה יכולה להגיע עד לגוון כחלחל, לעומת התאורה החמה שיכולה להיות צהובה ממש. לרוב, נבחר בגוון כלשהו על הספקטרום, כאשר אני אוהבת להשתמש בגוון שנקרא "אור יום"- גוון ביניים אשר משלב תאורה חמה וקרה. בעיצוב הבית כדאי לשלב בהרמוניה את גווני התאורה השונים. 

איך נדע איזה גוון תאורה מתאים לכל אזור בבית?

ככלל, תאורה קרה מתאימה לחללים הגדולים והציבוריים בבית, לאזורי העבודה והמרחבים שבהם אנחנו יותר פעילים, כמו המטבח, סלון, פינת עבודה. 

תאורה חמה יוצרת אווירה חמימה ויותר אינטימית והיא מתאימה למקומות הפרטיים, כמו פינת קריאה שקטה וחדרי שינה. לרוב אני אוהבת לשלב את התאורה הזו בתור תאורת אווירה. 

 

עיצוב - שרה טייץ

עיצוב - שרה טייץצילום: סוזי לוינסון


ובשבוע הבא- ארחיב עוד על סוגי התאורה השונים והיכן הכי נכון לשים אותם. 

עד אז שיהיו לכולנו הכנות נעימות לחג הכי משפחתי בשנה!
 

לטורים קודמים

שרה טייץ - מעצבת פנים. לייעוץ ופניות למעצבת - sarakl1122@gmail.com

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן