עושים סדר: השנה יהיה שיתוף פעולה בבית

תחילת שנה זה בדיוק הזמן לתחילת שינוי במרחב הביתי. לא חובה לתחזק את המרחב הביתי מחדש רק לפני פסח. סדר וארגון בבית משפיעים לטובה על כל תחומי החיים ועל ההתנהלות הביתית ביום- יום. בת אל אליאב עושה סדר לשנה החדשה

חדשות כיפה בת אל אליאב 24/09/19 11:19 כד באלול התשעט

עושים סדר: השנה יהיה שיתוף פעולה בבית
צילום: shutterstock

תחילת שנה, אווירה שונה באוויר, התחדשות מבורכת. שנת תש"ף מזכירה לי את המושג "שיתוף פעולה". עניין שמתחבר ישירות לסדר ולארגון הבית, כי לבד זה תמיד יותר קשה.
במרחב הביתי שלנו ישנה התנהלות שוטפת של כל בני הבית: בני הזוג והילדים. סביב הצרכים הבסיסיים, הרצונות, התחביבים והעיסוקים של כל אחד. לכל אחד ישנם הרגלים שונים לסדר וארגון, תפיסה מרחבית שונה וחיבור שונה למרחב האישי שלהם. לכן, הבית אינו נשאר מסודר באופן אחיד תמידית. ההתנהלות היא מאוד דינאמית.

 

צילום: shutterstock

אז כיצד ניתן להתמודד? שיתוף הפעולה במרחב הביתי הוא בסיסי לשמירת המרחב מסודר ומאורגן. הדינאמיות תהיה נוכחת, אך שיתוף הפעולה יכול להשפיע משמעותית, להכיל את האופי והסגנון של כל אחד מבני המשפחה ולא לנסות לשנות אחד את השני או להתייחס בשיפוטיות. מומלץ לרכוש הרגלים פשוטים ובסיסיים, כגון: 

להחזיר פריטים למקום בשימוש הסיום - בדיוק חצי דקה להחזיר למקום...

להשתמש בכלי אחסון מותאמים כך שיהיה מקום לכל פריט בבית - כלי לכל משחק, כלי לתרופות, כלי לחומרי יצירה וכדומה.

לפנות מדי פעם פריטים מיותרים שאינם בשימוש כלל – תמיד יהיו פריטים שאינם שימושיים או רלוונטיים עבורנו.

רצוי ששיתוף הפעולה יעשה מתוך אמפתיה, פירגון, העצמה אישית ורצון אמיתי לשינוי. בני המשפחה אינם יהיו שותפים בסידור וארגון הבית כאשר ההתנהלות תהיה קפדנית, מצומצמת וקשה. כל משימה שנעשית בהצלחה על ידי אחד מבני הבית, אפילו הקטנה ביותר, מומלץ לפרגן ולהעצים בחיוך. תחושת ההערכה היא מאוד משמעותית עבור כל אחד, בכל גיל שהוא. תחושה זו גם מדרבנת את בני המשפחה בעתיד לתרום ולקחת חלק בנעשה בבית.

צילום: shutterstock


גם אם נדמה לנו שלא הרגלנו בזמן את בני המשפחה והמציאות בוודאי תישאר כפי שהיא, תמיד ניתן לקדם ולשנות את המציאות למקום טוב יותר. נקודת המוצא היא הרצון שלנו לשינוי מהותי והיחס שלנו לבני הבית בכל המתקשר לכך. ישנו כח עצום להרגלים. כפי שהורגלנו להרגלים מסוימים, כך נוכל להתרגל להרגלים אחרים. זהו תהליך תמידי שדורש זמן, אך הוא אפשרי וניתן להשגה בכל בית שהוא, בכל מציאות שהיא.
נכחתי אצל משפחה שאחת מהבנות לא אירחה חברות בחדרה הפרטי מעולם משום שהתביישה באופן שבו החדר נראה. במקרה כזה לדוגמא, ניתן להחליט כיצד נשנה את הנראות בחדר שימצא חן בעיני הנערה, כיצד נשווה לחדר מראה נינוח ופנוי יותר ואילו פריטים ניתן לפנות מהחדר שאינם בשימוש כבעבר.
תחילת שנה זה בדיוק הזמן לתחילת שינוי במרחב הביתי. לא חובה לתחזק את המרחב הביתי מחדש רק לפני פסח.
סדר וארגון בבית משפיעים לטובה על כל תחומי החיים ועל ההתנהלות הביתית ביום- יום.
זה תלוי בנו וזה בהחלט אפשרי.

לטורים נוספים

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן