המדריך המקיף לשיפוץ הדירה

כדי לסייע למשפצים שבדרך, נסקור את השלבים החשובים בתהליך השיפוץ, ומה חשוב לדעת בכל שלב ושלב בשיפוץ כללי. נתחיל עוד לפני שהפטיש מורם על הבית - בשלב התכנון

חדשות כיפה תוכן שיווקי 25/07/18 10:26 יג באב התשעח

המדריך המקיף לשיפוץ הדירה
צילום: shutterstock

ענף השיפוצים הוא ענף המגלגל מיליארדים, כאשר הקיץ הוא העונה העיקרית בה מתבצעות רוב העבודות ונסגרות רוב העסקאות. למרות העובדה שמאות אלפי בתי אב מבצעים שיפוצים בישראל כל שנה, מסתבר שעדיין רוב הלקוחות המשפצים עושים זאת ללא מספיק מידע, כך טוען נתנאל בר, מנכ"ל אתר שיפוצים פלוס, המחבר בין בעלי מקצוע בתחום השיפוצים ללקוחות. "רוב הלקוחות המעוניינים לשפץ יוצאים לדרך ללא מספיק מידע על מה שהם עומדים לעבור, מה שמוביל להוצאות מיותרות, בזבוז זמן ולפעמים עוגמת נפש רצינית - אם נופלים על קבלן חאפר", הוא אומר.

מהם המקומות העיקריים בהם אין מספיק מידע ללקוחות?

"יש הרבה נקודות חשובות בדרך. משלב הגדרת התקציב, דרך כתב הכמויות ובחירת הקבלן - חלק קריטי בשיפוץ - ודרך העבודות עצמן. וזה לא רק אשמת הלקוחות. אין היום מספיק מידע זמין ברשת על כל שלב בעבודות באופן ברור כך שלקוח שמשפץ יידע מה חשוב לבקש מהקבלן שלו. זה אחד הדברים שאנו שמים עליהם דגש באתר שיפוצים פלוס". 

אז כדי לסייע למשפצים שבדרך, הסכים בר שנסקור איתו את השלבים החשובים בתהליך השיפוץ, ומה חשוב לדעת בכל שלב ושלב בשיפוץ כללי. נתחיל עוד לפני שהפטיש מורם על הבית - בשלב התכנון.

לפני השיפוץ - להשקיע בחוזה, בחירת קבלן ולוח תשלומים
אחרי שלב הרעיונות וההשראה לשיפוץ חלומותיכם מגיע שלב הגדרת התקציב. בר ממליץ לבנות טבלת
אקסל ולנהל בה את התקציב באופן מדויק. "מומלץ להשאיר 20 אחוז מהתקציב לחריגות", הוא אומר, "ולעשות סקר שוק בנושא מוצרי הגמר, כי הם האלמנטים שהמחיר שלהם יכול לנוע בטווח רחב". 

צילום: shutterstock


במקביל לבניית התקציב מתגבשת התכנית האדריכלית. כדאי לבחור לצורך כך באדריכל או מעצב פנים על סמך המלצות, בדיקת עבודות עבר וכימיה אישית. שלב בחירת בעלי המקצוע הוא חשוב למדי, ונרחיב עליו מעט יותר כשנגיע לשלב בחירת קבלן שיפוצים מומלץ. אם אכן ישנו אדריכל או מעצב פנים מעורב בשיפוץ, לאחר גיבוש התכנית הסופית הוא יבנה בדרך כלל כתב כמויות לשיפוץ. כתב הכמויות כולל את כל העבודות הצפויות להתבצע, כולל החומרים, המידות והכמויות. "חשוב להגיע לשלב בחירת הקבלן עם כתב כמויות מפורט ככל האפשר, מכיוון שזהו מסמך שעל פיו אפשר להשוות בין קבלני שיפוצים. כאשר מקבלים הצעות מחיר מקבלנים ויש כתב כמויות - יש לכם על בסיס מה להשוות ולהבין איך כל קבלן מתמחר את העבודה", מסביר בר.  

מה חשוב לדעת בשלב בחירת הקבלן? איך לא נופלים בשלב הזה?
"זו באמת נקודה שבה הרבה אנשים נופלים. חשוב כמובן להתבסס על הרבה המלצות של לקוחות קודמים. דרך טובה להגיע להמלצות לא משוחדות היא לבקש מהקבלן את פנקס הקבלות שלו ולהתקשר אקראית ללקוחות קודמים. כדאי גם לראות עבודות קודמות של הקבלן, ואפילו לבוא לשטח לראות אותו עובד. אצלנו באתר למשל, יש בקרת איכות מאוד קפדנית על קבלנים, ולצד כל קבלן שמופיע באתר מופיעות חוות דעת של לקוחות קודמים ותמונות של עבודות. ללא קשר למקור דרכו מגיעים לקבלן, חשוב לקחת כמה הצעות מחיר מקבלנים שונים. אני ממליץ מאוד שלא להתפתות למחיר הזול ביותר, ואם ישנה הצעה נמוכה משמעותית מהאחרות - הדבר צריך להדליק נורה אדומה. המשמעות של מחיר נמוך במיוחד היא או תוספות בדרך או גרוע מכך - נוכל שיעזוב אחרי שיקבל מקדמה".

צילום: shutterstock



אחרי בחירת קבלן שיפוצים מומלץ, בר מדגיש שחשוב לחתום עמו על חוזה מפורט שיכלול, בין השאר, אחריות על העובדים, לוח זמנים לביצוע העבודות, פירוט העבודות עצמן בהתבסס על כתב הכמויות, התחייבות הקבלן לעבוד על פי התקן ולעשות שימוש בחומרים הנושאים תו תקן ופירוט יישום לגבי חומרים מסוימים (למשל, אם אתם מעוניינים בסוג צנרת מסוים או בחומר איטום ספציפי). "חשוב לקבוע לוח תשלומים שיופיע גם הוא בחוזה", אומר בר, "מומלץ לשלם 80 אחוז על כל שלב ולהשאיר 20 אחוז לסוף. כך לקבלן השיפוצים יש תמריץ כספי לסיים הכל לשביעות רצונכם".

מומלץ לקריאה: כך תבחרו חברת (קבלן) שיפוצים 

שיפוצים כלליים - שלבי העבודה
שיפוצים כלליים מתחילים בהריסות, אחריהם עבודות תשתית הכוללות חשמל, אינסטלציה ואיטום, לאחר מכן ריצוף, עבודות גבס וצבע. "מקום שהרבה אנשים נופלים בו הוא חיסכון במקומות הלא נכונים", אומר בר, "אנשים משקיעים המון כסף על נראות ועל עיצוב ולא בתשתיות. אם קבלן שיפוצים אומר להם שהוא ישים להם שכבת איטום אחת וכך יחסוך כסף וזמן הם זורמים עם זה, ולא מבינים שזה החלק הכי חשוב בשיפוצים. לא תוכלו ליהנות מהבית היפה אם יהיו נזילות של מים. לכן גם כדאי להשקיע בבחירת קבלן שיפוצים מומלץ ומקצועי שלא יעגל פינות בתשתיות". בר מסביר שרצוי להכיר את הדגשים החשובים בנוגע לאינסטלציה, חשמל ואטום כדי לבקש את העבודות התקניות מהקבלן. "אצלנו באתר יש מאמרים מפורטים בנושא, כולל צ'ק ליסט להורדה של דגשים חשובים בעבודה", הוא מסביר, "לגבי אינסטלציה, החברות המשווקות עושות בדיקה בשטח של הצנרת, וכדאי ליצור איתן קשר". 


צילום: shutterstock

כל מי שעולם השיפוצים חדש לו ונזרק אליו בפעם הראשונה, מתפלא לשמוע שעבודות אלומיניום, דלתות, מיזוג, מטבחים ופרקטים מתבצעים לרוב באמצעות בעלי מקצוע וספקים משלימים.
כדי למנוע עיכובים הנובעים מכך שישנם הרבה בעלי מקצוע מעורבים בשיפוץ אחד, בר ממליץ לסגור כמה שיותר מוקדם עם הספקים ולקבוע לוח זמנים גם עבורם.
"ישנם הרבה שיפוצים שמתעכבים בגלל שמחכים למטבח או לפרקט שעדיין לא הגיע", הוא אומר, "וכדי למנוע את העיכובים האלה רצוי שהכל יהיה מתוזמן מראש. אני ממליץ גם לתזכר את הספק שבועיים לפני ההגעה ולוודא שהוא עומד בזמנים שנקבעו". 

כדאי לקרוא: טיפים לעיצוב הבית אחרי השיפוץ

איך מסיימים שיפוצים ונשארים מרוצים?
לאחר שכל העבודות מסתיימות הקבלן אמור להודיע ללקוח על סיום העבודות והלקוח מצידו אמור לעבור בדירה ולעשות רשימת ריג'קטים. זה הזמן לבדוק: האם ישנם כתמי רובה שנותרו על הריצוף? האם האריחים ישרים? האם גימור הצבע הוא לשביעות רצונכם? נזכיר שוב את נושא לוח התשלומים - אם אכן נותר סכום משמעותי לקבלן, הוא יתן לו מוטיבציה לבצע את התיקונים הקטנים שתבקשו כמה שיותר מהר.
"חשוב לציין שענייני תשתית כבר לא ניתן לראות בשלב הזה ולכן כדאי לפקח על השיפוץ באמצעות האדריכל או בעצמכם תוך כד העבודות", אומר בר, "תיקוני הריג'קטים הסופיים יהיו רק ברמת הגמר ולא מעבר לכך. לכן כדאי להיות עם עין פקוחה לאורך התהליך כולו, גם אם בחרתם קבלן שיפוצים מומלץ ואתם סומכים עליו בעיניים עצומות. טיפ חשוב שאני יכול לתת לקוחות הוא להשקיע הרבה בבחירת קבלן שיפוצים מומלץ אבל אחרי הבחירה גם להקשיב לו. אם הוא באמת מקצועי ואיכותי יהיה לו הרבה מידע מקצועי לתרום לכם, ואתם יכולים רק להרוויח ממנו".